نسخه چاپی

دلایل توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس در ایستگاه «فرابورس»

به گفته مشاور رئیس كل سازمان خصوصی‌سازی و به دلیل دشواری‌هایی كه برای ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس وجود دارد، هنوز واگذاری این دو باشگاه وارد مرحله جدید و امیدواركننده‌ای نشده است.

به گزارش نما، بر اساس آنچه در بند «ه» قانون بودجه ۹۸ کشور به آن تاکید شده باید با همکاری مشترک وزارت ورزش و دو سازمان خصوصی سازی و بورس و اوراق بهادار تا پایان شهریورماه شرایط واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مهیا شود.

اخبار ورزشی- بر این اساس و طبق مصوبه مجلس مبنی بر انجام این واگذاری از طریق ورود به بازار پایه فرا بورس، از ماه ها پیش انجام اقدامات لازم برای ورود سرخابی ها به این بازار و واگذاری آنها از این طریق آغاز شد اگر چه مقامات سازمان خصوصی تاکید دارند که پذیرش سرخابی‎ها در فرا بورس قطعی نیست و در کل واگذاری آنها از طریق مزایده نتیجه بخش‎تر است.

این موضوعی بود که خبرگزاری ما هم یک ماه و نیم پیش در گزارشی با عنوان «ابهام در ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس/ واگذاری در بن‌بست!» نیز به آن پرداخت با این حال پیگیری خصوصی سازی سرخابی همچنان از طریق ورود به فرابورس در حال پیگیری است در حالیکه به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی و نسبت به ماه های اخیر هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

سید جعفر سبحانی با تاکید بر اینکه ورود به فرابورس ضوابط خاص خود را دارد و به راحتی انجام نمی شود، گفت: ورود به فرابورس شرایط خاصی دارد که مشخص است. اینطور هم نیست که این شرایط صرفا برای پرسپولیس و استقلال تعیین شده باشد. ورود هر شرکتی به فرابورس به شرط برخورداری از این ضوابط انجام می شود.

وی ادامه داد: تغییر اساسنامه، افزایش سرمایه، میزان سهام و وضعیت سهامداران، وضعیت سودهی و ... از جمله ضوابط و شرایط تعیین کننده در ورود به فرابورس است. پرسپولیس و استقلال همه این شرایط را به طور کامل دارا نیستند و همین مسئله بخشی از موانع حضور آنها را در فرابورس موجب شده است.


مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین شرایط مالی را یکی از دیگر مواردی عنوان کرد که در پذیرش پرسپولیس و استقلال در فرابورس ایجاد ابهام کرده است. وی در این زمینه گفت: وزارت ورزش صورت حساب مالی از دو باشگاه ارائه کرده که بیانگر وضعیت بهتر آنها نسبت به چهار سال پیش است. آن زمان اصلا سرخابی ها صورت حساب مالی نداشتند اما الان حداقل آن را در اختیار داردند اگرچه بلا اشکال هم نیست.

سبحانی در ادامه گفتگویش تاکید کرد: سازمان خصوصی سازی پیشنهاد خود را در مورد اینکه واگذاری سرخابی ها از طریق نتیجه بخش تر و سهل الوصول تر خواهد بود، ارائه کرده است اما همچنان این موضوع به خاطر مصوبه ملجس از طریق فرابورس در حال پیگیری است. ما هم بنا به وظیفه ای که داریم پیگیر آن هستیم اما به خاطر ضوابط خاصی که به آن اشاره کردم و لزوم برخوردار شدن از آن، هنوز در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال پیشرفت جدیدی نسبت به قبل حاصل نشده است.

وی در این رابطه ادامه داد: طبق آنچه در قانون بودجه سال جاری به آن اشاره شده، واگذاری سرخابی ها باید تا پایان شهریورماه انجام شود در حالیکه هنوز به مرحله جدید و امیدوارکننده‌ای در این زمینه نرسیده ایم. اگر هم تا زمان مقرر این مهم انجام نشود قاعدتا مشکلاتی ایجاد خواهد شد. در هر صورت سازمان خصوصی سازی پیشنهاد خود را در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق مزایده ارائه کرده است. باید ببینیم چه می شود.

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که «پیگیری این موضوع و اینکه مسیر واگذاری پرسپولیس و استقلال از فرابورس به مزایده تغییر کند، از طریق چه نهادی باید پیگیری شود؟»، گفت: هر شرکت و نهادی زیر نظر یک نهاد بزرگ تر است که در اصطلاح به آن «شرکت مادر تخصصی» می گوییم. شرکت مادر تخصصی سرخابی ها هم وزارت ورزش است. این وزارتخانه باید این موضوع را پیگیری کند اگرچه ظاهرا سازمان فرابورس هم این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کرده است. ظاهرا این سازمان در نامه ای به مجلس اعلام کرده که واگذاری از طریق فرابورس دشواری هایی دارد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان تاکید کرد: ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس هم به منزله تمام شدن کار نیست. طبق قوانین کلی بعد از این ورود، ابتدا باید برای دو باشگاه ۵ درصد به عنوان کشف قیمت انجام شود. سپس ۵۱ درصد به صورت بلوکی واگذار شود. مابقی هم به صورت خورده تعیین قیمت می‌شوند. در کل اینکه مسیر انتخاب شده برای واگذاری سخت و دشوار است. بهتر است این مسیر تغییر کند.

۱۳۹۸/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...