نسخه چاپی

احتمال استفاده كویت از ارتش در جهت سركوب اعتراضات

كویت ممكن است برای سركوب هرگونه تظاهرات احتمالی دموكراسی‌خواهان علیه حكومت رژیم الصباح در این كشور نفت‌خیز حوزه خلیج فارس، از نیروهای ارتش استفاده كند.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، روزنامه عرب‌زبان کویتی الانباء روز شنبه (۳ نوامبر، ۱۳ آبان) به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد: « وزارت کشور [کویت] از هر شیوه لازم برای جلوگیری از اجتماعات غیرقانونی استفاده خواهد کرد.»

این منبع افزود: « ارتش و گارد ملی ممکن است در صورت نیاز برای رویارویی با هرگونه نقض نظم عمومی، فرا خوانده شوند.»

این درحالی است که نيروهاي امنيتي کويت روز چهارشنبه (۳۱ اکتبر، ۱۰ آبان) با هزاران معترض در اين کشور درگير شدند؛ معترضان کويتي با برپايي تظاهرات بر آزادي مسلم البراک، رهبر مخالفان و قانون گذار سابق اين کشور تاکید کردند.

در یورش نیروی پلیس کویت به اجتماع مخالفان، بیش از ۳۰ تظاهرات کننده زخمی شدند.

مسلم البراک، نماينده پيشين مجلس کويت و از چهره‌هاي برجسته مخالفان در کويت روز دوشنبه (۲۹ اکتبر، ۸ آبان) به اتهام توهين به شيخ صباح الاحمد الصباح ، امير کويت بازداشت شد.

درپي درگيري ميان نيروهاي امنيتي و معترضان که مقابل زنداني در شهر کويت روي داد، مخالفان جلسه اضطراري تشکيل دادند و «سرکوب وحشيانه» اعتراضات صلح‌آمیز از سوي دولت کويت را محکوم کردند.

مخالفان همچنين درباره پليسي شدن رژيم کويت هشدار دادند و از مردم خواستند روز یک‌شنبه تظاهرات برپا کنند.

۲۱ اکتبر، دست کم ۱۰۰ معترض در تظاهرات گسترده‌ای که به سازماندهی مخالفان در اعتراض به قوانین انتخاباتی برگزار شد، زخمی شدند.

دولت کويت روز شنبه (۲۹ مهر) تاريخ انتخابات پارلماني را به همراه تغييراتي در قوانين انتخابات اعلام کرد.

مخالفان بعد از آن که دولت کويت ماه گذشته (اکتبر ۲۰۱۲) اعلام کرد، اول دسامبر انتخابات برگزار مي‌کند و براي «حفظ وحدت ملي» قانون انتخابات را تغيير خواهد داد، مردم را به برپايي تظاهرات و اعتراضات فراخواندند.

مخالفان قوانین انتخاباتی را نوعی کودتای مرتبط با قانون اساسی از سوی دولت دانسته‌و انتخابات پارلمانی در این کشور را تحریم کرده‌اند.

تحليل‌گران مي‌گويند، هدف تصميم امير کويت براي تغيير قوانين انتخابات، تشکيل پارلماني است که نوعي ماشين تاييد به شمار مي‌رود.

کويت اولين کشور عربي حوزه خليج فارس بود که در سال ۱۹۶۲ پارلمان منتخب تشکيل داد.

اين درحالي است که خاندان الصباح کنترل سمت‌هاي تعيين‌کننده دولتي و اجرايي از جمله رياست وزارت‌خانه‌هاي دفاع، کشور و امور خارجه اين کشور را در اختيار دارد.

۱۳۹۱/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...