نسخه چاپی

واكنش ترامپ به گام دوم كاهش تعهدات برجامی ایران

رئیس جمهور آمریكا به گام دوم ایران برای كاهش تعهداتش در برجام واكنش نشان داد.

به گزارش نما، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم ایران گفته است که ایران بهتر است بیشتر مراقب باشد.

اخبار سیاسی- پیش از این مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور به تصمیم جدید ایران که روزیک شنبه اعلام شد واکنش نشان داده بود.

پامپئو در توئیتر نوشته: «اقدام جدید ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای خود به انزوای بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه این رژیم منجر خواهد شد. کشورها بایستی معیار قدیمی عدم‌ غنی‌سازی را برای برنامه هسته‌ای ایران احیا کنند. رژیم ایران در صورت تسلیح به جنگ‌افزارهای هسته‌ای خطری بزرگتر برای دنیا خواهد بود.»

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم در سخنانی ایران را متهم به نقض توافق هسته‌ای برجام کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که برجام تداوم یابد و در این ارتباط گفت: ما به همراه فرانسه و آلمان فکر می‌کنیم که اولویت اول برای ایران عدم دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. ما معتقدیم که این برای منطقه غرب آسیا خیلی خطرناک است که ایران به سلاح اتمی دست یابد. ما همچنان مایلیم که راهی پیدا کنیم تا این توافق کار کند. وزیر خارجه انگلیس در ادامه همچنین با ابراز نگرانی نسبت به کاهش تعهدات ایران در توافق برجام، اعلام کرد که قبل از تصمیم گیری درباره گام‌های بعدی منتظر گزارشهای مستقل نهادهای بین‌المللی مربوطه در این زمینه باقی خواهیم ماند، هرچند اگر ایران در حال نقض این توافق باشد، این موضوع عواقب جدی برای این کشور خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دو گام از تعهدات خود در برجام کاسته و از امروز یکشنبه (16 تیرماه) یک ضرب‌الاجل 60 روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از 60 روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.


رئیس جمهور آمریکا در واکنش به افشای ایمیلهای سفیر انگلیس در واشنگتن نیز گفت که اظهارات سفیر انگلیس را اصلا نخوانده است اما او فرستاده خوبی برای لندن نیست.

«کیم داروش» سفیر انگلیس در ایالات متحده طی پیام‌هایی محرمانه به دفتر نخست‌وزیری کشورش، دونالد ترامپ را «بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت» توصیف کرد.

روزنامه «دیلی‌میل» که اسناد و مدارکی از این پیام‌های محرمانه داروش را مشاهده کرده، در خبری اختصاصی گزارش داده بود: «آقای کیم داروش طی تماس‌ها و گزارش‌های محرمانه شخصیت ترامپ را زیر سوال برده و به لندن هشدار می‌داده که کاخ سفید به‌طرز بی‌سابقه‌ای ناکارآمد شده و دوره ریاست‌جمهوری (ترامپ) می‌تواند با بی‌آبرویی به پایان برسد».

۱۳۹۸/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...