نسخه چاپی

تلاش عربستان سعودی برای تصاحب تولیت مسجدالاقصی

یك رهبر فلسطینی از تلاش عربستان سعودی برای كنار زدن اردن از تولیت اماكن دینی در بیت‌المقدس خبر داد.

به گزارش نما، «کمال الخطیب» نائب رئیس جنبش اسلامی (فعال در سرزمین اشغالی) از تلاش عربستان سعودی برای تصاحب تولیت اماکن مقدس در شهر قدس اشغالی خبر داد.

اخبار بین الملل- ​به نوشته پایگاه خبری النبأ، او گفت که عربستان سعودی از تمامی راهها برای کنار زدن اردن از تولیت اماکن مقدس استفاده می‌‌کند و در این راستا حمایت کامل دولت دونالد ترامپ را نیز به همراه دارد. دولتی که تمامی بیت‌المقدس را به اسرائیل واگذار کرده است.

کمال الخطیب افزود: «عوامل کشورهای عربی همچنان در شهر بیت‌المقدس به خصوص در اطراف مسجد الاقصی جولان می‌دهند و از برنامه‌های کوچ اجباری فلسطینیان و یهودی‌سازی و نژادپرستی دولت اشغالگر حمایت می‌کنند.»

این برای اولین بار نیست که گمانه زنی‌هایی از تلاش ریاض برای بر عهده گرفتن تولیت مسجدالاقصی و دیگر اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، منتشر می‌شود.

پیش از این «عبدالحمید الغبین» تحلیلگر سعودی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «تا مدتی پیش تصور می‌کردم که قدس غربی پایتخت اسرائیل خواهد شد اما [کمی بعد] روشن شد که کل قدس، پایتخت می‌شود. مسجدالاقصی به عنوان حرم سوم، به عربستان تحویل داده خواهد شد.»



اسفند ماه سال گذشته برخی منابع خبری اسرائیلی از طرحی خبر دادند که طبق آن تولیت اماکن مقدس فلسطینی از اردن سلب شده و به عربستان سعودی داده خواهد شد. در واکنش به این خبرها، «سفیان القضاة» سخنگوی وزارت خارجه اردن در یک اظهار نظر رسمی گفت که اداره اوقاف قدس به موجب حقوق بین‌الملل، تنها نهاد صاحب اختیار در اداره امور مسجدالأقصی است و تمامی اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در خصوص اداره حرم قدس شریف باطل و غیرقانونی است. شاه اردن نیز بارها هشدار داده است که نقض حق قانونی این کشور در اداره اماکن مقدس قدس شریف «خط قرمز» محسوب می‌شود.

اردن در سال ۱۹۲۴ و همراه با پایان امپراتوری عثمانی تولیت اماکن مقدس در قدس را بر عهده گرفت و در سال ۱۹۸۸ «ملک حسین» شاه سابق اردن با قطع ارتباط با کرانه باختری اما همچنان سرپرستی مسجدالاقصی را در نزد اردن نگه داشت.

به نوشته پایگاه خبری نبأ، عربستان سعودی میلیون‌ها دلار در قدس اشغالی هزینه کرده و تلاش می‌کند حمایت رهبران و بزرگان محلی را جلب کند و چندین بار نیز از آن‌ها دعوت کرده است تا به ریاض سفر کرده و با « محمد بن سلمان » دیدار کنند اما تا کنون این دعوت‌ها بی پاسخ مانده است.

به گفته نائب رئیس جنبش اسلامی، عربستان سعودی پول‌هایی که به نام کمک مالی برای فلسطین در قدس هزینه می‌کند را در اختیار نهادهای رسمی قرار نمی‌دهد و این پول‌ها به دست افراد حقیقی می‌رسد و این مسأله نشان از شبهه‌ناک بودن این پول‌ها دارد.

روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم نیز ماه گذشته در مقاله‌ای نوشت که حساسیت اردن به نقش‌آفرینی عربستان سعودی در قدس از بیش از یک سال گذشته آغاز شده است؛ از این رو که «محمد بن سلمان» شروع به اجرای طرح‌های ساختمان‌سازی و ارائه خدمات اجتماعی در حومه قدس کرده است و اکنون با نگرانی اردن در خصوص واگذاری تولیت قدس شریف به سعودی‌ها، این حساسیت رو به تنش خواهد رفت و از این رو رهبران اردن نشست‌های محرمانه‌ای را برای بررسی این موضوع برگزار کرده‌اند.

۱۳۹۸/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...