نسخه چاپی

سكوت یوتل ست درباره اقدام ضد ایرانی خود

یوتل‌ست همچنان از پذیرش درخواست‌های پرس تی‌وی برای انجام مصاحبه و اظهارنظر درباره تصمیم خود در زمینه توقف پخش تمامی رسانه‌های ایرانی از بخش خدمات ماهواره‌ای تلویزیونی خود خودداری می‌كند.

به گزارش نما به نقل از پرس تي‌وي شرکت خدمات ماهواره‌اي يوتل‌ست هنوز هم درباره تصميم خود در زمينه ممنوعيت پخش شبکه‌هاي ماهواره‌اي ايراني در اروپا سکوت اختيار کرده است.

اين شرکت صرفا با انتشار يک بيانيه رسمي اعلام کرد که اين تصميم بر اساس تحريم‌هاي شوراي اتحاديه اروپا و تاييد نهاد مسئول در زمينه پخش برنامه‌هاي راديويي و تلوزيوني در فرانسه صورت گرفت اما سخنگوي اتحاديه اروپا به پرس تي‌وي گفت تحريم‌هاي يادشده چنين دستورهايي را دربرنداشته است.

دومينيک پراداليه، رئيس «اتحاديه ملي روزنامه‌نگاران» فرانسه به خبرنگار پرس تي‌وي گفت:«اين از نظر ما کاملا غيرقابل قبول است که يک شرکت بتواند در عملکرد رسانه‌هاي يک کشور به اين نحو اختلال ايجاد کند. يوتل‌ست با اتخاذ اين تصميم به اهميت آزادي بيان و چرخش آزادانه اطلاعات بي‌توجهي مي‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه نيز با اعلام اين‌که هيچ نقشي در تصميم يوتل‌ست نداشته است از گفتگو با پرس تي‌وي خودداري کرد.

با اين وجود به نظر مي‌رسد مايکل د روزن، مدير عامل يوتل‌ست نقشي محوري در اين زمينه بازي مي‌کند چرا که سکوت وي در قبال اين تصميم، چنين گمانه‌زني‌هايي را تقويت مي‌کند.

بسياري بر اين عقيده‌اند که احتمالا روزن عقايد سياسي خود نظير صهيونيسم را در لواي ايده‌آل‌هاي غيرسياسي نظير آزادي مطبوعات به پيش مي‌برد. شايد هم د روزن بر اساس سياست خارجي ضد ايراني فرانسه عمل مي‌کند که در زمان رياست جمهوري نيکلا سارکوزي آغاز شد و در دوره فرانسوا اولاند، رئيس جمهوري کنوني اين کشور نيز ادامه يافته است. با اين وجود تا زماني‌که يوتل‌ست شخصا در اين زمينه توضيحاتي ارائه نکند هيچ‌کس نمي‌تواند به درستي علت آن را درک کند.

پراداليه افزود:«درست نيست که يک قرارداد پخش بدون توضيحات واضح و شفاف نقض شود. ما دلايل يوتل‌ست را دريافت نکرديم و از علت اتخاذ اين تصميم نيز مطلع نيستيم. يوتل‌ست بايد به طور علني و آشکارا در اين باره توضيح دهد.»

تقريبا در مجموع هيچ‌يک از رسانه‌هاي فرانسوي درباره اين تصميم اظهارنظر نکردند. اين در حالي است ‌که نهاد‌هاي ديده‌بان مطبوعات که در پاريس مستقر هستند از جمله «خبرنگاران بدون مرز» نيز هنوز موضع خود را در اين باره اعلام نکرده‌اند.

يوتل‌ست، در اقدامي که نمونه بارز نقض آزادي بيان است به شرکت آرکيوا، سرويس دهنده پخش ماهواره‌اي هاتبرد دستور داد که از روز دوشنبه (۲۴ مهر، ۱۵ اکتبر) فرکانسي را که اين شبکه ها روي آن پخش مي شدند، قطع کند.

شبکه‌هاي ايراني که پخش آن‌ها متوقف شده است پرس تي‌وي، العالم، جام جام۱ و ۲، سحر۱ و ۲، شبکه خبر جمهوري اسلامي ايران، شبکه قرآن و شبکه عربي زبان الکوثر را شامل مي‌شود.

اين تصميم پس از آن روي داد که شرکت‌هاي ماهواره‌اي اروپايي چندين ماه به ارسال پارازيت روي شبکه‌هاي ايراني پرداختند.

اين در حالي است که اتحاديه اروپا ادعاهاي شرکت‌هاي ماهواره‌اي اروپا درباره اين‌که دستور حذف شبکه‌هاي ايراني از سوي اين اتحاديه صادر شده را رد کرده است و مي‌گويد اين شرکت‌ها بر اساس پيمان و توافق‌هاي خودشان دست به چنين کاري زده‌اند.

۱۳۹۱/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...