نسخه چاپی

سرخابی‌ها فعلا نمی‌توانند فرابورسی شوند

در حالی كه مجلس شورای اسلامی اعلام كرده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا شهریور ماه در فرابورس عرضه شوند، اما رئیس سازمان خصوصی سازی معتقد است كه عرضه شدن در فرابورس قواعد و الزامات خاص خود را دارد و یك بنگاهی كه تاكنون از نظر مالی شفاف نبوده یا آن الزامات را رعایت نكرده نمی تواند در چند هفته یا چند ماه به آن مقدار شفافیت دست یافته و عرضه آن تا شهریور ماه بعید است.

به گزارش نما، در سال ۱۳۹۴ بود که هیات وزیران مصوبه‌ای را تایید کرد که طبق آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی محسوب شدند و طبق قانون بنگاه‌های فرهنگی نباید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما بسیاری معتقد بودند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی و باید از تصدی دولت خارج شوند.

اخبار ورزشی- اما طی سال‌های اخیر با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیئت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند واگذاری آن‌ها امکانپذیر نبود و برای اینکه بتوان این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد باید هیئت دولت بر مصوبه خود، بازنگری می کرد و آن را تغییر دهد در آن صورت این دو باشگاه می‌توانستند به چرخه واگذاری برگردند.

در سال گذشته پس از نامه‌ای که مسعود سلطانی‌فر -وزیر ورزش و جوانان- به حسن روحانی –رئیس جمهوری- داد و خواهان واگذاری این دو باشگاه شد، هیات وزیران بعد از سال ها مصوبه خود را مبنی بر فرهنگی بودن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس لغو و اعلام کرد که استقلال و پرسپولیس می‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.

اما بعد از اینکه اقداماتی برای ارزشگذاری این دو باشگاه انجام شد مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند. مجلس برای این اقدام بازه زمانی هم مشخص کرد و گفت که باید تا شهریور ماه سال ۱۳۹۸ این واگذای انجام شود اما همانطور که می‌دانیم شرکت‌هایی می‌توانند در بورس و فرابورس عرضه شوند که برای چند سال متوالی صورت‌های مالی شفاف و حسابرسی شده داشته و سود ده باشند این شرکت‌ها باید موضوع حاکمیت شرکتی را مورد توجه قرار دهند.

به این ترتیب سرخابی ها باید تمام الزاماتی که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است را با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند و از آنجایی که تا همین چند ماه پیش بر سر داشتن یا نداشتن صورت های مالی حسابرسی شده و سود ده یا زیان ده بودن این دو باشگاه حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت این بنگاه‌ها در حال حاضر شرایط عرضه در فرابورس را ندارند و این شرایط به نحوی نیست که چند ماهه بتوان به آن دست یافت. در نتیجه یا باید نحوه عرضه سرخابی‌ها تغییر کند یا مجلس اعلام کند که تا زمان تحقق الزامات فرابورس، وقت وجود دارد که این باشگاه‌ها واگذار شوند.

در این مورد علی اشرف عبدالله پوری حسینی - رئیس سازمان خصوصی‌سازی- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پذیرفته شدن سهام یک شرکت در فرابورس شرایط و الزاماتی دارد که با توجه به شرایطی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارند فراهم کردن این شرایط برای این دو باشگاه تا شهریور ماه از نظر من بعید است. البته باید بگویم شهریور که چه عرض کنم تا اسفند ماه هم بعید است.

پوری حسینی ادامه د اد: اگر مجلس نظرش را درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس تغییر دهد می‌توانیم از طریقی دیگر مثل مزایده این واگذاری را انجام دهیم. مجلس این الزام را فقط برای پرسپولیس و استقلال گذاشته و برای باقی واگذاری‌ها چنین الزامی نگذاشته همچنین مجلس در دیگر واگذاری‌ها صرفا به اصل خصوصی‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی توجه دارد.

وی تاکید کرد: برای جزئیات واگذاری از جمله نحوه واگذاری، شورای سیاست گذاری اصل ۴۴ قانون اساسی و هیات واگذاری نظر می‌دهند. البته شأنِ تصمیم گیری درباره شرایط و نحوه واگذاری با هیات واگذاری است اما در این مورد خاص مجلس حساسیت زیادی داشته و جزئیات را هم مشخص کرد. البته مجلس در همه چیز می تواند قانون گذاری کند و کسی نمی‌تواند مجلس را از قانون گذاری منع کند. در این مورد صلاح دیدند که وارد جزئیات شوند و این حکم را بدهند اما اجرایی شدن این حکم احتمالا زمان زیادی خواهد برد و شاید به پایان امسال هم نرسد.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: مگر این که مجلس برگردد و اصل ماجرا را مورد توجه قرار دهد و اصل این است که "خصوصی سازی" صورت پذیرد حالا چه از طریق فرابورس چه از طریق سایر روش‌ها. اگر این موضوع را مجلس در نظر بگیرد راه برای واگذاری باز می‌شود.


۱۳۹۸/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...