نسخه چاپی

مالیات بر عایدی مسكن راه حل كنترل قیمت‌ها

رشد قیمت مسكن در چند ماه اخیر تعدیل شده و رشد شتابان در این بخش متوقف شده است و به عقیده كارشناسان با ادامه این روند شاهد كاهش قیمت واحد‌های متراژ بالا بعد از فصل تابستان خواهیم بود و از طرفی دریافت مالیات از عایدی مسكن نیز می‌تواند تا حدودی بازار را ساماندهی كند.

به گزارش نما، معاملات مسکن طی چهار ماه ابتدایی سال با اُفت ۵۰ درصدی روبرو شده و ترمز رشد شتابان قیمت‌ها در بازار کشیده شد تا جایی که در تیر ماه نرخ خرید مسکن در مناطق مختلف شهر تهران به طور میانگین تنها ۱ درصد رشد کرد و این براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی است، ولی در واقعیت امر این رشد تا ۱۰ درصد نیز قابل مشاهده و ملموس است.

اخبار اقتصادی- در این میان صحبت‌های بسیاری درباره دریافت مالیات از عایدی مسکن و خانه‌های خالی از سکنه مطرح شده که در هر نوبت شرایط و قانون مربوط به آن ارائه، ولی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و بعید به نظر می‌رسد با این اوصاف در زمان کوتاهی این امر محقق شود.

به علاوه کارشناسان بازار مسکن معتقدند دلیل عمده افزایش قیمت مسکن وجود دلالان در بازار است که با مهار آن و واگذاری بخش مسکن به تعاونی‌ها می‌توان جلوی افزایش بی رویه قیمت‌ها را گرفت نکته قابل توجه اینجاست که در کشور تعاونی واقعی نیز وجود ندارد که بتواند متولی بازار مسکن شود و شرایط را ساماندهی کند.

پیش بینی از شرایط فعلی بازار در زمان باقی مانده از تابستان ثبات قیمت‌ها است و برخی نیز بر این عقیده اند که نرخ‌ها بعد از تابستان در متراژ‌های ۱۵۰ متر اُفت می‌کند و اگر روند رکودی ادامه یابد قیمت متراژ‌های زیر ۱۵۰ نیز تا حدودی تعدیل می‌شود.

در این راستا احمد رضا سر حدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرگزاری میزان، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از بازار مسکن در اختیار بخش خصوصی است که متأسفانه دولت در آن نقشی ندارد و با وجود اینکه بخش عمده‌ای از بخش خصوصی را سوداگران و دلالان تشکیل می‌دهند باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این بخش شده است

وی با اشاره به لزوم واگذاری بخش ساخت و ساز مسکن به تعاونی‌ها در ادامه افزود: متأسفانه بساز و بفروش‌ها در بازار مسکن ورود پیدا کردند و همین موضوع باعث به هم خوردن تعادل بازار می‌شود بنابراین باید دولت این بازار را در اختیار خود مردم و یا تعاونی‌هایی که جنس مردم هستند واگذار کند.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: بازار مسکن وارد دوران رکود تورمی شده است و بخش عمده‌ای از خرید و فروش مسکن وارد رکود شدیدی شده و بسیاری از مشاوران املاک از معامله نشدن ملک در طول یک ماه و یا چندین ماه گله‌مند هستند.

سرحدی با بیان اهمیت دریافت مالیات از عایدی مسکن اظهار کرد: مالیات از عایدی مسکن می‌تواند تولید مسکن را تقویت و طرح مسکن استیجاری را به مرحله اجرایی برساند و در این راستا دولت باید طرح‌هایی مانند مسکن مهر را البته به شیوه درست و با مکان یابی دقیق اجرایی کند، زیرا که این طرح اگر به درستی اجرا می‌شد می‌توانست هم اکنون بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن اقشار ضعیف جامعه بر طرف کند.

بر اساس این گزارش حال باید منتظر ماند و دید طرح دریافت مالیات بر عایدی مسکن اجرایی می‌شود یا همانند دوره‌های قبل بعد از فروکش کردن شتاب افزایش قیمت‌ها به فراموشی سپرده خواهد شد.

۱۳۹۸/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...