نسخه چاپی

در جلسه علني امروز مجلس چه گذشت؟

مخالفت مجلس با استعفای كاندیداها

عکس خبري -مخالفت مجلس با استعفاي کانديداها

در جلسه علنی امروز با وجود بحث و بررسی پیرامون طرح سوال از رئیس جمهور، یك لایحه و دو طرح از سوی هیئت‌ رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش نمابه نقل از مشرق - جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با حضور 201 نفر از وکلای ملت برگزار شد و نمایندگان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح تعیین تکلیف قراردادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌ها و بررسی گزارش کمیسیون عمران در زمینه لایحه اصلاح قانون دریایی ایران پرداختند.

- در جلسه امروز مجلس لایحه اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری‌های اکو که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود ، اعلام وصول شد.

- همچنین نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات ناظر به استعفای کاندیداهای ریاست جمهوری 6 ماه قبل از انتخابات، مخالفت کردند.

- دومین طرح سؤال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد و موضوع اصلی سئوال از رئیس جمهور «تعلل دولت در خصوص نوسانات بازار ارز» و«برخی واردات بی رویه» بود، که گزارش کامل حواشی طرح سوال از رئیس جمهور را می خوانید.


* گزیده ای از نطق پیش از ‌دستور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را در ادامه می خوانید:

هنگامی که سخن از وحدت مسلمانان می‌شود، اهمیت سخن امام (ره)درک می‌شود که وحدت امت اسلامی را مبنی تفکر بیداری اسلامی قرار دادند. ملت ایران با اقدام به موقع خود استقامت خویش را در مقابل رفتارهای ماجراجویانه آمریکا نشان داده‌اند و عیان کردند که در مقابل هیمنه دروغین جباران مدرن از سپر آهنین مجاهدت برخوردارند که این سنت علوی است.
ملت ایران در مکتب ولایت لباس شرافت و سرافرازی را در پناه تفکر جهانی به تن کرده است، امروز همین ویژگی ملت ایران باعث بیداری ملت‌های منطقه در مقابل سیاست‌بازی آمریکا شده است.
آنچه که در سوریه رخ می‌دهد وحشتناک و غیر انسانی است و توسط معارضان دست‌ساز غرب با پول‌های کشورهای عافیت‌طلب منطقه صورت گرفته که آمریکایی‌ها به خاطر افکار عمومی مجبور شدند سهم خود را از این گروهک‌ها جدا کنند. اما کیست که نداند این گروهک‌ها با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه با سلاح آنان دست به کشتار مردم سوریه زده‌اند.

از نصایح رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می‌کنیم و این فرمایشات بسیار به موقع بود و فضای سیاسی کشور را در مسیر صحیح هدایت کرد. سخنان رهبر معظم انقلاب نشان داد که موج، از اندیشه ولایت جمال گیرد و آراسته می‌شود و ملت و حکمرانان در تبعیت از ولایت کمال می‌یابند.

«امروز دستورات مقام ولایت بر همگان روشن است که نخست خدمت صادقانه و بی‌منت در جهت رونق تولید کشور و ساماندهی وضعیت معیشت مردم و جلوگیری از گرانی و بیکاری است و دوم اینکه همکاری و تعامل سه قوه در چارچوب وظایف قانونی خویش بر مدار رفق و مدارا باید باشد و آخر هم بهره جستن از عقل جمعی برای برنامه‌ریزی توسعه، ثبات اقتصادی و آرامش سیاسی و پرهیز از کشاندن اختلاف نظرها در مسیر التهابات سیاسی و عمومی و بهره‌ جستن از عواطف و احساسات مردم که رهبر معظم آن را خیانت خوانده‌اند، است.»

امیدواریم اندیشه‌های کارساز در همه قوا از راه پیروی حکمت ولایت به کمال بنشیند و همیشه این سخن امام حسین(ع) را به خاطر داشته باشیم که فرمودند: «از نشانه‌های اصحاب قبولی اعمال هم‌نشینی با خردمندان و از نشانه‌های دانا، نقادی گفته‌های خود و آگاهی و بهره‌ جستن از اسرار و آرای گوناگون دیگران است.»

مجلس شورای اسلامی تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب را عامل سعادت ملت می‌داند، مجلس تلاش می‌کند که با پرهیز از مجادلات کم بهره، همت خود را مصروف حل مشکلات کشور کند و در این راه که منافع ملت اقتضاء دارد با کسی مسامحه نخواهد کرد و همه مسئولان باید در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در رفع نیازهای ملت به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.


کامران: اگر بودجه مجلس 700 میلیارد بود لاریجانی استعفا کند
حسن کامران نماینده اصفهان در ابتدای جلسه علنی امروز در خصوص نطق خود درباره بودجه مجلس که با واکنش نمایندگان و رییس مجلس روبرو شده بود، گفت: من در نطقم درباره بودجه مجلس مطالبی را گفتم اما می‌خواهم ملت ایران بدانند که آنچه بنده درباره بودجه گفتم مختص مجلس نهم نبوده است.

وی گفت: این سند برای قبر من و شما است. بنده پیشنهاد کردم تا ردیف بودجه‌ای که برای مجلس در نظر گرفته شده اصلاح شود و سپس گفتم سران سه قوه با یکدیگر نپرند و هزینه‌ها را کم کنند.

نماینده اصفهان درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر بودجه 700 میلیاردی مجلس که با واکنش رئیس مجلس مواجه شده بود گفت: اگر بودجه مجلس 700 میلیارد نباشد، بنده استعفا می‌کنم اما اگر خلاف آن باشد آقای لاریجانی استعفا کند.

لاریجانی در پاسخ به کامران: شما به مجلس اتهام زدید و من از حیثیت مجلس دفاع خواهم کرد
لاریجانی نیز در پاسخ به این بخش از سخنان کامران، گفت: حتی اگر این اعداد را جمع بزنیم باز هم 745 میلیارد نمی‌شود شما بودجه مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات را اضافه کرده‌اید که کار نادرستی است.

رییس مجلس با تاکید براینکه از حیثیت مجلس دفاع خواهد کرد، اظهار داشت: شما درباره مجلس اتهام می‌زنید و انتظار دارید بنده از حیثیت مجلس دفاع نکنم. حرف شما خلاف است. بودجه مجلس، بودجه جاری و عمرانی مجلس هم 700 میلیارد نمی‌شود. چرا که بودجه ردیف مشخصی دارد و 100 میلیاردی که شما درباره طلب ساختمان می‌گویید پرداخت نشده است و این مباحث چه ارتباطی به بودجه دارد.



«دیروز امروز و فردا » مجلس را ناراحت کرد/ آیا به شان مجلس توهین شده است!؟
محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در تذکر آئین نامه‌ای اظهار داشت: در حالی که رهبر معظم انقلاب از دو سال قبل مطالبی را درباره مناظرات مطرح کردند، اما از حدود چند هفته قبل متاسفانه صدا و سیما در برنامه دیروز امروز و فردا مطالبی را مطرح کرد که با فرمایشات رهبری تطابق ندارد.

وی افزود: برخی از نمایندگان مجلس به این برنامه دعوت شدند و به شدت به شان مجلس و نمایندگان ملت در این برنامه اهانت کردند. به عنوان مثال گفتند اگر این مجلس به نام مجلس جمهوری اسلامی ایران نبود هیچ وقت در آن حضور پیدا نمی‌کردم، آنها گفتند مجلس نهم از خط امام و شهدا به دور است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین طبق بند 11 ماده 23 آئین نامه داخلی از هیئت رئیسه خواست که از شان مجلس دفاع کند و گفت متاسفانه مسائل سیاسی بر این اظهار نظر‌ها سایه انداخته است.



در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه نباید چنین حرف‌هایی مطرح شود، گفت: صدا و سیما هم باید دقت کند تا چنین مطالبی بیان نشود.

لاریجانی همچنین عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه را مامور پیگیری این امور کرد تا مشخص شود چرا این موضوعات پیش آمده است.



ورود به تعیین تکلیف قراردادهای تامین نیروی انسانی گرفتارمان می‌کند
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در مخالفت با کلیات طرح تعیین تکلیف قرار دادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: بی‌تردید همه ما به عدالت و رفع تبعیض معتقدیم و در جهت رفع آن تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما یا برنامه پنجم داریم یا نداریم، نظام ما یا برنامه محور هست یا نیست؛ وظایف دولت در قانون برنامه پنجم مشخص شده است.

فولادگر یادآور شد: چرا هر روز قانون برنامه پنجم را اصلاح می‌کنیم و تغییر می‌دهیم این وادی که بر آن وارد می‌شویم؛ چاهی است که عمق ندارد، 6 ماه بعد دوباره برای اصلاح این مصوبه طرح اصلاحیه می‌دهید.

به گفته وی در تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی نیز در 3 مجلس، برای نوع فعالیت نیروهای حق التدریسی اصلاحیه‌هایی ارائه دادیم و مصوبات جدیدی داشتیم. در قانون برنامه پنجم دولت موظف شده سالیانه دو درصد همه نیروهایش را کاهش دهد؛ این طرح بار مالی دارد و مطمئنا شورای نگهبان بر اساس اصل 75 قانون اساسی به طرح مذکور ایراد می‌گیرد؛ ما از طرفی می‌گویم دولت نیروهایش را کاهش بدهد و از طرفی این نظم را بر هم می‌زنیم.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه باید تکلیف قراردادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی ساماندهی و ایرادات آن برطرف شود، تصریح کرد: به این طرح رای ندهید و بهتر است وارد این عرصه نشویم، مجلس را گرفتار می‌کنیم و اجازه دهیم کار طبق روال برنامه پنچم پیش رود.


غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در سخنانی به عنوان نماینده این کمیسیون برای اعلام علت مخالفت کمیسیون متبوعش با طرح تعیین تکلیف قرار داده‌های تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: ما مخالف ساماندهی شرایط نیروهای شرکتی نیستیم اما آنچه در متن این طرح آمده با آنچه با محتوای آن وجود دارد، کاملا، مغایرت دارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آنچه تا به امروز در قانون مدیریت خدمات کشوری یا برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم مصوب شده، با تصویب قوانین جزیره‌ای مانند طرح تعیین تکلیف قراردادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌ها لغو می‌شود.

الزام به استعفا برای رئیس‌جمهور شدن منتفی شد
طرح دو فوریتی الزام کاندیداهای ریاست‌جمهوری به استعفا از سمت‌های خود 6 ماه قبل از انتخابات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با 49 رأی موافق، 130 رای مخالف و 22 رای ممتنع با دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

بعد از رأی منفی نمایندگان به دو فوریت طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری، یک فوریت این طرح نیز به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با 48 رأی موافق 110 رأی مخالف و 27 رأی ممتنع با فوریت این طرح نیز مخالفت کردند.

دهقان: الزام کاندیدا به استعفا ورود زودهنگام به انتخابات است
محمد دهقان در مخالفت با طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: قانون اساسی براساس اصول مختلف شرایطی را برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده و هیچ مسوولیتی برای آنها مطرح نکرده است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی مطرح نشده که می‌توان به شرایط انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی را اضافه کرد، افزود: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معمولا افراد برجسته و مهمی در کشور هستند و اگر قرار باشد 8 ماه قبل از انتخابات استعفا دهند ما مردم را از خدمت آنها محروم خواهیم کرد.

دهقان با بیان اینکه الزام کاندیدا به استعفا 6 ماه قبل از انتخابات موجب ورود زودهنگام جامعه به انتخابات می‌شود تصریح کرد: رهبر انقلاب نسبت به وزد زودهنگام انتخابات هشدار دادند چون فضای کشور هیجانی می‌شود. لذا از نمایندگان می‌خواهم با این طرح و فوریت این طرح موافقت نکنند چرا که این بحث نه تنها فوریت ندارد بلکه محتوای آن نیز دارای اشکال است.

مصوبه جدید مجلس برای نحوه استخدام فرزندان و همسران آزادگان یک سال اسارت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) طرح اصلاح بند (و) ماده 44 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که اعاده شده از شورای نگهبان بود را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، همه دستگاه‌ها مکلف شدند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیرویهای خروجی خود حداقل 25درصد نیازهای استخدامی خود را از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و جانبازان 25درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران با رعایت سقف مقرر در این بند، تأمین و به استخدام آنان از محل مجوزهای مربوط و پست‌های بدون متصدی اقدام کنند و 5درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان کمتر از یک سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهند. در مواردی که نیاز به تخصص دارد، رعایت شرایط علمی الزامی است.

پایان جلسه علنی امروز مجلس
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس را به صدا درآورد.

ابوترابی فرد در پایان جلسه علنی امروز اعلام کرد باتوجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی طرحها و لوایح را مورد بررسی قرار دادند و این طرحها و لوایح در دستور مجلس قرار دارد، جلسات علنی روزهای سه شنبه مانند روال گذشته تشکیل می‌شود.

وی بر همین اساس اعلام کرد که جلسه علنی مجلس ساعت 8 صبح روز سه شنبه برگزار می‌شود.

اعلام وصول یک لایحه و دو طرح در جلسه علنی امروز مجلس
هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس لایحه اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری‌های اکو که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود را اعلام وصول کرد.

همچنین طرح تأسیس دفاتر پیشخوان قضایی و طرح نحوه اجرای اصل 160 قانون اساسی و تبیین وظایف و اختیارات وزارت دادگستری نیز در جلسه علنی امروز از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.

۱۳۹۱/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...