نسخه چاپی

نباید شورایاری‌ها سیاسی شوند/ چرا شهرداری متولی برگزاری انتخابات است؟

عضو ستاد چهارمین دوره شورایاری‌ها با تاكید بر اینكه نباید شورایاری‌ها سیاسی شوند، گفت: اما به نظر می‌رسد با سبك و سیاقی كه در حال حاضر وجود دارد، انتخابات حتماً حزبی است و باید دستگاه‌های ناظر ورود كرده و شفاف‌سازی كنند.

به گزارش نما، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بعد از کش و قوس های فراوان و اعلام زمان های متعدد بالاخره در 4 مرداد امسال در تهران برگزار می‌شود و قرار است در این دوره تعداد اعضای شورایاری محلات از 7 به 9 نفر افزایش یابد.

اخبار اجتماعی- ثبت نام کاندیدها برای انتخابات شورایاری‌ها از ۳ تیر در تهران آغاز و قرار بود تا ۱۰ تیر ادامه داشته باشد اما به دلیل استقبال کم شهروندان از این رویداد مردمی دوباره مدت زمان ثبت نام تا ۱۵ تیر تمدید شد.

داوطلبان شرکت در انتخابات می‌توانند با مراجعه به نشانی Shorayari.tehran.ir و ارائه مدارک مورد نیاز، تقاضای خود را برای شرکت در انتخابات ثبت کنند.

قرار است این دوره از انتخابات برای اولین بار به صورت مکانیزه در تهران انجام شود. نحوه رای گیری به این شکل است که زمانی که شهروندان کد کاندیدای مورد نظر را در سامانه ثبت می‌کنند نام، عکس و اطلاعات فرد مورد نظر روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود و رای دهندگان پس از تأیید رای خود را ثبت می‌کنند.

مسئولان صندوق و ناظران در پایان رای‌گیری آمار را از سیستم دریافت و در اختیار هیات اجرایی قرار می‌دهند بنابراین پس از چند ساعت نتایج انتخابات اعلام می شود. البته به نحوه برگزاری این انتخاب انتقاداتی وارد شده است و برخی می گویند این روش شائبه های زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی

"پوکمون کارآگاه پیکاچو"محبوب رو در لنز قانونی ببینید!!

همچنین سن کاندیداها برای این دوره از انتخابات 22 تا 75 سال در نظر گرفته شده و سن رای دهندگان 18 سال به بالا است.

برخی معتقد هستند که این دوره شورایاری ها سیاسی است و بحث های زیادی در این باره مطرح شده است حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم گفت: درگیری سیاسی و جناحی آسیب به نهاد شورایاری است که تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا شکل‌گیری فضای چندقطبی و دوقطبی را شاهد نباشیم و برای انتخابات شورایاری‌ها نباید لیست داد.

انتقاداتی به نحوه برگزاری، عدم اطلاع رسانی درست و سیاسی بودن پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها مطرح است در این باره با با ابوالفضل قناعتی عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران به گفت‌وگونشستیم.
*** زمان ثبت‌نام پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها تمدید شد و قرار است این انتخابات در مرداد برگزار شود اما میزان استقبال مردم کم بوده است، دلیل این امر چیست؟

مردم از پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها استقبال نکردند و دلیل این امر این است که شورای پنجم به شورایاری‌ها در این مدت توجه نکرده است و تقریبا این نهاد مردمی در دوره تعطیل بوده است.در دوره قبل شورای چهارم توجه زیادی به تصمیمات محلی داشت و به بزرگان محلی احترام گذاشته و از ایده‌های آنها برای اداره شهر استفاده می‌کرد. اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران به تصمیمات شورایاری‌ها اهمیت می‌دادند چرا که آنها از کف محلات و مشکلات با خبر بودند. تقریبا هر 15 روز یکبار یک دبیر منطقه شورایاری‌ها با حضور در جلسات علنی شورا گزارشی ارائه می‌کرد و در همان جلسه مشکلات از طریق اعضا احصا و تصمیم‌گیری‌های لازم صورت می‌گرفت، اما شورای پنجم کار جدیدی نکرده است وحتی به محلات سرکشی نداشته‌اند و یا اگر بوده بسیار اندک است.

مدیریت جدید شهری به تصمیمات محلی توجهی ندارد و اعضای شورای محلات احساس بی‌هویتی می‌کنند که مجموعه بالادستی به آنها توجه نمی‌کند به همین دلیل اقبال عمومی برای حضور در این دوره از انتخابات کم شده است چرا که مردم علاقه و انگیزه ندارند برخی از آنها به ما می‌گویند اگر قرار است فقط اسم ما باشد و کسی به تصمیمات ما توجه نکند، چه فایده. باید بر عملکرد محلات نظارت داشته باشیم و با بی‌توجهی این امر صورت نمی‌گیرد. در دور جدید مدیریت شهری توجهی به مشارکت‌های مردمی نیست و همین امر باعث شده که اقبال مردم دل زده شوند.
***برخی معتقد هستند که برگزاری انتخابات الکترونیک شائبه های در رای ها ایجاد می کند نظر شما در این باره چیست؟

شیوه برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی تاکنون نه در مقیاس کشور، استان و شهر جواب نداده است و اعضای شورای پنجم شهر تهران می‌خواهند به یکباره در سطح محلات این کار را انجام دهند. با توجه به اینکه تمامی مسؤولان برگزارکننده انتخابات یک جریان هستند و این سیستم هم تا کنون جواب نداده و سرور هم دست برگزار کننده گان است، اصلاً مشخص نیست که چگونه می‌خواهند به این روش انتخابات را برگزار کنند به همین دلیل اعتماد وجود ندارد و شائبه‌هایی در زمینه برگزاری انتخابات وجود دارد و با این سبک برای شرکت‌کنندگان رغبتی ایجاد نمی‌شود و برخی می گویند که اصلا ساز و کار مشخص نیست و باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.

شورای اسلامی شهر تهران ناظر بر عملکرد شهرداری است و در این دوره از انتخابات یک جریان فقط انتخابات را برگزار می‌کند اما در دوره قبل جریان‌های مختلف حضور داشتند و از هر جریان افرادی در مراحل مختلف انتخابات حضور و نظر می‌دادند. یادم است در همان زمان یکی از اصلاح‌طلبان عنوان کرد با الکترونیکی کردن انتخابات شبهه ایجاد می‌شود و انتخابات به نفع یک جریان می‌شود حال در آن زمان که دو جریان سیاسی در شورا حضور داشت این شائبه ایجاد شده بود در حال حاضر که فقط یک جریان در شورا حضور دارند شائبه‌های بیشتری وجود دارد و در این دوره قطعا مخالفی ندارند چون همه از یک جریان هستند. به عنوان مثال ما معترض نتایج انتخابات شورای پنجم بودیم. شکایت هم کردیم و قرار بود 10 درصد صندوق‌ها را باز کنند اما دریغ از باز کردن یک صندوق. حال چه تضمینی است برای برگزاری این دوره از انتخابات مردم اعتماد کنند و انتخابات درست برگزار شود. درخواست ما این است که انتخابات غیر الکترونیکی باشند و بتوانند جریان‌های خارج از اصلاحات نمایندگان‌شان که در این دوره شرکت می‌کنند نظارت کنند و یک فرمول و روش طراحی شود و جریان‌های مختلف بتوانند حضور یافته و نظارت صورت گیرد.
***قرار است این دوره از انتخابات توسط شهرداری برگزار شود این موضوع چه مشکلاتی در پی دارد؟

ببینید اصلاً این کار درست نیست شورایاری‌ها قرار است نظارت کنند و یا مشاوره بدهند نباید این افراد از دل مدیریت شهری انتخاب شوند. اگر شهرداری انتخابات را برگزار کند افراد خودشان را می‌گذارند در صورتی که باید این انتخابات توسط ستاد شورایاری‌های شورای شهر برگزار شود و مجموعه‌های دیگر بر آن نظارت کنند. باید انتخابات مستقل برگزار شود تا هر کس که حقش است، رأی آورده و بتواند خدمت کند و بعد شورا و شهرداری نظارت کنند. اگر قرار باشد شهرداری برگزارکننده انتخابات باشد دیگر نظارت چه معنی دارد و این مغایر قوانین کشور است،‌حتما باید مجموعه نظارتی در انتخابات استقلال داشته باشد تا بعد بتواند مستقلا در موضوعات دخل و تصرف کند.
***تغییراتی در اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها رخ داده است و می‌گویند مشکلاتی در گذشته بوده و با این تغییرات موانع برطرف می‌شود در این باره توضیح دهید؟

در دوره قبل با حضور هر دو جریان اساسنامه شورایاری‌ها نوشته شد اما به دلیل برخی جریان‌ها در شورای چهارم اصلاحات در اساسنامه صورت نگرفت. حال این که هر طیف بیاید اساسنامه را به سمت و سوی خود و جریان سیاسی‌اش ببرد اساسنامه بُعد منطقی خود را از دست داده و سیاسی می‌شود و دیگر آن اساسنامه برای مردم نیست و خراب می‌شود. اساسنامه باید بر اساس منافع مردم باشد. در شورای قبل بحث‌های زیادی صورت گرفت و تلاش کردیم انتخابات را در سلامت برگزار کنیم اما با حرف و حدیث‌هایی که شنیده می‌شود نشان از این است که عده‌ای به دنبال منافع جریان خود هستند.
***گفته می‌شود که برخی از شورایاری‌ها به عملکرد شورای پنجم منتقد هستند و می‌گویند که توجهی به این نهاد عمومی نشده است.

بیشتر دبیران محلات و مناطق به ما می‌گویند که سال‌هاست که شورایاری‌ها را رها کرده‌اند و حال که نزدیک انتخابات شده است آمده‌اند. در این دو سال کجا بوده‌اند؟ چرا حالا یاد شورایاری‌ها افتاده‌اند؟ ببینید حتی در این دوره دبیر مناطق شورایاری‌ها در جلسات علنی شورا حضور نیافتند و این نشان می‌دهد که این دوره مدیریت حس و حالی برای این نهاد مردمی نداشته و میزان توجه کم بوده است. میزان حضور مردم در این دوره از انتخابات کمرنگ است و حتی مشاهده کرده‌ایم که میزان ثبت‌نام هم کم بود و دوباره مهلت را تمدید کردند. مردم اقبال عمومی ندارن چرا که معتقدند تا کنون به آنها توجهی نشده است.
***برخی معتقدند که شورایاری‌های در دور قبل در مسائل مالی و امور اداری دخالت می‌کردند نظر شما در این باره چیست؟

اگر دخالتی هم می‌شده به دلیل بی‌کفایتی مدیر منطقه و محله بوده است اما اگر در راستای مأموریت‌های تعریف شده این امر صورت می‌گرفت دیگر دخالت نیست؛ اما اگر خارج از عرف باشد بی‌عُرضگی مدیر منطقه بوده استمن کلا موضوع را نفی نمی‌کنم شاید در برخی مناطق برخی شورایاری‌ها در مسائل مالی دخالت می‌کردند ولی چشمگیر نبوده است.
***علل تعلل در نحوه برگزاری پنجمین دوره انتخابات را می دانید؟

این دوره مدیریت شهری ساز و کار را بلد نیستند. در دوره سوم وچهارم تجربه‌های لازم دراین باره کسب شده است و پیگیری‌های زیادی برای برگزاری انتخابات صورت گرفت. باور کنید ما یک رئیس ستاد شورایاری‌ها داشتیم که تمام کارها دست وی بود و این فرد با تمام مسؤولان جلسه می‌گذاشت و مدام وقت خود را صرف مناطق می‌کرد، از نزدیک مشکلات مردم را رصد می‌کردیم و در صحن شورا برای آن چاره‌اندیشی می‌شد ولی این دوره شورا اصلاً به مشارکت مردمی توجه نکرده است و خروجی مشخص است.
***برخی می‌گویند این دوره از انتخابات حزبی است نظر شما در این باره چیست؟

بله، با این سبک و سیاقی که پیش می‌رود حتماً حزبی است و باید دستگاه‌های ناظر ورود کرده و شفاف‌سازی کنند.

دوستان به دنبال محله‌محوری و توجه به مشارکت‌های مردمی نیستند و آنها دارند زیرساخت‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده را پایه‌گذاری می‌کنند از نظر آقایان اگر شورایاری‌ها مهم بود پس در دو سال گذشته چرا این نهاد فراموش شده بود؟ بیایند برنامه‌ها و کارهایشان را که در این مدت انجام داده‌اند، اعلام کنند حال که موقع انتخابات شده است یاد شورایاری‌ها افتاده‌اند. نباید شورایاری‌ها سیاسی شوند اما این‌ها به دنبال سیاسی کردن شورایاری‌ها هستند از محلات شروع کرده و پله پله بالاتر می‌روند. یک نفر گزارش دهد در این مدت شورای پنجم برای شورایاری‌ها چه کرده‌ است؟
***از ۴ ماه گذشته عملا شورایاری ها تعطیل و مهر و دفاتر از آنها گرفته شده است.

باور کنید دو سال است که شورایاری‌ها تعطیل شده‌‌اند نه چند ماه، فقط چند ماه است که تمام ابزارها را گرفته‌اند و کار را رسماً تعطیل کرده‌اند البته آنها گفته‌اند به دلیل برگزاری پنجمین دوره انتخابات این اتفاق افتاده است. اصلا معلوم نیست که چرا در دو سال گذشته این انتخابات را برگزار نکرده‌اند و بهتر بود در این باره گزارشی ارائه کنند.
***مشکل شورای پنجم با شورایاری‌ها چگونه حل می‌شود؟

دوستان جریان اصلاحات با توجه به عملکرد دو سال گذشته نسبت به موضوعات محله‌محوری، اجتماعی و ... بی‌توجه بوده‌اند. بر اساس گزارش و بررسی‌های انجام شده و گزارشی که دبیران محلات بعضاً به ما می‌دهند، این است که از شروع مدیریت جدید شورا توجهی به محلات نشده و این اراده با عملکرد همخوانی ندارد. اردوگاه اصلاحات به دنبال جریان دیگر است و به دنبال افرادی نیست که به مشکلات محلی توجه کنند. در حال حاضر اسکلت‌بندی و سازه اصلی جریان را از محلات محکم‌کاری می‌کنند و با افرادی که خودشان از همین حالا مشخص می‌کنند و می‌دانند رأی می‌آورند هماهنگ هستند و این شروعی برای انتخابات آینده است. یقین دارم که این‌ها به سمت و سوی جریان های حزبی و انتخابات‌های پیش‌رو حرکت می‌کنند. متأسفانه از سال 96 تا کنون این افراد قطعا برای جریان‌های سیاسی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. مگر اینکه اتفاق دیگری رخ دهد.
***شنیده شده که در جلساتی که در حال حاضر برگزار می شود برخی دبیران شورایاری ها حضور نمی‌یابند؟

اطلاع‌رسانی‌ برای انتخابات شورایاری‌ها در سطح شهر ضعیف بوده است. البته شنیده شده جلساتی با دبیران برخی مناطق گذاشته‌اند که برخی حضور یافته و برخی هم استقبال نکردند و در جلسات حضور نیافتند، در کل ضعیف عمل کرده‌اند.

ببینید به جز 4 الی 5 نفر از اعضای فعلی شورای شهر که در گذشته مسؤولیت داشتند الباقی سمت جدی نداشته‌اند و یا از دانشگاه به شورا آمده‌اند. بسیاری از آنها از کف مدیریت شهری و محله‌ای رشد نکرده‌ و مشکلات مردم را لمس نکرده‌اند. برخی از آنها مسؤولیت‌های سیاسی، اجرایی جدی نداشته‌اند و یک دفعه وارد شورا شده‌اند و در حال حاضر برای کلانشهری مثل تهران در حال تصمیم‌گیری هستند و اطلاعی از بدنه شهرداری هم ندارند. اما مدیران دوره قبل سوابق اجرایی بهتری داشته‌اند.

به عنوان مثال این افراد اصلاً به موضوع اعتیاد یا مسائل اجتماعی دیگر ورود نکرده‌اند و تا کنون نسخه خاصی نپیچیده‌اند و حتی به شورایاری‌ها که برخاسته از مردم هستند توجهی نکردند. مأموریت اصلی شورای شهر توجه به شهر و نظارت بر عملکرد شهرداری است. این افراد چه توجهی کرده‌اند و تمام شورایاری‌ها را سرخورده کرده‌اند.

اعلام کنند کدام پروژه را کلنگ زدند. در دوره قبل ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شد در حال حاضر چه؟ ایستگاه‌هایی که قبلا افتتاح شده بود را هم تعطیل کردند و بعد دوباره برایش مراسم گرفتند و افتتاحیه راه انداختند. این افراد در فعالیت‌های معمولی خود مانده اند. برخی از اعضای شورای شهر از جمله محسن هاشمی رئیس شورا بارها اعلام کرده است که عملکرد مدیریت جدید خوب نبوده است و انتظارات مردم برآورده نشده است. حامی اصلی شورایاری‌ها شورای شهر است وقتی می‌بینند که کسی از آنها حمایت نمی‌کند دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنند و واقعا این دوره از شورا به پارلمان محلی توجهی نکرد. در گذشته وقتی اعضای شورایاری گله‌مندی‌هایی به شهرداری داشتند سریع از شهردار منطقه می‌خواستیم که مشکل را برطرف کند. شهر را به چند پهنه تبدیل کرده و مدام در حال بازدید و سرکشی بودیم و مطالبات مردم را از شهرداری درخواست می‌کردیم. در این دوره انتظارات مردم برآورده نشده است حاضرم جلسه بگذارم و اعلام کنم که این‌ها هیچ کاری در زمینه حمل و نقل عمومی نکرده‌اند. در این دو سال چند اتوبوس به شهر اضافه شده است. چند وقت پیش افتتاحیه گرفته بودند واز ورود 13 اتوبوس رونمایی کردند. تهران 9 هزار اتوبوس می‌خواهد اگر بگویید تاکنون 13 اتوبوس تأمین کرده‌ایم خنده دار است. واقعا نمی‌دانیم چرا نمی‌توانند شهر را اداره کنند. اگر موضوع بدهی را را مطرح می کنند، شورا و شهرداری بروند طلب‌هایشان را از دولت بگیرند دولت هم که با آنها همسو است، در دوره قالیباف شهردار را به هیأت دولت راه نمی‌دادند در حال حاضر که آقای حناچی به هیأت دولت هم می‌روند بروند و حق مردم را بگیرند.

۱۳۹۸/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...