نسخه چاپی

واشنگتن از رایزنی‌های ضد ایرانی پامپئو با مركل خبر داد

وزارت خارجه آمریكا درباره دیدار روز جمعه وزیر خارجه این كشور با صدراعظم آلمان، بیانیه‌ای منتشر كرده و از رایزنی‌های ضد ایرانی و ضد روسی این مقام دولت «دونالد ترامپ» در برلین خبر داده است.

به گزارش نما، طبق روایت وزارت خارجه آمریکا «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا طی دیدار جمعه هفته گذشته با « آنگلا مرکل » صدراعظم آلمان در برلین درباره مسائل مختلفی از قبیل «مقابله با برنامه موشکی ایران» و «تجاوزگری روسیه در اوکراین» حبث و تبادل نظر کرده است.

اخبار سیاسی- وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اتهام‌زنی‌ علیه ایران و روسیه را تکرار کرده و از رایزنی‌های وزیر خارجه آمریکا با صدراعظم آلمان علیه مسکو و تهران خبر داده است.

در این بیانیه آمده است: «مایکل آر پامپئو وزیر خارجه (آمریکا) با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای صحبت درباره اولویت‌های مهم و مشترک از قبیل حمایت از اوکراین و مقابله با تجاوزگری روسیه دیدار کرد».

وزارت خارجه آمریکا افزود: «این دو (پامپئو و مرکل) درباره تهدیدات فزاینده رژیم ایران در منطقه علیه منافع آمریکا و لزوم مقابله با فعالیت‌های موشکی و تجاوزگری منطقه‌ای آن صحبت کردند».

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (10 خرداد) در برلین بعد از دیدار با «هایکو ماس» همتای آلمانی و سپس مرکل، در یک نشست خبری مشترک با ماس از منافع مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف سخن گفت و مواضع واشنگتن درباره کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به « اینستکس » را تکرار کرد.

این مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره سازوکار اینستکس گفت: «اگر با هدف تسهیل معاملات کالاهایی که تحت تحریم نیست باشد، مشکلی ندارد».

یک روز قبل از این اظهارات، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته بود، نهاد اینستکس تنها در صورتی مشمول تحریم خواهد شد که از آن برای تسهیل مبادلاتی که مجاز نیستند استفاده شود.

طبق روایت این وزارتخانه، پامپئو و مرکل درباره منافع و مواضع مشترک آمریکا و آلمان در خصوص افغانستان و لزوم مذاکرات واقعی بین گروه‌های افغانستانی به منظور رسیدن به صلح در این کشور هم تبادل نظر کرده‌اند.

پامپئو علاوه بر دیدار با مقام‌های آلمان، در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی از انتظار واشنگتن از برلین برای مقابله با تهران خبر داد. او به روزنامه «بیلد» در این باره گفت: «امیدواریم آلمان اقدامات بیشتری انجام دهد... رژیم (ایران) یک حکومت دینی توسعه‌طلب است. دموکراسی‌های آزاد وظیفه دارند که جهان را از تهدید (ایران) حفظ کنند».

۱۳۹۸/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...