نسخه چاپی

موسوی: كسی در دولت به اینستكس امید نبسته است

سخنگوی وزارت خارجه عنوان كرد:كسی در دولت به اینستكس اروپا امید نبسته، اما راهش را هم نبستیم؛ نه تنها آن را كافی نمی‌دانیم، بلكه این سازوكار را مقدمه اجرای تعهدات 11 گانه اروپایی‌ها می‌دانیم كه تاكنون به آنها عمل نكرده‌اند.

به گزارش نما، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در صفحه توئیترش نوشت: «کسی در دولت به اینستکس اروپا امید نبسته، اما راهش را هم نبستیم؛ نه تنها آن را کافی نمی‌دانیم، بلکه این سازوکار را مقدمه اجرای تعهدات 11 گانه اروپایی‌ها می‌دانیم که تاکنون به آنها عمل نکرده‌اند.»

موسوی می‌افزاید: «هنوز در برجام هستیم و فعلا حقوق و مطالبات‌مان را از طریق همین توافق دنبال می‌کنیم.»

سید عباس موسوی پیش از این و قبل از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام تصریح کرده بود: اگر اینستکس مکانیسمی عادی و صوری باشد، قطعا نمی‌پذیریم و در موعد مقرر، گام دوم را قاطعانه برمی‌داریم.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز جمعه هفتم تیر ماه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و 2 سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهامدار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می‌توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند. قول دادند به زودی در حال بررسی هستند که اینستکس به روی کشورهای دیگر هم باز شود و این کشورها نیز بتوانند از طریق این سازوکار با ایران معامله داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه این پروسه شروع شده، یادآور شد: اگرچه این پروسه خیلی دیر شروع شده و کمتر از انتظارات ما، ولی الان دارد مراحل نهایی خود را طی می کند و به مرحله عملیاتی شدن، رسیده است.

وی در عین حال متذکر شد: البته بدون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود، اینستکس نمی تواند به صورت کامل انتظارات ما را برآورده کند. انتظار داریم کشورهای اروپایی به صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشند.

به گزارش فارس، سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنجشنبه 11 بهمن ماه 1397 سازوکار مالی ویژه اروپا برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را رسما ثبت کردند. پاریس میزبان Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان اینستکس «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است و «پر فیشر» بانکدار آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور دارند و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

اینستکس یک نهاد متناظر ایرانی دارد و در همین خصوص شرکت سهامی خاص Special Trade and Finance Institute «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI) نهاد متناظر اینستکس به مدیر عاملی «علی اصغر نوری» نیز در تاریخ دوم اردیبهشت سال جاری در تهران به ثبت رسید و «حمید قنبری» هم به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب شد.

۱۳۹۸/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...