نسخه چاپی

رسوایی برای پروژه ضدایرانی ارتش سایبری آمریكا

وزارت خارجه آمریكا كمك مالی به پروژه «ایران دیس‌اینفو» را كه برای مقابله جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود را متوقف كرده است.

به گزارش نما، وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که کمک مالی به پروژه «ایران دیس‌اینفو» که برای مقابله با تبلیغات سیاسی جمهوری اسلامی ایجاد شده بود، متوقف کرده است.

اخبار سیاسی- گاردین و وبسایت پولیتیک، گزارش داده‌اند که وزارت خارجه آمریکا در پاسخ‌هایی ایمیلی به آنها، این خبر را تأیید کرده است.

به نوشته این رسانه‌ها، توقف حمایت مالی از این پروژه پس از آن صورت گرفت که توئیتر «ایران دیس‌اینفو» علیه شماری از روزنامه‌نگاران آمریکایی، فعالان حقوق بشر و چهره‌های دانشگاهی مطالبی منتشر کرد و آنها را به ارتباط با ایران یا جانبداری از آن متهم کرد.

به نوشته گاردین، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: بخش عمده‌ای از فعالیت ایران دیس‌اینفو در راستای گستره توافق شده با وزارت خارجه بود؛ با این حال اخیراً توئیت‌هایی دیده‌ایم که خارج از دایره این تعریف بودند.

به گزارش همشهری؛ یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال گاردین درباره این گروه و قطع بودجه آن در بیانیه‌ای گفته است: «عمده فعالیت ایران دیس‌اینفورمیشن پراجکت با هدفی که وزارت خارجه تعیین کرده بود، همخوان بوده است. با این حال، اخیرا توییت‌هایی را مشاهده کرده‌ایم که در خارج از هدف تعیین‌شده مقابله با پروپاگاندا‌ و دروغ‌پراکنی دول خارجی بوده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «امروز وزارتخانه بودجه این پروژه را تا زمانی که مسئولان آن اطمینان بدهند که فعالیت‌هایشان در آینده در محدوده مورد توافق خواهد بود، معلق خواهد کرد.»

بسیاری از توییت‌های مناقشه‌برانگیز این گروه هم روز جمعه حذف شدند.

برت برون که در دولت باراک اوباما مدیر مرکز مشارکت جهانی بوده، گفته است که این مرکز در ابتدا برای مقابله با دروغ‌پراکنی و پروپاگاندای روس‌ها و داعش ایجاد شد. با این حال، در دولت ترامپ، بودجه و نیروهایش را از دست داد و حالا بودجه عملیاتی‌ای حدود 20میلیون دلار دارد. لئا گابریل، یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی و روزنامه‌نگار سابق شبکه فاکس‌نیوز در ‌ماه فوریه استخدام شده است تا این مرکز را اداره کند.

برون درباره فعالیت‌های فعلی این مرکز می‌گوید: «از این مرکز دیگر برای مقابله با پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی داعش و روسیه استفاده نمی‌شود، بلکه پول از آن بیرون کشیده می‌شود تا به توافق (هسته‌ای) ایران و ایران حمله شود. ما می‌دانیم که جنگ‌افزارهای اطلاعاتی تهدیدی جدی و ویران‌کننده است اما دولت ترامپ به این مرکز به‌عنوان جایی برای اجرای پروژه‌های سیاسی مورد نظر خود نگاه می‌کند.»

سارا لئا ویتسون، مدیر اجرایی شمال آفریقا و خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر ازسرعت عمل وزارت خارجه آمریکا برای قطع بودجه این پروژه استقبال کرده است. او در این‌باره گفته است: «گروه‌هایی مانند این با استفاده از حقوق بشر به‌عنوان یک سلاح سیاسی علیه یک دشمن خاص، ایده حمایت از حقوق بشر را تضعیف می‌کنند.»

۱۳۹۸/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...