نسخه چاپی

عصبانیت ترامپ و هشدار تند به ایران برای افزایش غنی سازی

رئیس جمهور آمریكا در واكنش به گزارش‌ها مبنی بر عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده گفت كه ایران در حال بازی با آتش است.

به گزارش نما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران در افزایش سقف اورانیوم غنی شده خود گفت که ایران با آتش بازی می‌کند. طبق اخبار سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام ایران گفت که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است. طبق این خبر در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد.»

به گزارش اخبار شهر خبر «گرت مارکیز» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی که بر آمده از سیاست خارجی نامتوازن و غیر منطقی دولت ترامپ است، گفته ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد!نکته آنکه؛ دیپلماسی، هنر تامین منافع جمعی است و مسیر یک طرفه (به گونه ای که ایران به تنها طرف متعهد در این معامله تبدیل شود) قابل استمرار نخواهد بود. بنابراین، کاهش مرحله ای تعهدات ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در واکنش به پشت پا زدن آمریکا به یک فرآیند جمعی دیپلماتیک، صورت می پذیرد و قطعا تا زمان احقاق کامل حقوق مردم ایران نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش اخبار شهر خبر جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در رابطه با افرایش غنی‌سازی اورانیم و کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم؛ چرا که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران این توافق را نقض کند، ما نیز از آن خارج خواهیم شد. بر اساس این خبر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و از پیش اعلام شده بوده است. طبق این خبر ظریف در عین حال تأکید کرد که ایران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است.

به گزارش اخبار شهر خبر وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای جدید کاخ سفید مبنی بر اینکه «ایران پیش از انعقاد برجام هم در حال نقض آن بود!» در توئیترش نوشت: جداً؟!

طبق این خبر در پی انتشار خبر عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد و مدعی شد که ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است! بر اساس اخبار در این بیانیه آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران در حال نقض مفاد آن بود.»

مطلب پیشنهادی
انواع بالش طبی و بارداری در بورسیکا

انواع بالش طبی و بارداری در بورسیکا

طبق اخبار در ادامه این بیانیه آمده است: «ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد.»

به گزارش اخبار شهر خبر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیروز این خبر را تأیید کرد و آن را در چارچوب برجام خواند و در توئیتی هم نوشت: «ما برجام را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف ۳۶ توافق نشان می‌دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (مسیر) پاراگراف ۳۶ را به جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما سرانجام پس از ۶۰ هفته دست به اقدام زدیم. به محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ما اقداماتمان را به عقب باز می‌گردانیم.»

به گزارش اخبار شهر خبر مشاور امنیت ملی آمریکا با اعتراض به اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده در پیامی در توئیتر نوشت که دلیلی ندارد ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آنکه به دنبال سلاح هسته‌ای باشد. طبق این خبر پیشتر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز به اقدام ایران در عبور از سقف ذخایر اورانیوم غنی سازی شده واکنش نشان داد و مدعی شد: «ایران گام‌های جدیدی را برای پیشبرد بلندپروازی‌های هسته‌ای خود برداشت. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌خواهی از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند. به حامیان ارشد تروریسم جهان اجازه داده نخواهد شد اورانیوم را در هر سطحی غنی کنند.»

بر اساس این خبر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز در دفتر خود در کاخ سفید گفت: «آنها می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آنها می‌دانند با چه چیزی در حال بازی هستند، آنها در حال بازی با آتش هستند. بنابراین به هیچ وجه هیچ پیامی به ایران ندارم.»

۱۳۹۸/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...