نسخه چاپی

ناكارآمدی زرادخانه نظامی سعودی در برابر بازدارندگی یمن

یمنی‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۹ با اجرای معادله توازن رعب علیه ائتلاف سعودی به دستاوردهای نظامی كم سابقه‌ای رسیده‌اند تا جایی كه ثابت كردند زرادخانه تسلیحاتی سعودی مقابل یمن دیگر كارایی ندارد.

به گزارش نما، حملات پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی انصارالله یمن به عمق عربستان طی هفته‌های گذشته نشان داد که نیروهای یمنی با گسترش و توسعه فناوری موشکی و طراحی انواع و اقسام پهپاد موفق شدند، تغییرات راهبردی در معادلات نبرد به وجود آورند.

اخبار بین الملل- نیروهای یمنی با اجرای دو معادله توزان قوا از طریق هوایی و زمینی، سامانه دفاعی سعودی را به چالش کشیده و علاوه بر آن شکاف و چنددستگی و پراکندگی عناصر وابسته به ائتلاف سعودی در میدان جنگ را برملا کردند.

افزایش تحرکات یمن علیه عربستان سعودی در روزهای اخیر که بیشتر شامل بخش‌های جنوبی آن می‌شود، نشان می‌دهد که حملات نظامی غافلگیرکننده یمنی‌ها در مرحله آینده، عمق خاک سعودی را هدف قرار خواهد داد، و حتی ممکن است دامنه آن از مرزهای سعودی فراتر رود و به دیگر کشورهای همدست عربستان برسد و شاید نمایشگاه صنایع نظامی شهید «صالح الصماد» و رونمایی موشک بالدار «قدس۱» و پهپاد «صماد۳» و «صماد۱»، بهترین دلیل برای افزایش حجم عملیات آتی نظامی یمن باشد.

کارشناسان نظامی یمن معتقدند که یمنی‌ها با انجام حملات اخیر موشکی و پهپادی و هدف قرار دادن پایگاه‌های ارتش سعودی، جنگ را از اراضی خود به آن سوی مرزهای خود منتقل کردند.

سرهنگ «محمد عابد الثور» کارشناس مسائل نظامی یمن در این خصوص به پایگاه خبری «مرآة الجزیرة» گفت که «معادله‌های بازدارندگی و پاسخگویی یکی از سیاست‌هایی است که امروز نیروهای یمنی روی آن تمرکز کرده‌اند».


وی اظهار داشت که «تحرکات نظامی ما در راستای ایجاد توازن قوای بیشتر با ائتلاف سعودی است و تعداد دفعات حملات هوایی یمن از طریق عملیات‌های پهپادی در عمق اراضی دشمن،‌ بیانگر این مساله است».

الثور افزود: «نیروهای یمنی با برتری در نبرد زمینی نیز موفق شدند توازن قوای کنونی را به خصوص در مناطق نجران، جازان و عسیر حفظ کنند و دست‌آوردهای بسیاری را به دست بیاورند و تجهیزات و مهمات و زرادخانه‌های نظامی پیشرفته را از بین ببرند».

کارشناس نظامی در ادامه گفت‌وگوی خود با «مرآة الجزیرة» به واقعیت توانایی‌های نظامی یمن اشاره کرد و گفت که «از آغاز عملیات نهم رمضان، حملات نظامی ما علیه مواضع دشمن روز به روز افزایش یافته است و این نشان می‌دهد، تحرکات نظامی ما رو به افزایش است و این فرآیند ادامه خواهد داشت».

وی با بیان اینکه «تجهیزات و معادلات نظامی یمن در پنج سال گذشته دستخوش تغییرات بنیادین شد»،‌ اظهار داشت که «جنگ و درگیری در یمن دیگر بر سر مشروعیتی مورد ادعای آنان نیست، بلکه بر سر اراده سیاسی است. امروز صنایع نظامی خود را افزایش می‌دهیم و در عین حال منتظر رونمایی سلاح‌های جدید با ابعاد نظامی و راهبردی هستیم... در مرحله آینده شاهد رونمایی سلاح‌های مدرن و پیشرفته خواهیم بود. ما در حال حاضر فقط فرودگاه‌های منطقه جنوب عربستان را هدف قرار می‌دهیم، اما این بدین معنی نیست که دیگر اهدف نظامی اهداف مشروع ما نباشد».

محمد الثور در پایان این گفت‌وگو، از سخنگوی «یحیی سریع» نیروهای مسلح یمن درباره اهداف متحرک نقل قول کرد و گفت که منظور یحیی سریع می‌تواند تجهیز یمن به سیستم موشکی با قابلیت انتقال از مکانی به مکانی دیگر یا پادگان‌ها و توپخانه‌های متحرک باشد.

وی تلاش برای هدف قرار دادن شخصیت‌های سیاسی کشورهای عضو ائتلاف متجاوز را رد کرد و گفت که «ما برای هدف قرار دادن مسئولان مشخص برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، بلکه بانکی از اهداف مشروع داریم و هدف ما حمله به تجهیزات نظامی و اقتصادی سعودی است و از سلاح‌های خود به صورت شخصی برای هدف قرار دادن یک مسئول مشخص استفاده نخواهیم کرد».

در همین ارتباط، پایگاه خبری «مرآة الجزیرة» با محمد هاشم الخالد دیگر کارشناس مسایل نظامی گفت‌وگویی درباره معادله بازدارندگی یمن داشته است.

الخالد گفت که این معادله در عملیات نظامی یمنی‌ها از طریق حملات پهپادی و موشکی در عمق خاک سعودی متجلی است.

کارشناس مسایل نظامی یمن افزود: «در تاریخ جنگ‌ها معروف است که طرفی که مورد تعرض قرار می‌گیرد، ضعیف‌تر است اما یمن این معادله نظامی را تغییر داد و با انجام عملیات‌های پهپادی و موشکی توازن وحشت ایجاد کرد. این عملیات‌ها موجب نگرانی کشورهای متجاوز عضو ائتلاف سعودی شد و توانایی نظامی و سیستم‌های دفاعی آنها را زیر سوال برد تا از یمن ضعیف به عنوان یک کشور قوی بسازد و معادله دفاعی آن به تهاجمی تغییر کند».

سرهنگ «خالد غراب» دیگر کارشناس مسایل نظامی هم گفت‌وگویی با پایگاه خبری مزبور انجام داده و در آن تاکید کرد که «تولید سلاح‌های راهبردی در سطحی فراتر از مرزها شبیه قدرت موشکی یمن و همچنین قدرت پهپادی و نسل‌های مختلف آن، معادله جدیدی را ایجاد و توازن وحشت را ایجاد کرد».

وی درباره مهم ترین عملیات یمن علیه عربستان سعودی گفت که «عملیات نهم رمضان از مهم‌ترین عملیات نظامی بود که با هفت پهپاد علیه دو تاسیسات نفتی عربستان در دو استان الدوادمی و عفیف در منطقه الریاض صورت گرفت. پس از آن در تاریخ ۱۲ ژوئن نیز با فرودگاه سعودی أبها هدف حملات موشک کروز یمن قرار گرفت که در پی آن پروازهای فرودگاه مذکور به حالت تعویق درآمده و به دنبال آن، زنگ خطر در واشنگتن و تل آویو به صدا درآمد و بلافاصله تیم کارشناسی به فرودگاه ابها فرستادند تا این مساله را به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار دهند و این تیم پس از انجام تحقیقات دریافت که تکنولوژی موشک کروز از لحاظ دقت در اصابت خطرناک است. سپس یگان موشکی یمن با انجام عملیات دقیق در جازان و هدف قرار دادن نیروگاه برق الشقیق، خسارت زیادی را به عربستان وارد کرد و به دنبال این حمله موشکی بود که کره جنوبی از اتباع خود خواست تا از سفر به جنوب عربستان خودداری کنند؛ کره‌ای که مهم‌ترین سرمایه‌گذار در بخش‌ انرژی و تاسیساتی و توسعه راه‌ها در مناطق جنوبی عربستان به شمار می‌رود».

غراب تاکید کرد که با وجود این حملات موشکی و پهپادی یمن، دولت سعودی همچنان به پروازها در فرودگاه‌های جنوبی عربستان با هدف دستیابی به اهداف سیاسی‌اش و به منظور جلب توجه جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی جهت محکوم کردن حملات موشکی یمنی‌ها ادامه می‌دهد.

کارشناس نظامی گفت که اما نیروهای یمنی به این محکومیت‌ها توجهی نمی‌کنند، چون مسئولان نظامی ارتش یمن بارها اعلام کردند که فرودگاه‌های متجاوزان ناامن است و جزو مناطق نظامی محسوب می‌شوند و عربستان باید مسئولیت حقوقی و اخلاقی آن را بر عهده بگیرد. از سوی دیگر، محکومیت‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه یمن در برابر ریخته شدن خون هزاران یمنی و بمباران منازل مسکونی، بازارها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها فاقد ارزش و اعتبار است.

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، پنج سالی است که آغاز شده و موجب کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم این کشور شده است.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن دو ماه گذشته با ارائه گزارشی درباره تلفات جنگ یمن گفته بود که طی پنج سال اخیر «در مجموع ۳۷ هزار و ۸۲۲ غیرنظامی یمنی قربانی بمباران و حملات ائتلاف سعودی شده که از میان، ۱۲ هزار نفر کشته و ۲۵ هزار و ۷۴۱ نفر زخمی شدند».

۱۳۹۸/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...