نسخه چاپی

رانت و فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی را بارها هشدار داده بودیم

رئیس كمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: كمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران، بارها و بارها به صورت مكتوب رانت و فساد دلار ۴۲۰۰ تومانی را هشدار داده بود؛ اما از سوی دولت مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش نما، محمدرضا انصاری با بیان اینکه کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در دوره قبلی، کارنامه بسیار مناسبی را به ثبت رسانده است، گفت: امروز کارنامه کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران آشکار شده و با روشن شدن تبعات تصمیمات ارزی دولت، مروری بر نامه‌نگاری‌های صورت گرفته از سوی این کمیته و اتاق بازرگانی ایران حکایت از آن دارد که تلاطمات ارزی و نتایج ناشی از برخی تصمیمات، بارها و بارها اعلام شده بود.

اخبار اقتصادی- رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: از سوی دیگر، نظرات کمیته ارزی که از سوی اتاق به شکل‌های مختلف مطرح شده بود، امروز به ثمر نشسته است؛ اتاق بازرگانی در قالب این کمیته توانسته با استفاده از نظرات فعالان اقتصادی عضو اتاق و صاحب نظران کشور، به نتایجی برسد که راهکارهای عملیاتی برای برون‌رفت دولت از مشکلات بازار ارز شوند؛ اما دولت به صورت دیرهنگام به برخی از آنها عمل کرد و برخی دیگر را هنوز هم، مورد توجه قرار نداده است.

وی تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته به بعد که اتاق بازرگانی نظرات خود را در حوزه مسائل ارزی به مرور اعلام کرده است تاکنون مشاهده می‌شود که این نظرات کاملاً کارشناسی و مبتنی بر شناخت درست مسائل بوده است؛ تا جایی که حتی این کمیته، خسارت‌هایی که به دلیل اجرای سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد شد را هم، پیش‌بینی کرده بود.

انصاری با بیان اینکه بارها و بارها به صورت مکتوب، رانت و فساد ناشی از اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی را به دولت هشدار داده بودیم، اظهار داشت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که خسارت‌هایی به دلیل ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد که در نتیجه آن، رانت خواری و فساد گسترش می‌یابد؛ اما این موضوع مورد توجه واقع نشد و هم اکنون نیز، کارنامه عملکرد دولت نشان می‌دهد که این اتفاق رخ داده است و به همین دلیل کمیته ارزی موضع درستی در این رابطه گرفته بود.

وی افزود: همینطور هم در رابطه با ارز نیمایی، کمیته ارزی بررسی‌هایی را صورت داده و نظرات خود را کتباً اعلام کرده است که این نامه‌نگاری‌ها به عنوان کارنامه این کمیته موجود است. به هرحال این دومین دور از تشکیل این کمیته در اتاق بازرگانی ایران است که بعد از اینکه هیأت رئیسه جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده‌اند؛ اعضای این کمیته نیز انتخاب شده و قرار است که دوباره کار خود را شروع کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: وظیفه و مأموریت کمیته ارزی، تحلیل جریان ارز و ارائه نظر و پیشنهادات به مقام رئیس جمهور و سایر ارکان تصمیم گیرنده در این خصوص مثل بانک مرکزی است و البته در این رابطه نیز، جلساتی با بانک مرکزی و رئیس کل آن برگزار شده تا دستگاه‌های اجرایی کشور بتوانند از نظرات مشورتی این کمیته استفاده کنند.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی تعامل مناسبی با کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران دارد و در حال حرکت به این سمت هستیم که تفاهم و دیالوگ سازنده‌ای را با بانک مرکزی داشته باشیم. البته بانک مرکزی و دولت هم بدانند که اتاق همان مقصودی را دارد که دولت و بانک مرکزی دارند و آن، این است که آثار مخرب تصمیمات کاهش یابد و تصمیمات درست‌تری گرفته شود که در نهایت معیشت و زندگی مردم بهبود یابد. در اینجا ما دارای تفکر مشترک هستیم و این تفاهم را باید ایجاد کنیم.

۱۳۹۸/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...