نسخه چاپی

آيا قراردادهاي پيش فروش شرعي است؟

واكنش متفاوت خودروسازان به نظر مراجع+عكس

دفتر استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سوال شرعی قراردادهای پیش فروش كالا كه در آن مشخصات و زمان تحویل كالا مشخص نیست ؛پاسخ دادند: صحیح نمی باشد و بیع محقق نمی شود .

به گزارش نما به نقل ازمشرق، دفتر استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سوال شرعی برنامه تلویزیونی پایش، به سوال:«آیا قرارداد پیش فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم وبسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟» پاسخ دادند: صحیح نمی باشد و بیع محقق نمی شود .

حضرت آیت الله سیستانی نیز در پاسخ به سوال شرعی فوق فرمودند : معامله باطل است.

در هفته های اخیر این برنامه انتقادهای بی شمار مردم از قرارداد پیش فروش خودرو سازی ها را منعکس و با استفتا از مراجع تقلید، غیرشرعی بودن اینگونه قراردادها را ثابت کرده بود. در این قراردادها خودروسازان نوع و زمان تحویل خودرو را تعیین می کنند ولی قیمت آن را بسته به قیمت روز خودرو در زمان تحویل اعلام می کنند.

به ویژه پیش خریدکنندگان رانا، 206 و تندر90 از تاخیر عمدی خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده در ماه های گذشته و پیشنهاد تحویل خودرو به نرخ های افزایش یافته جدید شدیدا گلایه دارند.

پس از پخش نتایج استفتاها از مراجع درباره قراردادهای پیش فروش خودرو، معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اعلام کرد ؛از این پس در قراردادهای پیش فروش خودرو، قیمت قطعی را در قرارداد تعیین و اعلام می کند.


60.jpg


 برعکس, شرکت سایپا، در واکنشی اعلام کرد سوال شرعی مطرح شده از مراجع در این برنامه یکطرفه بوده و قراردادهای پیش فروش خودرو، در واقع قرارداد مشارکت هستند و در این قراردادها به تعیین قیمت قطعی مورد معامله لازم نیست.

۱۳۹۱/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...