نسخه چاپی

طرح مشترك فرانسه و اسرائیل در سوریه

تمام بازیگران منطقه‌ای، خود را برای یك آتش بس تحت نظارت نیروهای سازمان ملل آماده می‌كنند اما، فرانسه و اسرائیل هنوز در گروه مخالف قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه تحلیلی «ولترنت» در مقاله‌ای به قلم «تیری میسان» می‌نویسد: در سال 2010،‌ فرانسه تصمیم گرفت تا روح تازه‌ای به سیاست استعماری خود بدمد. این مسئله باعث شد تا ساحل عاج و لیبی را برای تغییر حکومت تحریک کرده و به علاوه تلاش خود را برای دستیابی به نتیجه‌ای مشابه در سوریه معطوف کند. اما پاریس با رفتاری احمقانه و هیجان زده و موجی از حوادثی که به راه انداخت، در عملیات اخیرش با شکست مفتضحانه‌ای روبه رو شد. اداره کل امنیت خارجی فرانسه، پس از مسلح کردن و آموزش گروه‌های تروریستی در سوریه، اکنون توجه خود را معطوف قلب پایتخت لبنان کرده است.

* واشنگتن پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 6 نوامبر، مقاصد خود را در مورد سوریه افشا خواهد کرد

در میزگردی که اخیرا در آنکارا برپا شد، دریاسالار «جیمز وینفیلد»، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 6 نوامبر، مقاصد خود را در مورد سوریه افشا خواهد کرد. وی آشکارا به همتای ترک خود فهماند که در خصوص طرح صلح،‌ با مسکو مذاکره شده است و بشار اسد بر سر قدرت باقی خواهد ماند و اینکه شورای امنیت، اجازه ایجاد مناطق حایل را نخواهد داد. «هرو لدسوس»، نایب رئیس عملیات حافظ صلح سازمان ملل نیز به نوبه خود اعلام کرد که وی در حال بررسی استقرار احتمالی نیروهای حافظ صلح «کلاه آبی» در سوریه است.

* ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و ایران، در دستور کار قرار گرفته است

تمام بازیگران منطقه‌ای، خود را برای آتش بسی آماده می‌کنند که تحت نظارت نیروهای سازمان ملل که در اصل با نیروهای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (آمریکا، بلاروس، قزاقستان، روسیه و تاجیکستان) ترکیب شده‌اند، ‌خواهد بود. این رویدادها حاکی از این هستند که آمریکا به طور موثری به روندی که در عراق آغاز کرده است،‌ یعنی عقب نشینی از منطقه، ادامه می‌دهد و پذیرفته است که نفوذ خود را با روسیه به اشتراک بگذارد. در این میان، روزنامه نیویورک تایمز افشا کرد،‌ با اینکه آمریکا همچنان به حملات خود به منظور افت ارزش پول ایران ادامه می‌دهد، اما ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و ایران، در دستور کار قرار گرفته است. پیداست که واشنگتن پس از 33 سال سیاست محدود سازی، با اعتراف به این موضوع که ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده، تمام مدت در حال خرابکاری در اقتصاد این کشور است.

* رجب طیب اردوغان فعالانه به دنبال مصالحه با تهران و مسکو است

این شرایط جدید، به هزینه عربستان سعودی، فرانسه، اسرائیل، قطر و ترکیه حاصل شده است که همگی برای تغییر حکومت در دمشق مصمم شده‌ بودند. در حال حاضر این ائتلاف ناهمگون، بین کسانی که که خواستار یک دلگرمی هستند و آنهایی که سعی در خرابکاری در روند فعلی دارند، ایجاد اختلاف و دودستگی کرده است. آنکارا در حال حاضر رفتار خود را تغییر داده است. رجب طیب اردوغان، که سابقا خود را برای بدترین حالت آماده کرده بود، اکنون فعالانه به دنبال مصالحه با تهران و مسکو است. او چندین روز پس از توهین به ایرانیان و به ستوه آوردن دیپلمات‌های روسیه در کشورش، اکنون فقط لبخند می‌زند. وی برای نزدیک شدن به محمود احمدی نژاد، از سازمان همکاری‌های اقتصادی در باکو بحره کافی برد. او چهارچوب پیچیده‌ای را برای بحث در مورد بحران سوریه پیشنهاد کرد که این امکان را برای ترکیه و عربستان سعودی فراهم می‌آورد تا به حاشیه رانده نشوند. رئیس‌جمهور ایران درحالیکه مواظب بود تا به بازندگان در این کشمکش اهانتی نکند، خاطرنشان ساخت که وی از هر ابتکارعملی استقبال خواهد کرد.

* امیر قطر در سفر به غزه، خود را پیشتیبان حماس نامید

در رابطه با قطر نیز باید گفت که این کشور در حال حاضر به دنبال افق‌های جدیدی برای جاه‌طلبی‌هایش است. امیر قطر اخیرا سفری به غزه داشت که طی این سفر خود را پیشتیبان حماس نامید. وی طرفداری خود را از سرنگونی نظام پادشاهی اردن و تبدیل حکومت سلطنتی به جمهوری فلسطین و انتصاب دست‌نشانده‌های خود برسر قدرت، از جانب سازمان اخوان المسلمین ، اعلام کرد.

* تل‌آویو به جایگاه دومین قدرت تنزل رتبه خواهد داد

تنها اسرائیل و فرانسه در گروه مخالف باقی می‌مانند. طرح جدید، محافظت از اسرائیل را تضمین خواهد کرد اما وضعیت منحصر به فردش را نیز در صحنه بین المللی دگرگون می‌کند. تل‌آویو به جایگاه دومین قدرت تنزل رتبه خواهد داد. علاوه براین،‌ فرانسه نیز نفوذش را در منطقه، به ویژه در لبنان از دست می‌دهد. بنابراین، سرویس‌های اطلاعاتی هردو کشور، عملیاتی را برای برهم زدن توافق‌نامه میان آمریکا، روسیه و ایران، ‌به راه انداخته‌اند که حتی اگر با شکست هم مواجه شود، به آنها این امکان را می‌دهد که رد پای خود را از دست داشتن در بحران سوریه، پاک کنند.

* فرانسه کار خود را با شایعه ترور رهبران لبنانی آغاز کرد

فرانسه کار خود را با انتشار شایعه‌ای آغاز کرد، مبنی بر اینکه بشار اسد حامی یکی از طرح‌های حزب الله در ترور 5تن از رهبران لبنان از جمله: رئیس نیروهای امنیتی، فرمانده ارشد وزارت کشور، مفتی اعظم،‌ اسقف مارونی و فؤاد سینیوره،‌ نخست‌وزیر سابق لبنان، است. پاریس، در گام بعدی «میشل سماحه» را که با نیروهای مسلح سوریه در ارتباط بوده ولی در دمشق رسوا شده و درنتیجه تاریخ مصرفش تمام شده بود را از سر راه خود برداشت. این سیاستمدار برجسته و ماهر، در دامی که ژنرال «وسام الحسن»،‌ فرمانده ارتش آزاد سوریه و رابط سلفی‌ها برای وی پهن کرده بود،‌ گرفتار شد.

* ژنرال «وسام الحسن»، دومین قربانی فرانسه

پاریس، سپس ژنرال «وسام الحسن» را از میان برداشت زیرا نه تنها برای ظهور صلح در سوریه استفاده‌ای نداشت، بلکه به خاطر اطلاعاتی که در اختیار داشت خطرناک به شمار می‌رفت. شایعه فرانسه به حقیقت انجامید: اولین نام در لیست، کشته شد و یکی از طرفداران سوریه، در حالی که خود را برای حمله به دومین فرد در لیست می‌کرد، بازداشت شد.

* ژنرال «پوگا»، در مرکز این نقشه زیرکانه و شوم

در مرکز این نقشه زیرکانه و شوم، ژنرال «پوگا» قرار گرفته است. وی فرمانده پیشین عملیات ویژه و همین طور رئیس ستاد ویژه نیکلا سارکوزی بود که توسط اولاند نیز در این سمت ابقا شد. او باتوجه به حمایت بی قید و شرطش از اشغال استعماری فلسطین توسط یهودیان، و ارتباط نزدیکش با نومحافظه کاران آمریکایی، سیاست‌های استعماری فرانسه را به ساحل عاج، لیبی و سوریه منتقل کرد. او باوجودی که هیج سمت رسمی نداشت، با نادیده گرفتن نهادهای دموکراتیک، مسیر سیاست فرانسه را در خاورمیانه مشخص کرد.

۱۳۹۱/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...