نسخه چاپی

واكنش به صادرات ۱۲۰میلیون دلاری آبنات با شكر یارانه‌ای

دبیر انجمن صنایع شیرینی و شكلات گفت: صادرات ۱۲۰میلیون دلاری آب‌نبات مستلزم تولید و صادرات ۱۲۰هزار تن از این محصول است در حالی كه چنین حجمی از تولید وجود خارجی ندارد و به نظر می‌رسد این آمار آب‌نبات‌های تولید‌شده به روش سنتی را نیز شامل می‌شود.

به گزارش نما، در شرایطی که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی به واردات و تولید کالاهای اساسی در کشور یارانه و ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد، برخی با سوء‌استفاده از این طرح، کالاهای اساسی را بعد از انجام یک فرآوری به اسم صادرات غیرنفتی و ارزآوری از کشور خارج می‌کنند.

اخبار اقتصادی- پرونده‌ای با عنوان «صادرات رانتی» دنبال می‌شود واکنش محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران را برانگیخت و وی در یک نشست خبری اظهار کرد: تحلیل‌های ما نشان داد که سال گذشته صادرات مقادیر قابل توجهی آب‌نبات، شکلات، بیسکوییت و ماکارونی که با ارز ارزان‌قیمت تولید شده بودند، سوءاستفاده از منابعی بود که می‌بایست در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: صادرات این اقلام در حالی صورت گرفت که به‌طور مثال در سنوات گذشته به هیچ وجه تا این اندازه صادرات آب‌نبات نداشتیم و در شرایطی که صادرات شکر ممنوع بود، صادرات آن انجام شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: صادرات این اقلام نوعاً صادرات نیست و نمی‌تواند اسم آن را صادرات گذاشت؛ لذا ما این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم در شرایطی که باید برای صادرات این اقلام، عوارض اخذ می‌شد، متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: یک راه برای مقابله با این موارد، ممنوع کردن صادرات این اقلام است، ولی مرزهای کشور که میلیاردها دلار کالای قاچاق از آنها وارد می‌شود این ظرفیت را دارد که این حجم کالا نیز خارج شود؛ لذا باید منشأ این اتفاقات و سیاست‌های ارزی را اصلاح کرد.

مطلب پیشنهادی
مهمونی با تو!! خریداش با ما!! اسنپ مارکت تهران

مهمونی با تو!! خریداش با ما!! اسنپ مارکت تهران

بنابراین گزارش، در سال گذشته و در شرایط ممنوعیت صادرات شکر، 120میلیون دلار آب‌نبات به خارج صادر شده و بازار داخلی را با افزایش قیمت شکر و کمبود آن مواجه کرده است.

هرچند که افزایش قیمت شکر در بازار داخلی فقط به صادرات آب‌نبات خلاصه نمی‌شود و دلایل دیگری نیز دارد، اما در هر حال کالایی که دولت برای قرارگیری آن با قیمت مناسب در سبد غذایی مردم یارانه می‌دهد، نباید در قالب صادرت آب‌نبات از کشور خارج شود.
واکنش انجمن مربوطه به صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران در واکنش به صادرات 120میلیون دلار آب‌نبات گفت: به‌درستی مشخص نشده است که این آمار مربوط به آب‌نبات است یا نبات‌های سنتی که از شکر تولید می‌شود، چراکه در تولید آب‌نبات بیشتر از فروکتوز و گلوکز استفاده می‌شود و شکر به‌میزان کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با تأکید بر مشکلات صنایع شیرینی و شکلات ایران در تأمین مواد اولیه‌ای چون آرد، روغن و شکر افزود: قیمت آرد از 1300تومان به حدود 2500تومان رسیده که در قیمت تمام‌شده محصولات این صنعت تأثیر‌گذار بوده است.

دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران ابراز کرد: می‌توان محصولات تولیدی صنایع شیرینی و شکلات ایران را محصولاتی لوکس توصیف کرد که در شرایط تنگنای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سبد مصرفی خانوار ایرانی حذف شده‌اند و چاره کارخانجات برای جبران کاهش تقاضای داخلی و ادامه راه تولید، تمرکز بر حفظ بازارهای خارجی و صادرات است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت حدود یک‌دلاری هر کیلوگرم آب‌نبات خاطرنشان کرد: صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات مستلزم تولید و صادرات 120هزار تن از این محصول است؛ در حالی که چنین حجمی از تولید وجود خارجی ندارد و به‌نظر می رسد آمار صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات، نبات‌های تولیدشده به روش سنتی را نیز شامل می‌شود.

۱۳۹۸/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...