نسخه چاپی

نشست مخالفان سوریه در دوحه

نشست امروز مخالفان سوری در دوحه در حالی برگزار می شود كه تحلیلگران و ناظران امور از آن به عنوان تلاشی برای جابجایی مهره ها یاد می كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، غرب به همراه برخی کشورهای عربی و ترکیه برای نابودی نظام بشار اسد از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. این کشورها علاوه بر کمکهای تسلیحاتی و مالی از مخالفان سوری از بُعد سیاسی نیز تلاشهایی را همزمان با شروع بحران سوریه آغاز کردند که شورای ملی انتقالی سوریه و حمایتهای گسترده از آن از این گونه کوششهای آنها بود.

پس از تشکیل شورای انتقالی شبکه های غربی و عربی به ویژه العربیه و الجزیره با انجام گفتگوهای مکرر با سرکرده های آن کوشیدند نوعی وجهه قانونی برای آنها ایجاد کنند اما این تلاشهای ره به جایی نبرد زیرا از همان ابتدا شکاف و دودستگی ها فراوانی در میان مخالفان رخ داد.

شورای ملی انتقالی در ترکیه شکل گرفت و در واقع از آن می توان به شورای استانبول نیز یاد کرد.

از زمان تشکیل این شورا اختلافات روز افزون میان اعضا وجود داشت و کار تا آنجا پیش رفت که خود اعضای این شورا و مخالفان سوری به بی نتیجه بودن آن اعتراف کردند به طوری که هیثم مالح در این باره گفت: شورای مخالفان موسوم به شورای ملی سوریه در انجام ماموریت خود شکست خورده است.

مالح در ادامه بعید دانست که مخالفان سوری یا شورای ملی با هیئت امنای مخالفان که وی آن را هیئت امنای انقلاب سوریه نامید، مخالفت کنند.

وی در ادامه گفت: هیئت امنای انقلاب سوریه به این دلیل تاسیس شد که شورای اجرایی شورای ملی سوریه در انجام ماموریت خود شکست خورده و مانع از فعالیت تمامی طیف ها شده و به طور شفاف عمل نمی کند.

این مخالف سوری خاطرنشان کرد: من پیشنهاد کردم دولت انتقالی یک دولت تکنوکرات، مستقل و به دور از جار و جنجال و بحث های حزبی باشد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اخیرا به ناکارآمدی شورای ملی انتقالی سوریه اذعان کرد و از تصمیمات جدید درباره سوریه خبر داد.

برخی تحلیلگران این دیدگاه جدید آمریکا را نشانه شکست سناریوی های قبلی آمریکا درباره و قطع امید کردن واشنگتن از گروههای مسلح سوریه قلمداد کرده اند.

حسن هانی زاده کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به نشست امروز در قطر می گوید: نشست رهبران گروههای مخالف دولت سوریه در دوحه نشانه شکست سیاستهای قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای پیرامون بحران سوریه است.

وی می افزاید: با توجه به اینکه در طول نوزده ماهی که از بحران سوریه می گذرد و با وجود هزینه های مالی و تسلیحاتی نظام بشار اسد همچنان پابرجاست بنابرین به نظر می رسد که آمریکا و غرب در صدد تغییر رویکرد خود پیرامون سوریه برآمده اند.

هانی زاده بیان کرد: مهمترین دغدغه آمریکا و غرب در صورت سرنگونی احتمالی نظام بشار اسد خلاء قدرت خواهد بود. علت این امر این است که هویت گروههای مسلح که به 30 گروه بالغ می شود هنوز برای کشورهای تاثیرگذر جهان و منطقه مبهم است.

وی می افزاید: حضور القاعده، لواء توحید، انصار شام و گردانهای عمرو عاص در سوریه شرایط کاملا دشواری به وجود آورده است زیرا این گروهها از رهگذر بهره گیری از ابزارهای خشونت آمیز تلاش می کنند که نظام بشار اسد را ساقط کنند.

هانی زاده گفت: نشست دوحه نوعی بازنگری در سیاست رهبران اپوزیسیون سوریه تلقی می شود که عمدتا تغییری در سیاستهای میدانی این گروهها به وجود نخواهد آورد اگر چه عربستان و قطر در طول نوزده ماه گذشته پیش از 36 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی به گروههای مسلح کرده اند اما شکست این گروهها به مفهوم شکست سیاستهای آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه به شمار می رود.

این نشست ممکن است در جابجایی و تغییر مهره های شورای انتقالی موثر باشد اما حتی در صورت تشکیل دولت در تبعید این دولت نخواهد توانست طرح قابل قبولی برای سرنگونی نظام بشار اسد ارائه دهد.

پایگاه روسی نیز در این باره نوشته است: نشست مخالفان سوری امروز در حالی برگزار می شود که طرحی موسوم به ریاض سیف در آن مطرح می شود.

روسیا الیوم نوشت: قرار است که شرکت کنندگان در این نشست هیئت رهبری جدیدی برای مخالفان سوریه تشکیل دهند تا در حکومت انتقالی ایفای نقش کند.

این پایگاه می نویسد: در این باره اخباری از سوی مخالفان سوری به شکل ضد و نقیض نیز در جریان است که هیئت جدید به مثابه دولت در تبعید است اما برخی دیگر از طرح توسعه دامنه تشکلهای مخالفان سوری و افزوده شدن گروههای جدید به آن خبر می دهند.

روسیا الیوم می افزاید: طرح موسوم به ریاض سیف که از سوی معارضی به همین نام مطرح شده است مورد حمایت آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و فرانسه است و این در شرایطی است که مخالفان سوری در نتیجه موضع منفی آمریکا در چالش جدی قرار دارند.

روسیا الیوم بیان کرد: نشست مخالفان سوری تا هفتم نوامبر ادامه پیدا خواهد کرد تا تشکل جدید مخالفان پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شود.

در این نشست فراگیر 420 شخصیت شامل 23 گروه سیاسی از جمله 13 گروه که برای اولین بار در آن شرکت می کنند، حضور می یابند.

در این نشست طرح ارائه شده از سوی ریاض سیف که به طرح هیئت ابتکار ملی سوریه معروف است عرضه می شود. بر اساس این طرح رهبری سیاسی جدیدی شکل می گیرد که امان مرکز آن خواهد بود و جایگزین شورای ملی انتقالی خواهد بود.

روسیا الیوم افزود: در این نشست قرار است رئیس جدید شورای ملی پس از توسعه آن انتخاب شود و روزنامه الشرق الاوسط از سه گزینه برای ریاست شورای ملی جدید شامل عبدالباسط سیدا رئیس کنونی، برهان غلیون رئیس سابق و ریاض سیف معارض و زندانی سابق است، مطرح کرده است.

این پایگاه بیان کرد: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که کاخ سفید لیستی از افرادی که می توانند به عضویت مخالفان افزوده شوند آماده کرده است که برخی رسانه های آمریکایی و انگلیسی ریاض حجاب نخست وزیر فراری سوریه و برخی شخصیتهای کردی را از جمله آنها دانسته است.

پایگاه روسی افزود: این در حالی است که نشست مقدماتی هفته قبل در استانبول ترکیه و امان پایتخت اردن با حضور مخالفان سوری برگزار شده بود.

در نشست امان که در میان تدابیر امنیتی شدید در هتل هولیدای ان در غرب امان برگزار شد ریاض حجاب، ریاض سیف و نماینده گروه اخوان المسلمین به رهبری علی صدر الدین البیانونی حضور داشتند.

در این نشست همچنین میشل کیلو، کمال اللبوانی، عماد الدین رشید، ولید البنی، رضوان زیاده، سهیر الاتاسی و ریما فلیحان در این جلسه حضور داشتند.

۱۳۹۱/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...