نسخه چاپی

مشاور دیپلماتیك ماكرون با شمخانی دیدار می‌كند

مشاور دیپلماتیك رئیس جمهور فرانسه فردا (چهارشنبه) با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌كند.



به گزارش نما، «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه پیش از ظهر فردا (چهارشنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
اخبار سیاسی- در این دیدار آخرین وضعیت پیگیری انجام تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مکانیسم‌های مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است مقامات ایرانی طی هفته جاری اعلام کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند.
۱۶ تیرماه گام دوم کاهش تعهدات برجامی بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی اعلام شد.

یک مقام کاخ الیزه دیروز دوشنبه اعلام کرد که مشاور دیپلماتیک « امانوئل ماکرون »، رئیس‌ جمهور فرانسه روز سه‌شنبه (18 تیر ماه) در سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد. او ادعا کرد هدف از این سفر کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا است.


سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز (دوشنبه) 17 تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران از سفر امانوئل بن به تهران خبر داد و گفت: برخی رفت و آمدهای دیپلماتیک دوجانبه در دستورکار است و احتمالا سفر «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به ایران را مجددا طی روزهای آتی خواهیم داشت.

این دومین سفر امانوئل بُن به تهران ظرف چند هفته‌ اخیر است. او روز چهارشنبه ۲۹ خرداد و دو روز بعد از اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اعلام شمارش معکوس از سوی ایران برای عبور اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد از سقف ۳۰۰ کیلوگرم، به تهران سفر کرده بود. در همین خصوص رویترز چهارشنبه شب به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که «امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌ جمهور فرانسه در تلاش برای کاهش تنش، راهی تهران شده و یک منبع در دفتر ریاست‌ جمهوری فرانسه نیز در این خصوص بیان کرد: «این مشاور دیپلماتیک روز ۱۹ ژوئن (چهارشنبه ۲۹ خرداد) به ایران سفر کرده... تا گفت‌وگوهای سطح بالا با هدف کمک به کاهش تنش در آن منطقه، انجام دهد.»

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران سوم تیرماه درباره این سفر و اینکه آیا «بُن» حامل پیام ماکرون به ایران بوده؟ گفت: «این سفر انجام شد و ایشان به ایران آمد و دیدارهایی هم داشت. دیدارهایی که نمی‌توانم بگویم خیلی خوب، ولی خوب بود و حرف هایی که زده شد قدری متفاوت بود. در چارچوب مسائل منطقه و برجام بود که نقطه نظراتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی پاسخ های لازم را داد و اعلام موضع کرد و ایشان به فرانسه تشریف بردند.»

سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تهران در حالی صورت می‌گیرد که امانوئل ماکرون یک شب قبل از اعلام ورود ایران به گام دوم کاهش تعهدات برجامی (15 تیر ماه)، با حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کرد.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی اقدامات اخیر ایران را کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن برشمرد و از اتحادیه اروپا خواست تا به مسؤولیت‌های خود در برابر معاهدات بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد عمل کند و با دست زدن به اقداماتی، بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند.

امانوئل ماکرون هم تصریح کرد: می‌پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است، اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع به کار می‌گیریم.


۱۳۹۸/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...