نسخه چاپی

ظریف: با ایران بازی نكنید

وزیر خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار یك هفته‌نامه آمریكایی در خصوص اقدامات تحریك‌آمیز واشنگتن و برخی همپیمانانش گفت: «ما همیشه گفتیم، شاید شما شروع‌كننده جنگ باشید اما تمام كننده آن نخواهید بود، با ایران بازی نكنید».



به گزارش نما، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی روز پنجشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران در نیویورک به خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر»، در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و برخی همپیمانانش در منطقه و رویکرد متقابل ایران گفت: «ما همیشه پاسخ می‌دهیم». درس این است که «با ایران بازی نکنید».

اخبار سیاسی- روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران" href="/fa/tags/%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86">سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد:عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نیویورکر گزارش کرد که جدیدترین بحران‌ به وجود آمده در خلیج فارس در پی اقدمات اخیر بریتانیا در توقیف یک نفتکش ایران در «جبل طارق» صورت گرفته است.

دولت محلی جبل‌ طارق روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

دولت محلی جبل‌ طارق جمعه هفته گذشته توقیف این نفتکش را به مدت ۱۴ روز تمدید کرد و نیویورکر سپس مدعی شد که توقیف نفتکش انگلیسی در انتقام از این تمدید 14 روزه توقیف نفتکش گریس 1 بوده است.


این هفته آمریکایی سپس گزارش کرد که ایران راهبرد «چشم در مقابل چشم» را در پیش گرفته است.

ظریف در پاسخ به نیویورکر در این خصوص تصریح کرد: «ما می‌گوییم، "ممکن است شما شروع کننده جنگ باشید، اما تمام کننده آن نخواهید بود».

«رابین رایت» خبرنگار هفته‌نامه نیویورکر سپس ادامه داد، ظریف در جلسه دومی که روز پنجشنبه هفته گذشته به همراه گروهی از خبرنگاران در نیویورک در آن حاضر بودیم، به اقدامات اخیر دولت ترامپ اشاره کرد و گفت: «ما همچنان مدت‌ زمان طولانی بعد از کنار رفتن ترامپ، بقا خواهیم داشت و پیشرفت می‌کنیم. بازه زمانی ما هزار سال است».

این گزارش ادامه داد، ظریف روز پنجشنبه هفته گذشته تصریح کرد که با اعضای کنگره آمریکا دیدار داشته است اما نامی از آنها نبرد و همچنین دیدار خود با «رند پاول» را نیز تأیید نکرد.

روز جمعه پایگاه آمریکایی «المانیتور» به نقل از یک کارشناس غیر دولتی که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که وزیر امور خارجه ایران و «رند پال» سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز پنجشنبه در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند تا درباره چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا گفتوگو کنند.

طبق گزارش نیویورکر، ظریف در خصوص ساقط شدن یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران گفت:‌ «معتقدم، بعد از آنکه ایران ماه گذشته پهپاد آمریکا را ساقط کرد، چند دقیقه تا جنگ فاصله داشتیم. احتیاط حاکم شد و ما وارد جنگ نشدیم بنابراین همین امر دلیلی برای خوشبینی ما ایجاد می‌کند. اگر تلاش کنیم، اگر جدی باشیم، می‌توانیم یک راه رو به جلو پیدا کنیم».

طبق این گزارش، ظریف، سپس یک طرح کلی از یک توافق برای پایان دادن به بن‌بست دیپلماتیک کنونی پیشنهاد داد که طبق آن، ایران، پروتکل الحاقی را امضا کند و طبق آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار بیشتری برای تأیید استفاده صلح‌آمیز ایران از مواد هسته‌ای در اختیار داشته باشد و همچنین ایران راهی را برای برطرف کردن نگرانی‌ها در خصوص بند به اصطلاح غروب برجام ارائه دهد و در عوض، آمریکا، تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کند.

با اینحال، آنطور که نیویورکر گزارش کرده است، پیشنهاد ظریف برای حل دیپلماتیک بن بست به وجود آمده، موضوعاتی را که ترامپ به دنبال آن است، از جمله فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی ایران را در برنمی‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق اتحادیه اروپا در تأمین عواید وعده‌داده شده برجام، اعلام کرد که از این پس سقفی برای میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد و آب سنگین خود قائل نیست. ایران همچنین به طرف‌های برجام ۶۰ روز فرصت داده تا به وعده‌های خود عمل کنند، در غیر اینصورت تهران غنی‌سازی با غنای بالاتر را از سر خواهد گرفت.


۱۳۹۸/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...