نسخه چاپی

پول نفت باید وارد اینستكس شود

وزیر خارجه ایران گفت: اینستكس درحالی عملیاتی خواهد شد كه پول نفت وارد آن شود.

به گزارش نما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مباحث مطرح شده در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: جلسه کمیسیون برجام، جلسه چالشی بوده است و ما مواضع خودمان را مطرح و بر ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر برجام مخصوصاً کشورهای اروپایی که تعهدات مشخصی را از اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ مطرح کردند، تاکید کردیم.

اخبار سیاسی- وی افزود: اروپا تعهداتی هم در داخل خود برجام و هم پس از خروج آمریکا از برجام دارند و ما این مساله را برای آنها تشریح کردیم که این تعهدات داده شده اما اجرا نشده است. اینستکس هم یک مرحله مقدماتی بوده و هنوز عملیاتی نشده است و اگر هم عملیاتی بشود باید پول نفت وارد این سامانه شود و نباید اینطور باشد که اینستکس وسیله ای برای اجرای دستورات آمریکا شود.

وی افزود: اینستکس ابزاری برای اجرای تعهدات اروپا است و معلوم است که این سازوکار نمی‌تواند همکاری اروپا را داشته باشد و اروپا باید این جرأت را به خود بدهد که به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: آقای روحانی، همکاران بنده و خود بنده اعلام کرده‌ایم که کارهای اروپا تا امروز هیچ تناسبی با تعهدات و توقعات آنها ندارد؛ پس اگر می‌خواهند توقعات خود را عملی کنند باید به تعهدات خود که همان فروش نفت، حمل و نقل نفت و بازگشت پول نفت ایران است، برگردند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در حال حاضر از تعهدات آنها در خصوص سرمایه‌گذاری در ایران چشم‌پوشی می‌کنیم ولی لازم است تعهدات اولیه خود را عملی کنند.

۱۳۹۸/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...