نسخه چاپی

دلایل مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی به روایت ربیعی

سخنگوی دولت گفت: مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی ارتباطی با تورم و قدرت خرید مردم ندارد.

به گزارش نما، علی ربیعی سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه صبح امروز هیأت دولت، اظهار داشت: هیات دولت امروز در مصوبه‌ای با حذف چهارصفر از پول ملی کشور موافقت کرد.

اخبار سیاسی- به گفته سخنگوی دولت ، اطلاعات دقیق‌تر قرار است از سوی رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر وقتی می گوییم یک تومان، این مبلغ معنی خاص خودش را در جامعه دارد و از ریال خیلی استفاده نمی شود. با مصوبه امروز دولت، حیثیت ظاهری پول ملی در مقابل سایر ارزهای بین المللی مراعات شده و در نظر گرفته می شود و مسکوکات از نو به چرخه می آید که الان از چرخه خارج شده و اصطلاک کاغذی هم کمتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مساله این است که نه به تورم و نه به قدرت خرید مرتبط است چرا که همه این موارد محاسبه شده و هیچ ارتباطی نه به تورم و نه به قدرت خرید و نه به رشد هیچ ارتباط خاصی ندارد و صرفا دلایلش همین دلایلی بود که عنوان شد.

وی در خصوص زمان اجرایی شدن این مصوبه نیز گفت: این لایحه ای است که باید به مجلس برود و در روال قرار بگیرد البته ما سعی می کنیم این لایحه را با دو فوریت به مجلس ارسال کنیم تا در مجلس بحث های کارشناسی انجام شود. من فکر می کنم بیشتر از این هم همکاران ما در دولت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جتما باید توضیحات بیشتر را بدهند و این کلیات بحثی بود که تصویب شد. در جلسه آینده نیز بیشتر بر روی جزئیات بحث خواهد شد و در کش و قوس کار در مجلس نیز بیشتر جزئیات آن مشخص خواهد شد.
وی در خصوص سایر مصوبات هیات دولت نیز گفت: یک بحث دیگر نیز اشکالی بود در موضوع افزایش حقوق پیش آمده بود و یک بند که مربوط به بازنشستگان هیات علمی بود. امروز در دولت در این خصوص بحث شد و ما براساس روال قبلی عمل می کنیم و اعضای هیات علمی که در آستانه بازنشستگی هستند نگران نباشند و دولت کماکان به آن سیاقی که اصل قانون گفته پایبند است و یک تفاهمی هم در این زمینه با ریاست مجلس شورای اسلامی انجام شد. نمی شود یکی پارسال یک جور بازنشست شود و امسال فرد به شکل دیگری بازنشست شود و این مساله نباید با آیین نامه سالانه بودجه دستخوش تغییرات شود.

ربیعی درباره ارسال لایحه جامع مالیاتی به مجلس نیز گفت: اجازه دهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنم تا در اختیار شما قرار دهم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا پایین آمدن سن مدیران ارشد شامل کابینه هم می شود یا خیر گفت: من باید در خصوص این بخشنامه مفصل توضیح دهم. روال این بوده افرادی که قبلا تا 45 سال نتوانستند مدیریت بگیرند به کارگروه های ارزی که در دل هر وزارت خانه وجود دارد بروند

وی ادامه داد: اگر آن کارگروه می گفت اینها می توانند سمت مدیریت را کسب کنند این فرد می توانست در کارراه مسیر شغلی قرار بگیرد و همینطور برای سایر سطوح نیز با سن های مختلف بود؛ حال شورای عالی اداری این را افزایش داده یعنی برای مدیریت 45 سال را به 47 سال افزایش داده و همینطور برای مدیریت های بالاتر این سن را افزایش داده و این بخشنامه تفسیر برعکس شده که به افرادی که سال ها کار کردند بگوییم شما دیگر نمی توانی مدیر شوی که این مساله انگیزه شغلی را کامل از بین می برد.

ربیعی گفت: افرادی که تا 47 سال نتوانسته اند پست مدیریتی بگیرند آن کانون ارزیابی باید تصمیم بگیرد که آیا این فرد می تواند در این منصب شغلی قرار بگیرد یا نه؟ و اگر نه از سنین دیگر استفاده می شود .

ربیعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: جلسه هیأت عالی حل اختلاف قوا یک جلسه درباره موضوع ارائه گزارش دولت به مجلس تشکیل شده است.

یادآور می‌شود محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق دیروز در مجلس طی تذکری در نشست علنی روز ششم مرداد مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: قرار بود که رئیس جمهور و وزرا در مردادماه طبق قانون برای ارائه گزارش به مجلس اقدام کنند و در صحن حاضر شوند اما شنیده ام که سخنگوی دولت با این کار مخالفت کرده است.

همچنین در جلسه ششم مردادماه مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همین جلسه از نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب خبر داد و گفت: رئیس جمهور در این نامه اعلام کرد ارائه گزارش از سوی رئیس جمهور و هیئت دولت در مرداد به مجلس اشکال قانونی دارد.

۱۳۹۸/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...