نسخه چاپی

وزارت دفاع از بمب‌های یاسین، بالابان و قائم رونمایی كرد

بمب های پیشرفته هوشمند هدایت شونده یاسین، بالابان وبمب های هوشمند اپتیكی نسل جدید نقطه زن خانواده" قائم"ساخته متخصصان سازمان های صنایع دفاع و صنایع الكترونیك ایران در وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع رونمائی شد.



به گزارش نما، در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی، بمب های پیشرفته هوشمند هدایت شونده یاسین، بالابان و بمب های هوشمند اپتیکی نسل جدید نقطه زن خانواده" قائم" ساخته متخصصان سازمان های صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران در وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع رونمائی شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمائی از بمب های پیشرفته هوشمند با تقدیر از تلاش و همت جهادی دانشمندان متعهد صنعت دفاعی در اعتلای بنیه دفاعی و توسعه قدرت بازدارنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز حفظ و افزایش قدرت دفاعی به عنوان یکی از مؤلفه های اقتدار آفرین در نظام بین الملل بسیار حائز اهمیت است و از این حیث در راستای تعهد و رسالت خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی لحظه ای از این مهم غفلت نورزیده و در مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تلاش شبانه روزی متخصصان و دانشمندان مومن، انقلابی و مجاهد خود راهبرد بازدارندگی دفاعی فعال را سرلوحه اقدامات خود قرار دادیم.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه مجموعه دفاعی کشور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی برجسته و سازمان های تخصص محور در عرصه های مختلف توانسته است به نحو شایسته نیاز نیروهای مسلح را در عرصه های رزم زمینی، دریایی، هوایی و ... تأمین نماید گفت: اقدام مشترک دو سازمان صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران(صا ایران) در ساخت بمب های هوشمند هدایت شونده وپیشرفته نقطه زن "یاسین"، "بالابان" و سری "قائم"، برگ زرین دیگری از اقتدار و عزت را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد و نشان داد مجموعه وزارت دفاع علی رغم خباثت و دسیسه های شیطان بزرگ امریکا و ایادی مزدورش، لحظه ای برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی و توسعه امنیت درنگ نخواهد کرد.
وزیر دفاع در ادامه با تشریح مشخصات بمب هوشمند بالان گفت: این بمب دارای بال های تاشو جهت افزایش برد و همچنین سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS جهت افزایش دقت می باشد.

وی در خصوص نحوه عملکرد بمب هوشمند بالابان گفت: بمب بالابان مجهر به مکانیزم بال های تاشونده جهت نصب در زیر هواپیمای حامل کرار در نظر گرفته شده است. ممشخصات هدف قبل از پرواز، طرح ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل منتقل می شود. پس از رهایش بال های تاشو باز شده و با کمک سیستم هدایت، به سمت هدف حرکت می کند.

وزیر دفاع در ادامه با تشریح بمب هوشمند هدایت شونده دیگر به نام "یاسین" افزود: این بمب هدایت شونده برد بلند به عنوان یک بمب هوشمند قادر است از فاصله بیش از 50 کیلومتری رها شده و به سمت هدف هدایت و آن را مورد اصابت قرار دهد.

امیر سرتیپ حاتمی امکان استفاده در تمام شرایط آب و هوایی در روز و شب، قابلیت نصب روی هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین، افزایش امنیت و ایمنی سامانه و قابلیت انجام عملیات در برد کوتاه و بلند را از مهمترین ویژگی های بمب یاسین برشمرد.

وزیر دفاع همچنین در خصوص نحوه عملکرد بمب هوشمند "یاسین" افزود: در ابتدا مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب توسط کاربر لود می شود. با توجه به برد مورد نظر و با توجه به جدول تیر بمب، نقطه رهایش، سرعت و ارتفاع رهایش در اختیار خلبان قرار می گیرد. پس از رهایش بمب از هواپیمای حامل، بال های تاشو باز شده و بمب به سمت نقطه هدف پرواز می کند. بمب در طول مسیر با استفاده از سطوح کنترلی تعبیه شده روی بال ها و بالک های افقی، مسیر خود را اصلاح نموده تا به نقطه هدف اصابت نماید.

امیر سرتیپ حاتمی در ادامه با تشریح نسل دیگر بمب های هوشمند، در خصوص بمب های نقطه زن اپتیکی سری نسل "قائم" گفت: بمب های پیشرفته نسل قائم مجهز به انواع سیکرهای مرئی، حرارتی و سیلندری بوده با دقت نقطه‌زنی بهتر از نیم متر قابل نصب بر روی انواع پرنده‌های بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده ها می‌باشد که به منظور تخریب استحکامات، انهدام تجمع و انهدام اهداف متحرک از آن بهره برداری می شود.

امیر سرتیپ حاتمی با تشریح سایر مشخصات بمب های هوشمند نقطه زن قائم از جمله محدوده عملکرد وسیع از ارتفاع 4 هزار تا 10 هزار پا و قابلیت نصب سرجنگی مختلف نفوذی و ترکشی تصریح کرد: این بمب ها با وزن ها و برد متفاوت و قدرت تخریب متنوع، قابلیت نصب بر روی انواع پهپاد از جمله شاهد 129 ، حماسه و مهاجر 6 را دارا می باشد.

۱۳۹۸/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...