نسخه چاپی

گزارش 9 دی از فعالیت زودهنگام انتخاباتی

رهبری معظم انقلاب اسلامی در سفر اخیر خود به استان خراسان شمالی نسبت به اقدامات زودهنگام انتخاباتی از سوی كسانی كه آماده كاندیداتوری انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند انذار دادند.ایشان فعالیت های زودهنگام را به ضرر دانستند و از آن پرهیز دادند.

به گزارش نمابه نقل از مشرق، از جمله مضرات فراوانی که فعالیت های زودهنگام انتخاباتی می تواند بر جای بگذارد آن است که افتراق های قومی و محلی در مناطق مختلف کشور پدید می آورد و این البته همیشه مذموم بوده و به ویژه در ایامی که هیچ فضای انتخاباتی هم در جامعه نیست به مراتب ضرر بیشتری دارد. هر گام گزارش تحلیلی و مستند پیش رو مبتنی بر پرهیز دادن نامزدها از افتادن در این ورطه خطرات برای کشور است.

نه به بار و نه به دار
قانون انتخابات رياستجمهوري، براي تبليغات انتخاباتي داوطلبان، زمان مشخصي را معين كرده است. فصل ششم قانون انتخابات رياستجمهوري در ماده (66) تصريح ميكند: «فعاليتهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري رسماً از تاريخ اعلام اسامي آنان به وسيله وزارت كشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأي خاتمه ميپذيرد.»
اما اكنون نه به بار است و نه به دار كه تبليغات انتخاباتي آغاز شده است. هنوز زنگ انتخابات به صدا در نيامده، داوطلبي ثبت نام نكرده تا صلاحيتها بررسي و اسامي آنها اعلام شود، اما از ماهها پيش مدعيان و داوطلبان، منازعات انتخاباتي خود را آغاز كردهاند. آيا «آغاز بداخلاقي سياسي» همين ورود زودهنگام به تبلیغات انتخاباتي نيست؟
قانونگريزي اين افراد كه آرزو دارند با پوشيدن كسوت رياستجمهوري مجري قانون در كشور باشند، آنقدر ادامه داشت كه با هشدار مقام معظم رهبري در جريان سفر به خراسان شمالي مواجه شدند. دو هفته پيش امام خامنهاي در اجتماع باشكوه بسيجيان اين استان فرمودند: «انتخابات در پيش است؛ البته نزديك نيست. بعضي از حالا وارد عرصه انتخابات ميشوند. نه، ما اين را اصلاً تأييد نميكنيم؛ هر چيزي در وقت خود، در جاي خود.»

طمع فتنهگران به انتخابات
جريان فتنه و نفاق، طي روزهاي اخير با بازيهاي خبري مختلف كوشيده است وارد ميدان انتخابات شود. ورود رسمي عناصر نزديك به خاتمي، كروبي و موسوي به روزنامهها، انتشار گفتگوها و يادداشتهاي طلبكارانه و توبيخ آميز نسبت به مردم به دليل راي آنها در سال 88، تلاش براي كسب جواز ورود به انتخابات براي خاتمي و حتي تدارك پرسش هاي جهتدار براي اميد دادن به هواداران مبني بر احتمال تأييد صلاحيت خاتمي، در همين راستا صورت ميگيرد.
در ادامه اين بازي رسانهاي، رسانههاي بيگانه نيز ميكوشند به جسد نيمه جان فتنه، روحي دوباره ببخشند. البته از جريان فتنه و نفاق، توقعي جز ورود طلبكارانه به انتخابات و صفآرايي در برابر نظام و قانون انتخاباتي نميرود. همزمان برخي از هواداران داوطلبان نزديك به جريان اصولگرا نيز، گوئي از سال 1384 فرصت تبليغات انتخاباتي را تمام نشده ميدانند و طي 8 سال اخير همچنان به بازمهندسي مداوم قواي خود ميپردازند. این توقع طبيعي است كه هواداران داوطلبان اصولگرا، لااقل «ولايت پذيري» خود را آشكار ميساختند و از فعاليت انتخاباتي زودهنگام و فراقانوني، پس از رهنمودهاي اخير رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، پرهيز كنند.
ضمن احترام به داوطلبان عزيز از آنجائي كه كار هواداران آنها ممكن است، مورد تأييد شخص آنان نباشد از ذكر اسامي آنها پرهيز ميكنيم، تا گزارش ما، از مصاديق "تنشزائي" در آستانه انتخابات مصون بماند. اما با بيان فهرستي از اقداماتي كه هوادارانشان انجام ميدهند، آنان را به تبعيت از قانون دعوت ميكنيم.

هواداراني با رفتارهاي ناپسند
هواداران يكي از داوطلبان مدتهاست در استانهاي مختلف و حتي شهرهاي كوچك و دورافتاده، ستادهاي انتخاباتي خود را در پوشش فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي به راه انداختهاند.
فرماندهي اين ستادها اغلب با نيروهاي بازنشسته نظامي و انتظامي و گاه عناصر مدعي اصلاحطلبي و فتنه است. آنان همزمان در پوشش موسسات فرهنگي «نون. نون» سعي دارند به بسيج انتخاباتي جوانان بپردازند. همچنين توزيع كتاب و اقلام فرهنگي و حتي اعطاي مبالغي به عنوان كمك به برگزاري همايش هاي علمي و فرهنگي در برخي از استانهاي كشور گزارش شده است.
البته بديهي است كه برگزاري جلسات بحث و گفتگو در راستاي بصيرتافزائي، نقد منصفانه عملكردها، تبيين برنامههاي احتمالي و... نميتواند مصداق ورود زودهنگام به عرصه انتخاباتي باشد. اما اعطاي پول براي همايشهاي به ظاهر علمي و فرهنگي، توزيع اقلام فرهنگي در شهرستانها و نقاطي كه هيچ نسبتي به حيطه اختيارات و مديريت كنوني آقاي داوطلب ندارد و تأسيس موسسات به ظاهر فرهنگي، تدارك كاروانهايي شبيه كاروانهاي راهیان نور براي بازديد از عملكرد آقاي داوطلب و.... نه تنها اقدامي براي بصيرت افزائي و... نيست بلكه امیدواریم كه با نظر موافق وي انجام نگيرد.
به خصوص آنكه تأكيد ميشود براي حضور در اين كاروانها از افرادي كه به سن قانوني راي دادن رسيدهاند ثبت نام به عمل ميآيد و يا شرط اعطاي كمك مالي به همايش هاي علمي، اختصاص وقت سخنراني براي اين داوطلب احتمالي است.
ديده شده كه هواداران داوطلب، براي ايشان در همايشهايي وقت سخنراني گرفتهاند كه موضوعات آن در حيطه تخصص و مسئوليت ايشان نبوده است. جالبتر آنكه، آنان در مواردي از اساتيد مرتبط با همايشهاي علمي خواستهاند، خودشان سخنراني مكتوب بنويسند تا از سوي ايشان ايراد گردد! به نظر ميرسد اگر اين داوطلب احتمالي كمي درباره اقدامات هواداران خود تأمل كند خواستار بازنگري در رفتارهاي ناپسند آنان می شود.
تاكنون موسسه «نوای نی» در استانهاي اردبيل، يزد (و شهرهاي كوچك تفت، هرات، مروست، خاتم)، زنجان، كرمان، خراسان شمالي، مازندران و... راهاندازي شده است. همچنين ستادهاي انتخاباتي همین آقاي «ق» در استانهاي يزد (و شهر اردكان)، اردبيل، زنجان، هرمزگان (و شهر قشم)، بوشهر، لرستان، مازندران (و شهرهاي جويبار، آمل و...) به راه افتاده و فعاليت خود را ادامه ميدهند.

در استانها چه خبر است؟!
در استان لرستان «ح. ي» مسئول ستاد وي شده است. «ي» كارمند سابق صدا و سيماي اين استان و مشاور يكي از معاونان شهرداري تهران بوده و در لرستان مسئوليت تشكيلات سياسي اين داوطلب را برعهده دارد. «ي» در محل اداري روزنامه «ف» جلسات انتخاباتي داوطلب مورد نظرش را برگزار ميكند.
از استان خوزستان نيز گزارشي به دست آمده كه از توزيع كتابي با عنوان «زمزمههاي عاشقان» بين نمازگزاران مساجد آبادان و كاروانهاي راهيان نور حكايت دارد. اين كتاب از جمله در مراسم پر فيض دعاي كميل در صحن و شبستان مسجد جامع آبادان توزيع شده است. در صفحه سوم اين كتاب عنوان "هديه ... به راهيان نور" درج گرديده است. يكي از نمايندگان كه در انتخابات اخير مجلس مورد حمايت اين داوطلب احتمالي رياستجمهوري بود، هماهنگي تبليغات انتخاباتي وي را در خوزستان برعهده دارد.
در استان كرمانشاه، يكي از كانديداهاي رد صلاحيت شده نهمين دوره انتخابات مجلس، مسئول ستاد انتخاباتي همين داوطلب احتمالي را برعهده گرفته است.
در استان فارس، شهرستان سپيدان "ح. ر" معلم بازنشسته و بخشدار سابق بخش مركزي سپيدان، مسئول ستاد انتخاباتي اين داوطلب احتمالی است. این فرد در گفتگو با افراد مورد اعتماد، براي وي تبليغ ميكند. "ح. ر" در انتخابات اخير مجلس حامي "ع. م" كارمند شهرداري تهران بود.
در شهرستان ممسني، "س. ع. ز. خ." مسئول ستاد انتخاباتي اين داوطلب احتمالی شده است. فرزند "س. ع. ز. خ." كارمند شهرداري تهران است. وي ادعا ميكند كه "رئيس ستاد انتخابات موسوي" در انتخابات 88 و چند تن از نيروهاي مؤثر جريان فتنه در ممسني را به نفع داوطلب مورد نظرش جذب كرده است. بديهي است داوطلبان اصولگرا بايد نسبت به نفوذ عناصر فتنه به ستاد انتخاباتي خود حساس باشند و با آن برخورد جدي کنند. در استان كرمان، چند مقام سابق نظامي و انتظامي براي اين داوطلب احتمالی ستاد انتخاباتي تشكيل دادهاند. آنان چندي پيش تعدادي از جوانان كرماني را در قالب كاروان بازديد از برج ميلاد به تهران فراخواندند.
در استان چهارمحال و بختياري نيز فعاليت عوامل ستادي اين داوطلب احتمالی همچنان بعد از 8 سال ادامه دارد. آنان در ماههاي اخير جلساتي را نیز براي راهاندازي ستادهاي شهرستاني برگزار كردهاند.
در استان زنجان، ستاد اين داوطلب را "ع" از برادران سابق سپاه تشكيل داده است. وي و همفكرانش از انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري فعاليت خود را آغاز نمودهاند.رابط وي با داوطلب مورد نظر، "م. ح" از مشاوران شهرداري تهران است. وي سال گذشته به عنوان بسيجي نمونه در حيطه مأموريت خود برگزيده شد. با اين حال «م.ح»، خود داوطلب انتخابات هشتمين دوره مجلس از حوزه انتخابيه ابهر و خرمدره بود اما رد صلاحيت شد. هواداران اين داوطلب در استان زنجان نيز در پوشش مؤسسه "نوای نی" گروهي از جوانان را براي رايدادن به داوطلب خود بسيج كردهاند و به همين منظور در سال گذشته در قالب يك كاروان سياحتي به تماشاي "برج ميلاد" پرداختند و با دستاوردهاي داوطلب خود آشنا شدند.
فعاليتهاي ستاد اين داوطلب به شهرستانهاي استان زنجان نيز توسعه پيدا كرده است. آقاي "ص" مسئول ستاد وي در شهرستان ابهر، آقاي "ك" مسئول ستاد وي در شهرستان خرمدره، آقاي "م" مسئول ستاد وي در شهرستان خدابنده و آقاي "ر" مسئول ستاد وي در بخش سجاسرود شهرستان خدابنده است. "ر" كه اتفاقا هم گرايش به جريان مدعي اصلاحات دارد و هم با فرماندار خدابنده نسبت نزديكي دارد، اخيرا براي جلب نظر افراد نسبت به داوطلب مورد نظر خود تعدادي «كارت هديه 50 هزار توماني» هم توزيع كرده است. در استان مازندران، گروهي از مدعيان اصلاحات و عوامل ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي براي راهاندازي ستادهاي انتخاباتي اين داوطلب اصولگرا وارد ميدان شده و در جلسات متعدد و گفتگوهاي تلفني و رايانهاي فعاليت خود را توسعه دادهاند. مسئولیت ستاد اين داوطلب با آقاي "پ" است. وي براي داوطلب خود در استان حتي "كميته سخنرانان" تشكيل داده و مسئوليت آن را به آقاي "ي" سپرده است. در شهرستان آمل، "ا. م" از فعالان ستاد موسوي در سال 88 مسئول ستاد اين داوطلب اصولگرا شده است. خانم "م. پ" حامي موسوي در انتخابات 88 نيز بانوان آملي را به همكاري با ستاد اين داوطلب اصولگرا دعوت ميكند. آنان در ماه مبارك رمضان، با همكاري يك نماينده مجلس بيش از 100 تن از نخبگان شهرستان را براي حمايت از داوطلب مورد نظرشان در تالار "سيامك" آمل، گردهم آوردند و با افطار و سخنراني از آنها پذيرايي كردند و برای آنان نماهنگي از دستاوردهاي آقاي داوطلب و ديدار او با مراجع پخش نمودند. در شهرستان جويبار نيز يك نماينده كه در انتخابات مجلس نهم، از حمايتهاي داوطلب مورد نظر خود بهرهمند بود، فعاليت خود را به نفع وي گسترش داده است. در استان يزد نيز هواداران اين داوطلب فعال شدهاند. برخي از آنان در انتخابات 88 هوادار موسوي بودند. در شهرستان اردكان "ج. ا" ستاد انتخاباتي وي را برپا كرده است! همچنين در شهرستان خاتم آقاي "م. ب" با گرايش به مدعيان اصلاحات، براي اين داوطلب اصولگرا فعاليت ميكند و موسسه «نوای نی» را براي گردآوري جوانان به راه انداخته است. هواداران اين داوطلب به شكل هرمي به عضوگيري خانه به خانه در شهرهاي كوچك استان يزد نيز روي آوردهاند. در استان خراسان شمالي نيز هواداران اين داوطلب فعال شدهاند. آنان چندي پيش گروهي از جوانان در چند شهرستان از جمله اسفراين را برای بازديد از برج ميلاد و آشنائي با دستاوردهاي داوطلب خود فراخواندند.

رقابت هواداران دو سردار سابق
رقابت انتخاباتي هواداران دو سردار سابق، به صورت جدي در برخي از استانها شدت گرفته است. آنان در استانهاي قزوين، هرمزگان، خوزستان و چهارمحال و بختیاري پا به پاي يكديگر براي داوطلب مورد نظر خود به يارگيري مشغولند و سعي دارند با دعوت از داوطلب مورد نظر خود به استان خويش، از رقيب پيشي بگيرند.
در استان هرمزگان آقاي "گ" تاكنون توانسته است تعدادي از شخصيتهاي سابق نظامي و انتظامي و چهرههاي دانشگاهي را به نفع داوطلب مورد نظر خود گردهم آورد و حتي ستاد انتخاباتي وي را تشكيل دهد. با اين حال، هواداران رقيب، ديداري بين داوطلب مورد نظر خود با سران با نفوذ اهل سنت قشم برگزار كردند تا از آنها عقب نمانند. آنان در استان بوشهر نيز پيشدستي كردند و با همكاري يك كارمند شهرداري تهران و تهيه بليط هواپيما، اعضاي يكي از شهرستانهاي استان را به بازديد از برج ميلاد فراخواندند.
در شهرستان هنديجان البته هواداران داوطلب رقيب نيز فعاليت خود را گسترش دادهاند. در اين شهرستان ستاد انتخاباتي او را تشكيل دادهاند. جلسات اوليه اين ستاد در منزل آقاي "د" برگزار ميگرديد.
در استان خوزستان اما، هواداران اين داوطلب گويا خواسته يا ناخواسته زير پاي او پوست خربزه انداختهاند. زيرا وي را به مجلس ترحيم يكي از خوانين ضدانقلاب فراخواندند. او هم با حضور در اين مجلس ختم، سخنان كوتاهي ايراد كرد. فردي كه از وي تجليل شد پس از انقلاب مدتي را زنداني بود و سالها در انگليس اقامت داشت.

عدم مرزبندي مشخص
برخي از هواداران اين داوطلبان اصولگرا، نه تنها حدود قانوني را براي فعاليت انتخاباتي رعايت نمي كنند بلكه در صفبنديهاي سياسي نيز مرز مشخصي با عناصر وابسته به فتنه و ضد انقلاب ندارند. چنانكه گزارش شد، در برخي از استانها از جمله مازندران، يزد، زنجان و خوزستان، عناصر نزديك به جريان نفاق يا فتنه به حلقه هواداران اين داوطلبان راه يافته و در تشكيل ستادهاي انتخاباتي آنان موثر هستند. بديهي است باري كه با قانونشكني و بي اعتنايي به رهنمودهاي مقام معظم رهبري برداشته شود، نه تنها سلامت به منزل نميرسد بلكه با طمع بيگانگان مواجه خواهد شد و البته از آن مهمتر، مردم انقلابي و متدين را نسبت به اين داوطلبان دچار سوء تفاهم خواهد كرد و اسباب ريزش آرا و شكست سياسي آنها را بيشتر مهيا خواهد ساخت.
تشكيل موسسات به ظاهر فرهنگي، تشكيل ستادهاي انتخاباتي، تشكيل كاروانهاي به ظاهر سياحتي، اعطاي پول به همايشهاي علمي، توزيع اقلام فرهنگي و كتاب با تبليغات آشكار از يك داوطلب، توزيع كارت هديه بين هواداران، گستردن سفره هاي افطاري همراه با نماهنگهاي تبليغاتي و... از مصاديق بارز فعاليت زودهنگام انتخاباتي است. اين مصاديق مغايرت آشكاري با مفاد قانون انتخابات رياستجمهوري از جمله ماده (66) دارد و مي تواند مستند شوراي محترم نگهبان در بررسي صلاحيت داوطلبان قرار گيرد. اميد ميرود داوطلبان گرامي هواداران خود را از اين اقدامات برحذر دارند. به ويژه آنكه پس از هشدار امام خامنهاي در سفر به استان خراسان شمالي مبني بر پرهيز از فعاليت زودهنگام انتخاباتي، تداوم اين فعاليتها از اين پس نشانه عدم ولايت پذيري افراد نيز هست.
امروز ديگر، مردم با بصيرت و هوشيار كشورمان ترديدي ندارند كه جريان فتنه با برافراشتن پرچمهاي خود در صدد تكرار اردوكشيهاي خياباني سال 88 است. چه بسا فعاليت ناپخته و زودهنگام هواداران داوطلبان اصولگرا، موجب آشفتگي فضاي سياسي گردد و پاي عوامل فتنه را نيز به ميدان باز كند. نفوذ عناصر فتنه به برخي از ستادهاي انتخاباتي مي تواند ملحق شدن اين ستادها به عرصه فتنه انگيزي را پس از آشكار شدن «رمز آشوب» موجب گردد.

۱۳۹۱/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...