نسخه چاپی

مشاور موگرینی: با وجود تحریم ظریف، اروپا تلاش برای نجات برجام را ادامه می‌دهد

مشاور ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریكا موگرینی اقدام دولت ترامپ برای تحریم وزیر امور خارجه ایران را «متناقض» توصیف كرد و خاطرنشان كرد كه این مساله بر تلاش‌های اتحادیه اروپا برای نجات برجام تأثیر نخواهد گذاشت.

به گزارش نما، وزارت خزانه‌داری آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه به‌وقت تهران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

اخبار سیاسی- ​ وزارت خزانه داری آمریکا در حالی نام محمد جواد ظریف را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است که افرادی که نام آنها در این فهرست قرار گرفته با مسدود شدن دارایی های خود در آمریکا روبرو خواهند شد و اتباع آمریکایی اجازه داد و ستد مالی با آنها را نخواهند داشت.

این اقدام پس از آن صورت گرفته است که ظریف در سفر اخیر خود به آمریکا با تعدادی از رسانه‌های آمریکایی گفتگو کرد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا صراحتا از مصاحبه‌های ظریف ابراز خشم کرده و پس از اعلام تحریم ظریف، با انتشار پیامی در توئیتر، از این اقدام استقبال کرد.

« ناتالی توچی » در جواب به سوالی درباره تحریم شدن محمد جواد ظریف توسط وزارت خزانه داری آمریکا و این که آیا این کار بر اساس اصول دیپلماتیک انجام پذیرفته یا خیر، گفت: تحریم‌ها بر روی افراد بخشی از ابزاری است که در سیاست خارجی کشورها استفاده می‌شود. اما تحریم دیپلمات ارشد یک کشور قطعاً بر پایه هیچ نوع اصول دیپلماتیکی نیست.

مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: وجود دیپلماسی برای حل و رفع مشکلاتی از قبیل درگیری یا تنش بسیار ضروری است، حال آن که این گونه تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران بسیار است.

توچی گفت: اغراق نکرده باشیم، تحریم کردن وزیر امور خارجه ایران اقدامی بسیار متناقض است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره آقای ظریف منطقی است؟، گفت: دیدگاه‌های مختلفی درباره نقش ایران در جهان وجود دارد، و مشخص است نظرات دولت آمریکا بسیار منفی هستند. اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که بخشی از وظایف وزیر امور خارجه ترویج مواضع و نظرات دولت خود از طریق رسانه‌های ارتباطی است.

پس از اعلام خبر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، آقای ظریف در حساب توئیترش گفت که او «سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهان است» و همین هم دلیل آمریکا برای تحریم اوست. آیا واقعیت تا این حد برای آمریکا دردناک است؟ توچی در این باره گفت: این که وزیر امور خارجه یک کشور سخنگوی اصلی دولت آن کشور در جهان است، کاملا درست است و هدف این شغل هم در واقع همین است.

وی درباره این سوال که آیا این اقدام با ادعاهای ترامپ درمورد تمایل دولتش برای گفتگو با ایران تطابق دارد،‌ گفت: نتیجه گیری درمورد این موضوع بسیار دشوار است.

مشاور موگرینی درباره تاثیر این رویکرد بر اروپا، گفت: در واقع پیادمدهای آن بسیار اندک هستند و من فکر نمی‌کنم در تلاش اروپا برای نجات برجام تأثیر چندانی داشته باشد. این تلاش‌ها هر قدر هم که سخت باشد بدون شک ادامه خواهند یافت.


۱۳۹۸/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...