نسخه چاپی

الجزیره: از بین رفتن برجام شكست بزرگی برای قدرت‌های اروپایی خواهد بود

علی‌رغم آنكه كشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال ایران عمل نكردند، اما اگر این توافق از بین برود این به منزله یك شكست بزرگ دیپلماتیك برای آن‌ها خواهد بود.

به گزارش نما، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران (برجام) به منزله شکست بزرگی برای قدرت‌های اروپایی خواهد بود.

اخبار سیاسی- خبرنگار این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: کاخ الیزه اوایل روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد به شدت از اینکه ایران اعلام کرده است که می‌خواهد از محدوده غنی سازی اورانیوم خود خارج شود نگران است. او از تهران خواست که از تصمیم خود منصرف شود و گام‌هایی برخلاف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برندارد.

وی افزود: جرمی هانت ، وزیر خارجه انگلیس هم روز دوشنبه سخنان مشابهی بیان کرد. او گفت که انگلیس درباره وضعیت موجود نگران است. از نظر اروپایی‌ها این بهترین توافقی است که می‌تواند برای صلح و امنیت بین‌المللی وجود داشته باشد و به آن تکیه کنند. اما تمرکز اصلی قدرت‌های اروپایی و از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان روی این موضوع است که ایران گام‌های بیشتری در جهت کاهش تعهدات برجامی خود برندارد. اگر این توافق از بین برود این به منزله یک شکست بزرگ دیپلماتیک برای آن‌ها خواهد بود. از نظر آن‌ها اگر ایران بتواند سلاح اتمی تولید کند رویدادی بسیار خطرناک خواهد بود.

روز گذشته نیز دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند علی‌رغم آخرین اخباری که تهران درباره توافق هسته‌ای اعلام کرده مبنی بر اینکه ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود عبور کرده است، پاریس، برلین و لندن در این مرحله در نظر ندارند سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال کنند.

«مکانیزم ماشه» بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود.

مطلب پیشنهادی
قیمت‌گذاری و فروش خودرو اکسنت در 45 دقیقه! (تهران)

قیمت‌گذاری و فروش خودرو اکسنت در 45 دقیقه! (تهران)

یادآور می‌شود، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفت‌وگو با ایران همزمان با فشار‌های تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، یک منبع آگاه روز گذشته ضمن تأیید عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته (پنجم تیر ماه)، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تاکنون واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. عبور ایران از سقف‌ مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

ایران در بند هفت برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخایر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.


۱۳۹۸/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...