نسخه چاپی

عضو هيات رييسه مجلس پيشنهاد داد:

كارگروه تخصصی بررسی برنامه كاندیداها تشكیل شود

عکس خبري -كارگروه تخصصي بررسي برنامه كانديداها تشکيل شود

شورای نگهبان باید یك حلقه­ی تخصصی تشكیل بدهد و آن­هایی كه ادعای اداره­ی كشور را در مدت ۴ سال دارند برنامه‎هاشان را به این كارگروه تخصصی شورای نگهبان بدهند و از آن دفاع كنند تا در نهایت این كارگروه تشخیص دهد كه این فرد برای انتخابات شایسته است یا خیر.

به گزارش نمابه نقل از افکار نیوز، عضو هيئت رييسه مجلس نهم با انتقاد از فردمحوري در انتخابات رياست جمهوري گفت: در حال حاضر، كاندیداها به جای آن­كه به ارائه­ی برنامه برای نخبگان بپردازند كلیتی ناقص از برنامه‌های خود را به افكار عمومی اعلام می‌كنند. در واقع، برنامه از میدان خارج می­شود و فقط شعارهایی كه ترجمه­ی ذهنی این برنامه‌هاست به گوش مردم می‌رسد. از آن­جا كه توده‌های جامعه به دنبال همین شعارها می‎گردند، هر فردی كه بتواند نبض این شعارها را به دست بگیرد در واقع پیروزی خود را در میدان رقابت انتخاباتی تضمین كرده است.

محمد دهقان در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب افزود:در سيستم جمهوري حتماً، باید تحزب حاكم شود و مجموعه‌ای از نخبگان كه شایسته­ی اداره­ی كشورند جمع شوند و برای اداره­ی كشور برنامه بنویسند و از سوی دیگر نیز به ارزیابی برنامه‌هایی بپردازند كه كاندیداها ارائه می­کنند.

وي در ادامه و در تكميل اظهاراتش افزود: منظور ما از احزاب این باندهای سیاسی نیست كه گروهی دور هم جمع شوند و بگویند ما حزب­ایم. در حال حاضر، ما نزدیك به ۲۴۰ حزب رسمی داریم كه این ۲۴۰ حزب فاقد هر گونه جایگاه اجتماعی و سیاسی­اند و از یك اسم نیز فراتر نرفته‌اند و فقط در زمان انتخابات وارد میدان می­شوند و پس از آن به حاشیه رانده می‌شوند.

منظور ما از حزب، ‌احزاب فراگیری است كه دارای یك قاعده­ی هرم اجتماعی وسیع و از یك رأس فكور برخوردار باشند و در درون این احزاب انتخابات از پایین به بالا و راه­بری از بالا به پایین باشد.

عضو هيئت رييسه مجلس درباره دلايل شكل نگرفتن احزاب قدرتمند در كشور گفت: در كشور ما، احزابی كه پس از انقلاب شكل گرفتند بیشتر رویکرد غربی داشتند و روی­كرد اسلامی كمتر در میان احزاب دیده شد. به همین علت، بسیاری از احزاب به تدریج از گردونه­ی اثرگذاری خارج شدند و در این میان تعداد اندكی از احزاب باقی مانده‎اند كه متأسفانه این احزاب بر جای مانده نیز از تأثیرگذاری شایسته‎ای برخوردار نیستند. به عبارت دیگر، درصد كمی از جامعه با این احزاب پیوند خورده­اند.

وي در ادامه با بيان اينكه نمی­توان كشوری را با مشخصات جمهوری اسلامی ایران بدون كار تشكیلاتی مناسب اداره كرد اظهار داشت: متأسفانه، برخی نمی‎توانند ضرورت وجود احزاب را درك كنند. به دلیل آن­كه برخی از احزاب سیاسی دچار انحراف شدند و در برابر ولایت فقیه ایستادند و برخی گمان می‎كنند به طور كلی نباید به فعالیت حزبی دست زد. شاید، به جرات، بتوان گفت كه بسیاری از این سوءتفاهم­ها از این نقطه ناشی شده است كه برخی نتوانسته‌اند متوجه شوند كه حزب ابزاري برای حفظ نظام اسلامی است. فرمایش­های رهبری، در سفر سال گذشته‎شان به كرمانشاه،‌ این نكته را گوش­زد كرد كه در كشور ما نه ­فقط با حزب مخالفتی نمی­شود بلكه حزب اسلامی برای كشور ضرورت دارد.

دهقان درباره قوانين موجود هم افزود: ما منتظریم كه سیاست‎های كلی نظام در مورد انتخابات از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیرون بیاید و بعد متناسب با آن اگر مجلس بتواند، وارد میدان می‌شود.

وي نقش شوراي نگهبان را نيز در اين حوزه مهم ارزيابي كرد و با ارائه پيشنهادي اظهار داشت: شورای نگهبان باید یك حلقه­ی تخصصی تشكیل بدهد و آن­هایی كه ادعای اداره­ی كشور را در مدت ۴ سال دارند برنامه‎هاشان را به این كارگروه تخصصی شورای نگهبان بدهند و از آن دفاع كنند تا در نهایت این كارگروه تشخیص دهد كه این فرد برای انتخابات شایسته است یا خیر.

دهقان افزود: شورای نگهبان در حال حاضر زمان كافی را برای تشخیص مدیر و مدبر بودن كاندیداها ندارد و فقط بر اساس ظواهر می‎تواند انتخاب کند. برای آن­كه این نقص رفع و رجوع شود، باید در زمینه­ی ایجاد این كارگروه تخصصی گام برداشت تا این حلقه­ی تخصصی مرز میان شعار و برنامه­ی كاندیداها را مشخص كند.

۱۳۹۱/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...