نسخه چاپی

روسیه: تحریم‌های جدید گویای ناتوانی آمریكاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعمال بسته دوم تحریم‌های آمریكا علیه روسیه به بهانه قضیه «مسمومیت اسكریپال» را اقدامی تحریك آمیز و گویای ناتوانی واشنگتن در وادار كردن مسكو به تغییر سیاست‌های داخلی و خارجی خود ارزیابی كرد.

به گزارش نما، ، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور روسیه اعلام کرد که اعمال بسته دوم تحریم‌ها علیه روسیه، اقدام تحریک‌آمیز آشکاری از سوی دولت آمریکا آشکار است.

اخبار بین الملل- زاخارووا یادآور شد: «واشنگتن و متحدانش طی چند سال اخیر بارها مکانیزم‌های مختلفی برای اعمال فشار بر روسیه را امتحان کرده‌اند، ولی هیچ موفقیتی در این زمینه نداشتند. در حقیقت ایالات متحده از موضوع مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش در انگلیس که دولت روسیه در این قضیه متهم شده، برای ادامه اعمال فشار بر مسکو استفاده کرده که این اقدامی آشکارا تحریک آمیز است که بار دیگر بهانه‌ای برای تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر اساس قانون مصوبه سال 1991 درباره کنترل سلاح‌های شیمیایی و میکروبی آماده شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور برخلاف آمریکا مدتهاست تمامی ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرده است، در حالی که طرف آمریکایی تا همین امروز نیز عجله‌ای در این باره ندارد.

وی افزود: «تحریم‌های اعلام شده دقیقا کپی اقدامات ضدروسی است که طی سال‌های گذشته نیز اعمال شده است. دولت آمریکا مدت هاست محدودیت‌هایی را برای بانک‌های خود درباره واگذاری اعتبار به روسیه ایجاد کرده و مانع از همکاری روسیه با موسسات مالی بین المللی شده و جلوی فروش تجهیزات و کالاهای بسیاری را گرفته است و این مسئله چیز جدیدی نیست.»

زاخارووا یادآور شد که تحریم‌های جدید، هفتاد و دومین بسته تحریم‌های آمریکا علیه روسیه است که از سال 2011 آغاز شده و تنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن وادار کردن روسیه به تغییر سیاست‌های داخلی و خارجی خود و خودداری از تامین منافع ملی این کشور با توجه به ادعاهای ایست که طرف آمریکایی بر جامعه جهانی تحمیل می کند. ولی بدین ترتیب واشنگتن بار دیگر ناتوانی خود در اجرای این هدف را نشان داده است، برای اینکه، به رغم اعمال فشارهای تحریمی، روسیه همچنان به توسعه کشور، تقویت اقتصاد و بالا بردن توانایی دفاعی و افزایش نفوذ خویش در عرصه جهانی ادامه می‌دهد.



"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز معتقد است که اعمال بسته دوم تحریم‌ها علیه روسیه به خاطر "قضیه اسکریپال" برای مسکو غیرمنتظره نبود. ریابکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت: « ما سال گذشته نیز شاهد بودیم که برای نخستین بار بسته تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شد. دولت دونالد ترامپ مرتبط تحریم‌ها و دیگر اقدامات محدود کننده‌ای را علیه روسیه در نظر می گیرد و این مسئله دیگر برای ما تازگی ندارد.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «مقامات مسکو از چنین تصمیماتی از سوی دولت آمریکا متاسف هستند، چرا که این اقدامات تنها باعث قربانی شدن روابط واشنگتن-مسکو می‌شود. وی همچنین پیش بینی کرد که اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه بخشی از سیاست داخلی آمریکاست.

سفارت روسیه در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا این حق را برای خویش قائل می‌داند که وظیفه ژاندارم جهانی یا یک قاضی برتر جهانی را انجام دهد که این کشور اجازه دارد تا متهمین در مسائل مختلف را شناسایی کرده و خود نیز مجازات آنها را تعیین کند.

در سفارت روسیه یادآور شده‌اند که هدف از این سیاست که با چشم غیرمسلح نیز کاملاً آشکار است، صرفاً تنبیه کشورهایی است که حاضر نیستند از دستورات واشنگتن پیروی کرده و همچنان به تامین و دفاع از منافع ملی خود اصرار دارند. به گفته دیپلمات‌های روسی این در حالیست که تلاش برای ترساندن مقامات مسکو با استفاده از تهدید و تحریم نتیجه بخش نبوده و هرگز به اهداف خود نخواهد رسید.

لازم به یادآوری است، وزارت امور خارجه آمریکا صبح امروز اعلام کرد که بسته دوم تحریم‌ها علیه روسیه درباره قضیه «مسمومیت اسکریپال» در تاریخ 19 آگوست سال جاری ( 28 مرداد ماه) به اجرا گذاشته خواهد شد.

۱۳۹۸/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...