نسخه چاپی

المیادین: نشست بروكسل در نجات برجام شكست خورد

شبكه تلویزیونی المیادین گزارش داد نشست بروكسل هیچ دستاوردی برای نجات توافق هسته‌ای ایران از سقوط نداشت.

به گزارش نما، موسی عاصی، خبرنگار المیادین در بروکسل در گزارشی گفت: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، در ارائه سازوکاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران از یک سو و راضی کردن ایرانی‌ها به بازگشت از مسیر کاهش تعهداتشان به توافقنامه هسته‌ای از سوی دیگر، شکست خوردند.

اخبار سیاسی- بنابر این مطلب، نشست بروکسل فقط توصیف مکرری درباره خطرناک بودن اوضاع در منطقه پس از تحولات اخیر بود و بار دیگر بر لزوم حفظ توافقنامه هسته‌ای و پایبندی همه طرف‌ها به آن تأکید کرد. فدریکا موگرینی ، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود در پایان نشست بروکسل، لحن آرام خود را حفظ کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اروپایی‌ها دیدگاه مشترکی در برابر تحولات اخیر ندارند. فرانسوی‌هایی که برای ایفای نقش میانجی تلاش می‌کنند، هر دو طرف بحران را مسئول می‌دانند، اما موضع انگلیس تا حد زیادی مطابق موضع آمریکاست.

نکته جدید در سخنان موگرینی، اعلام آغاز سازوکار اینستکس و اعلام آمادگی ۱۰ کشور برای پیوستن به این سازوکار بود، اما صادرات نفت ایران در شرایط فعلی، بخشی از این سازوکار نخواهد بود. اروپایی‌ها در نشست بروکسل چیز جدیدی ارائه نکردند و دعوت‌ها خطاب به همه طرف‌ها درباره لزوم حفظ توافقنامه هسته ای، بیانگر میزان ناتوانی اروپایی‌ها در برابر اصرار آمریکا بر اعمال تحریمهاست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای بررسی راهکار‌های «نجات برجام» و برخی موضوعات دیگر در بروکسل، پایتخت بلژیک گردهم آمدند.


فدریکا موگرینی در گفت‌وگوی خبری پس از این نشست طولانی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار برجامی موسوم به «مکانیسم ماشه» یا برگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: «کشور‌های اروپایی فعلا تصمیمی برای فعال‌کردن این مکانیسم ندارند، زیرا این اقدام هنگام عدم پایبندی کامل اجرا می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هیچ کدام از طرف‌های برجام عدم پایبندی (کاهش تعهدات برجامی ایران) را فعلا عدم پایبندی اساسی تفسیر نمی‌کنند».

۱۳۹۸/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...