نسخه چاپی

مشاهده خورشید گرفتگی در آسمان ایران

در حالی آسمان امروز، سه‌شنبه ۱۱ تیرماه به مدت ۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه شاهد خورشید گرفتگی كامل است كه این پدیده از هیچ نقطه از ایران قابل مشاهده نیست.

به گزارش نما، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: خورشیدگرفتگی در روز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه جاری برابر با ۲ جولای ۲۰۱۹ میلادی رخ خواهد داد که متأسفانه در هیچ نقطه از ایران قابل مشاهده نیست.

اخبار اجتماعی-وی با بیان اینکه این گرفت از اقیانوس آرام آغاز می‌شود، اظهار کرد: پدیده خورشیدگرفتگی امروز برای ساکنان آمریکای جنوبی و به‌ویژه بخش‌هایی از کشور‌های "شیلی" و "آرژانتین" در هنگام غروب آفتاب قابل مشاهده است.

عتیقی، این کسوف را از نوع کامل دانست و یادآور شد: این پدیده از ساعت ۱۶ و ۵۵ دقیقه به وقت جهانی در اولین نقطه از کره زمین (اقیانوس آرام) آغاز می‌شود و ساعت ۱۸ و یک دقیقه گرفت کامل به اولین نقطه در کره زمین می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه حداکثر گرفت ساعت ۱۹ و ۲۳ دقیقه خواهد بود، اضافه کرد: گرفت کامل در این نقطه ۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه به درازا می‌انجامد.

به گفته وی، سایه ماه در ساعت ۲۰ و ۴۴ دقیقه زمین را ترک خواهد کرد و به دنبال آن در ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه دومین مرحله گرفت جزئی پایان می‌یابد.


عتیقی خاطر نشان کرد: خورشیدگرفتگی امروز با خروج نیمسایه ماه از روی زمین، پایان می‌پذیرد و همانگونه که اشاره شد، کلیه زمان‌های اعلام شده در این زمینه به وقت UTC و یا گرینویچ است.

وی تاکید کرد: این گرفت خورشید متعلق به ساروس ۱۲۷ است و پنجاه و هشتمین گرفت از هشتاد و دو گرفت این ساروس محسوب می‌شود.

عتیقی، طول گرفت کامل در این خورشیدگرفتگی را ۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه در بیشترین حالت ذکر کرد و یادآور شد: ۱۰ سال قبل طولانی‌ترین کسوف قرن ۲۱ در روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۸ رخ داده که به مدت ۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه رخ داد و از آنجایی که از شرق آسیا قابل مشاهده بود، گروه تخصصی از انجمن نجومی آماتوری ایران به دعوت اخترشناسان کشور چین، برای مطالعات اپتیکی و رادیویی این خورشیدگرفتگی به کشور چین عزیمت کردند.

۱۳۹۸/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...