نسخه چاپی

تظاهرات مردم بنغازی برای خود مختاری

صدها تن از مردم بنغازی واقع در شرق لیبی برای به دست آوردن خودمختاری به خیابان آمده و تظاهرات برگزار كرده‎اند.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، بیش از هزار تن از مردم بنغازی روز جمعه پس از برگزاری مراسم نماز جمعه، با تجمع در مقابل هتل تیبستی با هدف به دست آوردن خودمختاری بیشتر برای منطقه برقه (Cyrenaica ) تظاهرات برگزار کردند.

تظاهرکنندگان دست‎نوشته‎ایی را با خود حمل می‎کردند که بر روی آن نوشته شده بود: «نادیده گرفتن خواسته ما مبنی بر فدرالیسم عواقب جدی را در آینده لیبی به دنبال خواهد داشت.»

تظاهرکنندگان همچنین نسخه‎هایی از یک بیانیه را توزیع کردند که در آن درخواست بازگشت به قانون اساسی سال ۱۹۵۱ مطرح شده بود.

کشور لیبی از سال ۱۹۵۱ تا سال ۱۹۶۳ یک اتحادیه فدرال بود که به سه ایالت برقه (Cyrenaica ) ، تریپولیتانیا ( Tripolitania ) و فیزان ( Fezzan) تقسیم شده بود.

در بیانیه‎ای که تظاهرکنندگان نسخه‎هایی از آن را میان جمعیت پخش کردند، آمده بود: «ما حمایت کامل خود را از دولت منتخب علی زیدان (نخست وزیر جدید) که رای اعتماد کنگره ملی لیبی را به دست آورده، اعلام می‎کنیم تا پیش‎نویس یک قانون اساسی جدید را بر مبنای قانون اساسی مشروع سال ۱۹۵۱ تنظیم کند.»

منطقه برقه که از ساحل جنوبی مدیترانه تا کشور چاد وسعت دارد، تقریبا نیمی از کشور را به خود اختصاص می‎دهد و تقریبا سه چهارم ذخائر نفت لیبی را در خود جا داده است.

رهبران سیاسی و قبیله‎ای منطقه برقه در مارس ۲۰۱۲ میلادی و در جریان کنفرانسی در بنغازی، خودمختاری اعلام کرده و خواستار تاسیس نظامی فدرالی در این کشور شدند.

رهبران منطقه برقه با انتشار بیانیه‎ای مشترک در اینترنت در همین خصوص اعلام کردند: « نظام فدرالی انتخاب مردم منطقه است.»

این درحالی بود که مقامات دولت موقت لیبی پروژه فدرالیستی مطرح شده را رد کرده و به جای آن برنامه تمرکز زدایی را معرفی کردند.

مردم لیبی نیز با نادیده گرفتن اردوی فدرالیست‎ها خواستار تحریم انتخابات ماه ژوئیه برای مجمع ملی شدند که قرار بود برای اولین بار پس از ۴۲ سال حکومت دیکتاتوری معمر قذافی در لیبی تاسیس شود.

۱۳۹۱/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...