نسخه چاپی

كارشناس ایرانی: ایران برای نجات برجام اقدامات زیادی انجام داده است

شبكه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد مصطفی خوش چشم در گفت‌وگو با این شبكه اعلام كرد ایران برای نجات برجام اقدامات زیادی انجام داده است.

به گزارش نما، این شبکه گزارش داد ایران اعلام کرده که تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را باز هم کاهش می‌دهد.

اخبار سیاسی-​ مجری راشا تودی اعلام کرد سخنگوی دولت ایران روز یک شنبه گفت جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی سازی خود را سرعت خواهد بخشید و از سقف تعیین شده برای غنی سازی ۳.۶ درصدی که در توافقنامه هسته‌ای قید شده بود- عبور خواهد کرد.

مجری راشا تودی ادامه داد البته جای تعجب نیست که این توافقنامه از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال گذشته و اعمال دوباره مجازات‌های ویرانگر مالی علیه تهران، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. ایران به اعضای باقیمانده در برجام - که عمدتا اروپایی هستند - ۶۰ روز فرصت داده بود تا از این کشور در برابر اثرات تحریم‌های آمریکا محافظت کنند و از این طریق به سهم خود از تعهدات توافقنامه (برجام) عمل کنند، اما امروز این ضرب الاجل به پایان رسید، ولی اروپا فقط پیشرفت محدودی به سمت این هدف داشته است.

وی افزود بنا بر این، اعلام ایران در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین تهران و لندن در حال افزایش یافتن است، چون تفنگداران دریایی سلطنتی انگلیس روز پنج شنبه یک نفتکش بسیار بزرگ را در نزدیک سواحل جبل الطارق توقیف کردند. مقامات ایران آزادی فوری این کشتی را خواستار شدند و مدعی شدند که این اقدام به مثابه راهزنی دریایی است.

مجری راشا تودی در ادامه، با مصطفی خوش چشم کارشناس ایرانی در تهران گفتگو کرد و از وی پرسید پرسید انتظار چنین تصمیمی در ایران می‌رفت، اما این تصمیم چه تاثیری روی اوضاع آشفته کنونی دارد؟

مطلب پیشنهادی
آنلاین حساب بازکن!

آنلاین حساب بازکن!

مصطفی خوش چشم پاسخ داد ایران برای نجات توافقنامه (برجام) اقدامات زیادی کرده است. ایران مدت زمان زیادی منتظر ماند، قرار بود بازی برد- برد باشد، اما بعد از گذشت مدت زمان طولانی، ایران هیچ مزایایی دریافت نکرد در حالی که از توافقنامه به طور کامل تبعیت کرده بود. ماهیت توافقنامه هسته‌ای ایران به یک بازی برد- باخت برای ایران تبدیل شد تا ایران بازنده آن باشد و هیچ چیز به دست نیاورد! به نظر می‌رسد که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، یکسال منتظر اقدام اتحادیه اروپا ماند. در حالی که ایران همچنان از توافقنامه پیروی می‌کرد، اروپایی‌ها از هرگونه اقدام خودداری می‌کردند.

وی افزود بنابر این ضرورت داشت که ایران راهبرد خود را تغییر دهد و به اروپایی‌ها انگیزه بدهد تا شاید آن‌ها راهبرد خود را تغییر دهند و شاید تصمیمی مستقل از آمریکا بگیرند، اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها واقعا تمایل ندارند چنین کاری انجام دهند یا اینکه توانایی لازم برای محافظت از توافقنامه هسته‌ای را ندارند. اروپایی‌ها از همان اول نباید عضوی از توافقنامه می‌شدند.

مجری گفت شما دارید اورانیوم بیشتری ذخیره می‌کنید و اکنون قصد دارید فراتر از میزان ۳.۶ درصد غنی سازی کنید. معنی این اقدام ایران چیست؟ شما چه نیازی به این اورانیوم‌ها دارید؟ آیا می‌خواهید سوخت تاسیسات غیرنظامی خود را تامین کنید؟

مصطفی خوش چشم در پاسخ گفت ایران نیاز‌های مختلفی برای غنی سازی اورانیوم دارد. سوخت غنی شده - بین ۳.۶ درصد تا ۵ درصد - برای تامین نیاز نیروگاه‌هایی مثل بوشهر استفاده می‌شود. سوخت تقریبا ۲۰ درصد غنی شده، برای راکتور تحقیقاتی تهران و سایر راکتور‌های تحقیقاتی ایران استفاده می‌شود که ایران ساخت آن‌ها را برای آینده طراحی کرده است.

مجری گفت این راکتور‌های تحقیقاتی برای چه مقاصدی کار می‌کنند؟

خوش چشم گفت برای مقاصد پزشکی استفاده می‌شوند. راکتور تحقیقاتی تهران رادیو ایزوتوپ‌ها را برای مقاصد پزشکی، تشخیصی و درمانی تولید می‌کند. همین تحقیق برای بخش کشاورزی انجام می‌شود. ایران در نظر دارد چنین راکتور‌هایی را برای مقاصد غیرنظامی احداث کند. ایران همچنین روی سیستم‌ها و موتور‌های پیشران هسته‌ای کار می‌کند، برای کشتی‌ها استفاده می‌شود و ممکن است به اورانیوم غنی شده از سه تا شصت درصد نیاز داشته باشند. برنامه هسته‌ای ایران از همان آغاز هرگز یک موضوع فنی یا حقوقی نبود بلکه موضوعی سیاسی بود که آمریکا و اسرائیل محرک آن بودند.

مجری گفت چند سال پیش من با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران در این شبکه مصاحبه کرده بودم، وی به چشمان من نگاه کرد و گفت کشور ما هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و ما کشوری صلح آمیز هستیم. آیا این موضع ایران، اصلا تغییر کرده است؟

این کارشناس در ادامه گفت رهبر معظم ایران فتوایی صادر کرد که به عنوان سند سازمان ملل متحد ثبت شده است. وی در این فتوا دستیابی، ذخیره کردن و بکارگیری تسلیحات هسته‌ای را ممنوع کرد. این فتوا اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفتم ایران تحت شدید‌ترین و محکم‌ترین رژیم نظارت هسته‌ای و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد که بیش از هر کشور دیگری است. ایران عضو داوطلبانه پروتکل الحاقی است و شدید‌ترین تدابیر را براساس توافقنامه پادمان اجرا می‌کند. هیچ قانون بازرسی دیگری باقی نمانده است که روی ایران اعمال نشده باشد.

وی افزود آمریکا نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا اروپایی‌ها را متقاعد که قطعنامه‌های سازمان ملل را دوباره اعمال کنند، اما آمریکا تاکنون منزوی شده است. آمریکا قصد داشت اروپایی‌ها را متقاعد کند که جلسه شورای حکام را در روز چهارشنبه تشکیل دهند، اما اروپایی‌ها درخواست آمریکا را نادیده گرفتند و آمریکا مجبور شد به تنهایی خواستار برگزاری جلسه شورای حکام شود. جنگ طلبان در واشنگتن سر و صدا می‌کنند تا تنش‌ها علیه ایران را افزایش دهند و می‌خواهند حمایت اروپایی‌ها را جلب کنند، اما ما معتقدیم که آن‌ها در آینده نزدیک موفق نخواهند شد حمایت اروپایی‌ها را جلب کنند، ولی در بلند مدت یعنی تا شصت روز آینده - وقتی که ایران محدودیت‌ها را از روی سانتریفوژ‌ها بردارد - در این صورت شاید اروپایی‌ها تحمل نکنند و برخی تحریم‌ها را مجددا اعمال کنند.

خوش چشم در ادامه گفت به هر حال این ایران نیست که مسیر را تغییر می‌دهد بلکه این اروپایی‌ها هستند که با انفعال خود و این آمریکا است که با اقدام خصمانه خود علیه برنامه هسته‌ای ایران و برجام، تهران را به سمت این مسیر هل می‌دهد. هیچ چیزی نمی‌تواند مسیر کنونی و گذشته را تغییر دهد جز اقدام اتحادیه اروپا، از آنجا که ما می‌دانیم اروپایی‌ها تمایل ندارند در برابر آمریکا بایستند، پس این آمریکا است که باید رویکرد خود را تغییر دهد. امروز آقای عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد در این صورت آمریکایی‌ها می‌توانند در کمیسیون مشترک، در قالب گروه پنج بعلاوه یک شرکت کنند درحالیکه هم اکنون در قالب چهار بعلاوه یک تشکیل جلسه می‌دهد.

۱۳۹۸/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...