نسخه چاپی

جولان پرقدرت نقدینگی در بازار سهام

روز گذشته شاخص بازار سهام به رغم افتی كه به سبب موج شناسایی سود در ساعت ابتدایی بازار متحمل شد، روندی صعودی را در گرو قوت گرفتن تقاضا تجربه كرد كه در انتهای روز، به افزایش ۳۵۰ واحدی آن انجامید.

به گزارش نما، طی این روز کمتر از نیمی از صنایع بازار سهام کاهش محدود متوسط قیمت سهام زیرمجموعه خود را تجربه کردند که صرف‌نظر از محصولات پتروشیمی، سایر صنایع کالایی نیز در این دسته قرار داشتند. در حال حاضر جولان نقدینگی در بازار سبب شده تا فشار فروش به سرعت سرکوب شود. دو روز متوالی است که ارزش معاملات خرد سهام فراتر از ۱۴۰۰ میلیارد تومان قرار دارد.

اخبار اقتصادی- دیروزمخابرات ایران بیشترین اثر مثبت را در پیشرویشاخص کل گذاشت و نزدیک به ۲۹۶ واحد به آن افزود. «همراه» و «رمپنا» نیز در مجموع ۴۲۹ واحد به ارتفاع نماگر اصلی بازار افزودند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان به همراه نماد فلزی دیگر «فخوز» بالغ بر ۲۱۷ واحد شاخص بازار سهام را کاهش دادند. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران، روز معاملاتی گذشته را در حالی به پایان رساند که سطح ۲۳۰ هزار و ۶۱۷ واحدی را در اختیار گرفته بود. پس از بازگشایی سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران در روز یکشنبه، قیمت سهم جهش ۱۳۵ درصدی را تجربه کرد که به گفته مدیر عملیات بازار شرکت فرابورس ناشی از کشف قیمت نامناسب سهام و غیر واقعی بودن ارزش‌گذاری آن بود. چرا که پس از گذشت کمتر از ده روز کاری از عرضه اولیه «دکپسول» و برگزاری مجمع اتفاق خاصی در عملیات شرکت رخ نداده است. به این ترتیب با ابطال معاملات روز یکشنبه سهم «دکپسول» روز گذشته مجددا در بازار دوم فرابورس بازگشایی شد. دیروز نیز با اعلام بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان این شرکت و در پایان فرصت ۳۰ دقیقه‌ای حراج ناپیوسته، قیمت ۱۴۵۰ تومانی برای خرید هر سهم وارد سامانه شد که بالاتر از قیمت روزهای اخیر بود. از این رو به نقل‌قول از مدیر عملیات فرابورس به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیرواقعی و عدم تایید مجدد و همچنین پیشگیری از ادامه توقف نماد، تصمیم گرفته شد بازگشایی نماد این شرکت با محدودیت دامنه نوسان باشد.

دیروز در حالی عرضه اولیه اوراق جدید خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۲۰» صورت گرفت که امروز نیز، بازار اوراق با درآمدثابت میزبان اسناد خزانه جدیدی خواهد بود. اوراق «اخزا۷۲۰» با سررسید ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ و قیمت اسمی هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان عرضه شد و قیمت آن با افت بیش از ۳۴ درصد در نزدیکی سطح ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان کشف شد که نرخ سود سالانه ۳/ ۱۶ درصدی را برای آن رقم زد. امروز نیز «اخزا۷۱۸» با سررسید ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ برای اولین بار در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه می‌شود. به این ترتیب بورس تهران در بازار دیروز با ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)، ۲هزار و ۳۱۵میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. در همین راستا ارزش معاملات فرابورس ایران نیز به ۸۵۶میلیارد تومان رسید.

۱۳۹۸/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...