نسخه چاپی

ایشینگر: هیچ كشوری تحت فشار مذاكره نمی‌كند

رئیس كنفرانس امنیتی مونیخ در پایان ضرب‌الاجل ایران در ارتباط با توافق هسته‌ای گفت كه آمریكا دست از اعمال فشار بر نمی‌دارد و جای تعجب ندارد كه ایران هم در چنین شرایطی حاضر به مذاكره نیست.

به گزارش نما، «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ درباره ضرب‌الاجلی که ایران برای اروپا تعیین کرده است و پیامدهای پایان آن، موضع‌گیری کرد.

اخبار سیاسی- ​وی در گفت‌وگو با پرتال خبری تی آن‌لاین، در پاسخ به اینکه آیا این ضرب‌الاجل تهدید بود یا در خواست کمک؟ ایشینگر گفت که هر دوی اینها بوده است. این اقدام تلاشی بود تا افکار جهانی را متوجه فشارهایی بکند که ایران تحمل می‌کند و اعلامی بود مبنی بر اینکه چنین اقداماتی بی‌پیامد نخواهد ماند. همچنین تلاشی بود که توجه سه کشور اروپایی در توافق هسته‌ای با ایران را به زیان‌های ناشی از تشدید تحریم‌های آمریکا جلب کنند.

وی افزود: «این اقدام دست‌کم نشان می‌‌دهد که چقدر کم از توافق هسته‌ای ( برجام ) باقی مانده است و اینکه ما در شرایط بحرانی قرار داریم.تاکنون ایران به تعهدات خود پایبند بوده است اما وقتی که این کشور دوباره غنی‌سازی انجام دهد در چنین شرایطی توافق هسته‌ای به زودی بسیار تضعیف می‌شود و اروپا هم می‌تواند تحریم‌ها را اعمال کند.»

تی‌آن‌لاین از ایشینگر پرسید که آیا ۱۲ سال مذاکره برای دستیابی به برجام از بین می‌رود؟ اشینگر پاسخ داد: «امیدوارم که اینطور نباشد اما نگرانی زیادی درباره بازگشت به وضعیت سال ۲۰۰۳ وجود دارد و اکنون امکان زیادی برای تلخی و ناامیدی وجود دارد. بین ایران و آمریکا سکوت بر قرار است. به همین دلیل باید دیگر کشورهای طرف برجام باید تلاش کنند تا این توافق را حفظ کنند.»

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به اینکه آیا کشورهای دیگر برجام می‌توانند بدون آمریکا این توافق را نجات دهند، گفت: « در حال حاضر نه کاخ‌سفید و نه کنگره نمی‌خواهند که دست از لجاجت بردارند و تحریم‌ها را کاهش دهند با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد مذاکره مستقیم داده و رهبری ایران هم آن را رد کرده است. البته تعجبی هم نداشت.هیچ کشوری تحت چنین فشارهایی حاضر به مذاکره نیست.»

مطلب پیشنهادی
می‌خوای تو بورس سرمایه‌گذاری کنی ولی بلد نیستی؟(دانلود رایگان)

می‌خوای تو بورس سرمایه‌گذاری کنی ولی بلد نیستی؟(دانلود رایگان)

وی افزود: «در مورد اینکه رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود، می توان از وی حمایت کرد. ضمن اینکه باید در زمینه مذاکره مستقیم با تهران هم از وی پشتیبانی کرد و پوتین و شی و سه کشور اروپایی هم می‌توانند در این راستا پیشنهاد مذاکره جدید با ایران را بدهند و (این مذاکره) را آغاز کنند.»

با پایان ضرب‌الاجل ایران علیه اروپا امروز «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) با بیان اینکه با تمام شدن مهلت ۶۰ روزه، ایران گام دوم را هم برمی‌دارد اعلام کرد که تهران در گام نخست، تعهدش به محدودیت در حفظ ذخایر را کنار گذاشت و اکنون در گام دوم تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی را کنار گذاشته است.

وی بیان کرد: روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

امروز همچنین یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این اتفاق واکنش نشان داد و اعلام کرد که این نهاد بزودی درباره گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، افزایش سطح غنی سازی ایران را محکوم کرد. نتانیاهو اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی را «گامی خیلی خطرناک» توصیف و از سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان خواست تا تحریم‌های ایران به طور خودکار بازگردد.

۱۳۹۸/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...