نسخه چاپی

راهكارهایی برای رفع بی اشتهایی و بدغذایی كودكان

یك روانشناس گفت:یكی از راهكار‌های درمان بی اشتهایی كودكان این است كه والدین روال معمول غذاخوردن فرزند خود را تغییر دهند.

به گزارش نما، سید شهرام علیزاده روانشناس کودک و نوجوان درباره بی اشتهایی کودکان اظهار کرد: شناسایی علت مشکلات تغذیه‌ی کودکانی که غذا نمی‌خورند یا بد غذا هستند، کار پیچیده‌ای است.

اخبار اجتماعی-علیزاده بیان کرد: سنجش مشکلات غذایی کودکانی که مشکلات پزشکی دارند و یا رشدشان مشکل پیدا کرده است باید توسط متخصص اطفال انجام شود، ولی رشد و تحول اکثر کودکان، على رغم عادات و رفتار‌های غذایی نامناسب شان ادامه دار است.

او با بیان اینکه اولین مرحله در سنجش مشکلات غذایی کودکان این است که مطمئن شویم کودک معاینه کامل پزشکی و تغذیه سنجی شده است، افزود: مرحله بعدی مصاحبه با والدین است و گاهی شاهد هستیم که پدر و مادر با مشکلات تغذیه‌ای فرزندشان متفاوت برخورد می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت در درمان مشکلات تغذیه‌ای کودک همسویی والدین در روند درمان است، بیان کرد: اگر سنجش نشان دهد کودک خارج از موقعیت‌های غذایی هم نافرمانی و لجبازی دارد، قبل از درمان مشکل غذا نخوردن او، یک دوره آموزش رفتاری والدین ضروری خواهد بود و درمان مشکل غذا نخوردن کودک به وقتی موکول می‌شود که والدین تا حدی روی رفتار فرزند خود تسلط پیدا کرده باشند.

​علیزاده ادامه داد: والدین روال معمول غذاخوردن فرزند خود را تغییر دهند تا بیشتر به غذاخوردن مایل شود و یک نفر باید همراه کودک غذا بخورد و نباید به زبان بازی و کنایه زدن متوسل شود چراکه کودک باید در زمان‌های مقرر، در طول روز و در مکان مشخصی غذا بخورد و برای دریافت غذا مدتی انتظار بکشد تا به آستانه‌ی اشتهای او به حد آستانه برسد و به غذا خوردن متمایل شود.

او با بیان اینکه غذا‌های جدید باید با نظم خاصی به کودک خورانده شوند، افزود: نوشیدنی‌هایی مثل شیر یا آب میوه باید به مقدار محدود داده شوند و در پایان وعده غذایی در اختیار کودک قرار بگیرند.

این روانشناس گفت: یکی از مؤلفه‌ها در اصلاح تغذیه کودک این است که مطمئن شویم کودک در هر نوبت غذا خوردن، گرسنه است و والدین باید بین وعده های اصلی غذایی، دسترسی کودک به غذا را کم کنند همچنین غذا‌های سبک بین وعده‌های اصلی را باید حذف کرد.

علیزاده ادامه داد: بعضی از والدین این رویکرد را دوست ندارند، اما اگر قرار است به کودک غذا‌های سبک بدهیم، غذا‌ها باید سر وقت داده شوند و مقدار آن‌ها محدود باشد.

۱۳۹۸/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...