نسخه چاپی

در همه كشورها 60 درصد تسهیلات خرید مسكن داده می‌شود

رییس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این كه در كشور بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسكونی نیاز است، گفت‌: متوسط افزایش قیمت مسكن در یك سال گذشته در كل كشور به جز تهران بیش از شش و نیم میلیون تومان و در تهران ۱۲ میلیون تومان بوده است.

به گزارش نما، محمدرضا رضایی کوچی در جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مسکن در کشور، اظهار کرد: امروز با بحران مسکن روبرو هستیم. به طوری که خانه‌دار شدن برای افراد متوسط رو به پایین به رویا تبدیل شده است. با این شرایط افراد ضعیف جامعه نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

اخبار اقتصادی- وی با اشاره به آمارهای موجود از شرایط مسکن در سال ۹۵، خاطر نشان کرد: طبق سرشماری صورت گرفته شده در سال ۹۵، ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار وجود داشت که تعداد واحدهای مسکونی در کشور ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد بود. یعنی دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی وجود دارد. از طرف دیگر طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها بیش از چهار میلیون واحد خانه مازاد دیگر در کشور نیاز است. با احتساب سال‌های ۹۶ و ۹۷ می‌توان گفت‌ که در حال‌ حاضر به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیازمند هستیم که بتوان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد.

وی افزود: از طرف دیگر در طول یک سال گذشته متوسط قیمت مسکن در شهرهای کشور بیش از شش و نیم میلیون تومان افزایش داشته است که این میزان در تهران ۱۲ میلیون تومان بوده است. البته یک و نیم میلیون تومان از این افزایش قیمت به افزایش هزینه ساخت و ساز مربوط می‌شود که یعنی مابقی به خاطر افزایش قیمت زمین بود.

رییس کمیسیون عمران در توضیح راهکارهای موجود برای تامین زمین، یادآور شد: یکی از راهکارهای بیان‌ شده از سوی دولت ساخت مسکن در شهرهای جدید است که بسیاری تمایلی به سکونت در این مناطق ندارند. لذا باید دولت توجه ویژه‌ای به بافت‌های فرسوده کند که نزدیک به ۱۹ میلیون نفردر آن زندگی می‌کنند. بافت فرسوده مهم‌ترین جایی است که دولت باید در آن سرمایه‌گذاری نماید که طبق برنامه توسعه هم سالی ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده بهبود پیدا کند.

رضایی کوچی با گلایه از عدم توجه دولت به بافت فرسوده، گفت‌: امروز از مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصاد یاد می‌شود که ۳۰ درصد از اقتصاد به مسکن باز می‌گردد، اما در این شرایط تنها هشت درصد تسهیلات بانکی برای مسکن است. لذا باید سقف تسهیلات افزایش پیدا کند. در حال‌ حاضر حداکثر تسهیلات در شهر تهران برای خرید مسکن ۱۶۰ میلیون تومان است که این شامل ۱۰ تا ۱۵ متر مربع از یک ساختمان می‌شود. حال این که در همه کشورها ۶۰ درصد تسهیلات خرید مسکن داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی
منابع مطالعاتی رتبه های زیر 100 کنکور چه هستند؟

منابع مطالعاتی رتبه های زیر 100 کنکور چه هستند؟

وی با تاکید بر این که باید همه ارگان‌ها خود را برای حل مشکل مسکن دخیل بدانند، خاطر نشان کرد: باید برای تامین مسکن در روستاها هم فکری لحاظ شود چون با محدودیت‌های اخیر روستاییها مجبور به مهاجرت شهرها شده‌اند. از بنیاد مسکن تقاضای گشایش‌های لازم را داریم.

رضایی کوچی در پایان با تاکید بر لزوم افزایش پهنای شهرها برای تولید زمین، گفت‌: باید درباره اجاره بها هم فکری شود. امروز بسیاری از مردم امکان اجاره واحد مسکونی را نداشته و مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها شده که بعضا خانه‌های مقاومی هم ندارند.


۱۳۹۸/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...