نسخه چاپی

اعلام حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های عراق برای كاهش تنش میان ایران و آمریكا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأكید كرد با توجه به افزایش تنش‌ها میان آمریكا و ایران، اروپا از تلاش‌های عراق برای كاهش این تنش حمایت می‌كند.

به گزارش نما، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای، از دیدار «فدریکا موگرینی » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه این کشور در بغداد در روز شنبه خبر داد.

اخبار سیاسی- وزارت خارجه عراق اعلام کرد، الحکیم و موگرینی در این دیدار روابط عراق و اتحادیه اروپا و اهمیت تعمیق شراکت عراق و اروپا و نیز اولویت‌های همکاری میان طرفین را بررسی کردند.

این وزارتخانه افزود: طرفین رایزنی‌های گسترده‌ای درباره آخرین تحولات در منطقه انجام و پایبندی مشترک‌شان به برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه را مورد تأکید قرار دادند.

موگرینی افزود، اتحادیه اروپا از کمک‌های و فداکاری‌های عراق در جنگ علیه تروریسم قدردانی و از تلاش‌های عراق برای نابود کردن تمام اشکال تفکر تروریستی حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الحکیم، که در پایان دیدارشان برگزار شد، تصریح کرد: «با توجه به نگرانی‌ها درباره وقوع رویارویی نظامیِ باز میان آمریکا و ایران، اتحادیه اروپا از تلاش‌های عراق برای کاهش تنش جاری میان این دو کشور کاملا حمایت می‌کند.»

وی افزود، بروکسل از سیاست بغداد برای حفظ حسن همجواری با تمامی همسایگانش را بسیار خوب ارزیابی و از آن حمایت می‌کند.

وی درباره «ماجراجویی‌های خطرناک» در منطقه هشدار داد و گفت: «من و وزیر( خارجه عراق) در مورد تنش رو به رشد اطراف عراق سخن گفتیم و هم اکنون اولویت این است که از تشدید و هرگونه محاسبه اشتباه که می‌تواند منجر به پیامدهای خطرناک برای عراق و فراتر از آن شود جلوگیری شود.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه عراق بر تمایل کشور برای جلوگیری از درگیری نظامی در منطقه، که می‌تواند عراق را در موقعیت بسیار تنگنایی قرار دهد، تأکید کرد و گفت: «به خانم موگرینی تأکید کردم که عراق نباید میدانی برای درگیری شود بلکه در روند حل این بحران در کنار دیگر کشورهای عربی به‌ویژه کویت و همان مشارکت می‌کند.»

الحکیم افزود، هرگونه جنگ همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با تروریسم را پیچیده خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفرش به بغداد، روز گذشته همچنین با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

عبدالمهدی در این دیدار، اتحادیه اروپا را «شریک محوری» عراق توصیف و تمایل بغداد را «به تشویق سرمایه‌گذاری اروپا در عراق و افزایش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی» اعلام کرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: «بغداد با پیروزی بر داعش، هزینه زیادی داد و نتایج حاصل از این پیروزی برای بغداد، منطقه و جهان از جمله اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هدف اساسی سفرش به عراق را «تأکید بر حمایت سیاسی، مالی و معنوی اتحادیه اروپا از بغداد و همچنین ابراز همبستگی با عراقی‌ها» عنوان کرد.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با بیان اینکه عراق یکی از بهترین شرکای اتحادیه اروپاست، گفت: «بروکسل قدردان سیاست خارجی متوازن عراق در منطقه است... ما می‌خواهیم این روند ادامه داشته باشد.»


۱۳۹۸/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...