نسخه چاپی

خیانت اختلاف از دیروز تا فردا

عکس خبري -خيانت اختلاف از ديروز تا فردا

نامه نگاری مسولان نظام به یكدیگر از آن مسائلی است كه اكثرا نتیجه اصلی آن سوء استفاده رسانه های بیگانه و ضد انقلاب از آن موضوع و دستمایه ای برای سیاه نمایی اوضاع كشور توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.

نامه نگاری مسولان نظام به یکدیگر از آن مسائلی است که اکثرا نتیجه اصلی آن سوء استفاده رسانه های بیگانه و ضد انقلاب از آن موضوع و دستمایه ای برای سیاه نمایی اوضاع کشور توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.
شاید تلخ ترین این نامه ها در سالهاي اخير، نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر فرزانه انقلاب در جریانات سال 88 باشد، وی در حالی که می توانست سخنانش را حتی حضوری به ایشان بازگو کند با اهداف سیاسی نامه نگاری و آن را رسانه ای کرد تا بتواند بر فضای موجود در کشور تاثیر گذار باشد.
اخیرا هم در یک موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده رییس جمهور و قوه قضائیه مکاتباتی با یکدیگر داشتند که متاسفانه رسانه ای شد و فضای مسمومی را در کشور ایجاد و برای دشمنان آب را گل آلود کرد.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با دانش آموزان و دانشجویان با تأكيد بر اينكه رهبري از رؤساي قوا حمايت كرده و حمايت خواهد كرد، می فرمایند: نامه نگاريهاي اخير و مطالب آن به هيچ وجه موضوع مهمي نيست اما اين اختلاف نظرها نبايد به ميان مردم كشانده و دست مايه اي براي جنجال و هياهوي رسانه هاي بيگانه و دشمنان شود.همه بايد متوجه مسئوليت خود و شرايط حساس كنوني باشند.يكي از روشهاي موذيانه و موريانه وار دشمن در اين شرايط، ايجاد اختلاف از راههاي نفوذ است كه همه بايد مراقب باشند و اختلاف ها را به حداقل برسانند.
ایشان ادامه می دهند: اختلاف نظر طبيعي است اما اين اختلاف نظر نبايد به اختلاف در عمل و گريبانگيري و مچ گيري در مقابل مردم، تبديل شود.از امروز تا روز انتخابات، هركسي كه بخواهد اختلاف ها را به ميان مردم بكشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده كند،‌ قطعاً به كشور خيانت كرده است.مسئولان بدنبال كار و تلاش هستند كه برخي اوقات غفلت هايي هم انجام مي گيرد.
کیومرث صابری (گل آقا) در خاطرات خود از امام خمینی(ره) می گوید: يك روزي ديدم اين بني‌صدر مرتب به رجايي نامه مي‌نويسد ، گفتم: من بايد جوابش را بدهم. رجايي گفت:‌تو جوابش را چه جوري مي‌خواهي بدهي؟ گفتم: من مي‌نويسم تو امضا كن. او گفت: امام گفته است حرف نزنيد، گفتم: امام گفته است حرف نزنيد، نگفته است. ننويسيد .گفت: ما چه تاويلي بكنيم. امام گفته است آشوب نكنيد. خوب حرف زدن همان نوشتن است ديگر.

گفتم آقا من نامه مي‌نويسم، مهر محرمانه مي‌كنم. پيش من يك نسخه مي‌ماند پيش او يك نسخه مي‌ماند. ما پنجاه سال ديگر جواب تاريخ را چه جوري بدهيم؟ همه مي‌گويند او در روزنامه انقلاب اسلامي نوشت ،كسي جوابش را نداد.ما پنجاه سال ديگرمي‌گوييم: مردم ما جوابش را داديم و بنابر حرف امام آن را نگه داشتيم. رجايي گفت: بني‌صدر اين را چاپ خواهد كرد. گفتم: اين مشكل خودش است. به هر حال نامه‌ها را كه بعدا مكاتبات شهيد رجايي شد نوشتيم و من كتابش كردم. زماني كه احساس كردم بني‌صدر مي‌خواهد سقوط كند و اعضاي انجمن اسلامي نخست وزيري خدمت امام رفتند (احتمالا) امام وسط حرف‌هايشان يك حرف قشنگي زد، گفتند: يك كاري نكنید كه هر چي به هر كي دادم ازش بگيرم. من شروع به خنديدن كردم.

رجايي گفت: چه كار مي‌كني؟ خوشحالي؟ گفتم: امام بني‌صدر را ساقط كردند. گفت:‌امام حرفي نزدند. گفتم تمام شد. بني‌صدر ساقط شد. به هر حال از آنجا من شروع كردم به جمع‌آوري اين نامه‌ها كه كتابش كنم. بعدها كه بني‌صدر سقوط كرد و كارش كه تمام شد رجايي گفت: كتاب تو چي شد؟ گفتم: ببين اگر من به موقع كار نمي‌كردم شما كتابش را نداشتي. گفت: من آرزو دارم اين كتاب را ببينم. كتاب يك روز بعد از شهادت رجايي منتشر شد.رجايي شهيد شد و كتاب را نديد. من كتاب را برداشتم و بردم. خدا امام را رحمت كند خيلي دوست داشتند بني‌صدر آدم بشود و اين مملكت دچار آن بحران نگردد.
حمید رضا ترقی درباره نامه نگاری های اخیر سران قوا به یکدیگر و رسانه ای کردن این نامه ها می گوید: هر مسئولی که بخواهد با نامه نگاری به اختلافات دامن بزند و باعث ایجاد حاشیه در فضای سیاسی کشور شود فعل حرام مرتکب شده است.
وی با بیان اینکه مسائل اصلی کشور مشخص است و مسئولین باید وظایف خود را براساس قانون انجام دهند گفت: مسائل روز کاملا مشخص است، در حال حاضر مردم از مسئولان بویژه سران قوا انتظار دارند به جای انتشار این نامه نگاری ها به فکر وضعیت اقتصادی کشور باشند و مسائل غیر اصلی را اصلی جلوه ندهند.
ترقی اضافه کرد: هماهنگی و وحدت قوا باید در عمل لحاظ شود و اگر مسئولان به مشکلی برخوردند آن را به مراجع ذی ربط(شورای حل اختلاف قوا) ارجاع دهند، نه اینکه با انتشار این نامه ها بهانه ای به دست دشمن بدهند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر مسئولین دست از این اقدام برندارند نشان می دهند که به دنبال ایجاد بحران قبل از انتخابات ریاست جمهوری هستند و بدون شک مورد مواخذه ملت و رهبری قرار می گیرند.
محمد مهدي اسلامي ديگر عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي نيز مي گويد: معتقدم بخشي از اختلاف در اجرا امري طبيعي و گريز ناپذير است، اما حرف امت و امام خامنه اي اين است كه اين اختلافات را بايد زير يك سقف مديريت كرد؛ خاصه آنكه همينك با تدبير رهبر فرزانه انقلاب خلأ سازماني اين موضوع نيز مرتفع شده است.
قائم مقام مركز سياسي حزب موتلفه اسلامي مي افزايد: تنها عاملي كه مي تواند از رسانه‌ای شدن اختلافات مسولان نظام پیشگیری كند تقواي مسئولان و ملتزم دانستن خويش به دستور ايشان است. پاسخ اختلاف را با نامه مستدل و حقوقي دادن قطعا امري پسنديده است، اما آنچه ناپسند است بهره گيري از اهرم فشار افكار عمومي است. در مقوله اخير نيز همه نامه هاي مبادله شده مي توانست محرمانه و با رونوشتي به هيات حل اختلاف نگاشته شود.
احمد توکلی نيز اين موضوع را از منظري ديگر با نقل يك خاطره جالب از امام بررسي كرده است: خاطرم هست دوران جنگ یک بار نخست وزیر وقت خدمت امام (ره) رفته بود و در حدود ۴۰ دقیقه در مورد مسائل سیاسی داخل کشور و عملکرد گروه ها و افراد که به زعم وی بر اقدامات دولت تاثیر می گذاشت مطالبی را خدمت امام عرض کرده بود. بعد از اتمام صحبت های میرحسین موسوی، امام خطاب به وی گفت: ذخیره گندم شما چند روز است و نخست وزیر جواب داد ۷ روز. دوباره امام خطاب به وی اظهار داشت: این ذخیره را بیشتر کنید و سپس امام جلسه را پایان دادند.
به خوبي آشكار است كه از نظر امام اولويت بندي مسائل چگونه بود و وظيفه مسئولين در اينگونه اوقات چيست.
در مجموع همانطور كه رهبري نيز فرمودند، نوشتن نامه سران و مسولان نظام به یکدیگر هیچ ایراد و اشکالی ندارد، مساله این است که این نامه نگاری ها نباید رسانه ای شود و باید در حیطه اسناد محرمانه باقی بماند تا گذر زمان فرصت انتشار این نامه ها را در اختیار قرار دهد و چه خوب است که افرادی مانند گل آقا در این برهه از زمان به فکر کتاب کردن این نوع مکاتبات باشند.
از سوی دیگر چندی پیش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اقدام به تشکیل هیاتی تحت عنوان "هیات حل اختلاف قوا" کردند که متاسفانه بعد از تشکیل با توجه به برخی اختلافاتی که در رسانه ها مطرح شد اینگونه مفروض است که نتوانسته از تمام ظرفیت خود برای حل اختلافات بهره‌گیری کند، شایسته است این هیات راهکارهایی برای پیشگیری از رسانه ای شدن اختلافات قوا از طریق نامه نگاری، سخنرانی و یا هر نوع دیگری اتخاذ کند.
منبع:روزنامه شما

۱۳۹۱/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...