نسخه چاپی

عراق خریدار جدید نفت ایران

سفیر عراق در تهران با بیان اینكه موضعی كاملا شفاف در قبال ایران و تحریم‌ها دارد، از مذاكره با ایران برای جایگزینی «دینار» با «دلار» در تجارت دو كشور خبر داد.

به گزارش نما، سعد جواد قندیل، سفیر عراق در تهران با تاکید بر ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران اظهار کرد: تحریم‌های یکطرفه آمریکا هیج تاثیری بر روابط تجاری دو کشور نداشته و تجارت بین ما مانند همیشه ادامه خواهد داشت.

اخبار اقتصادی- وی گفت: دولت عراق تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، چراکه این تحریم‌ها خلاف عرف بین الملل و در تضاد با قوانین حقوقی جهانی است.

سفیر عراق در تهران در ادامه یادآور شد: حدود یک سال است که آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و رئیس جمهور آن کشور اعلام کرده که با هدف صفر کردن صادرات نفت ایران تحریم‌های سنگینی بر تهران وارد خواهد کرد. گرچه وعده تحریم‌ها عملی شده، اما ایران همچنان از طرق مختلف بخشی از نفت خام تولیدی خود را به فروش می‌رساند.

به گفته سفیر عراق، برای عبور از تحریم‌ها مذاکراتی بین ایران و عراق انجام شده تا شاید بتوان دلار آمریکا را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کرد. در این گفتگو‌ها عنوان شده که دینار عراق جایگزین دلار آمریکا در تجارت دو طرف شود.

قندیل در ادامه بیان کرد: مقامات تجاری و اقتصادی هر دو طرف در تلاش هستند تا اهداف تعیین شده هر چه زودتر محقق شوند. به همین منظور، قرارداد‌های جدیدی نیز بین دو کشور در حال شکل گیری است که یکی از آن‌ها قرارداد مالی بین آن‌ها است.

این در حالی است که، روز هفتم مردادماه، در مراسمی که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاونین و اعضای هیات مدیره این سازمان و همچنین رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق، سفیر و هیات همراه برگزار شد، دو طرف در خصوص تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک بر اساس مدل Master-Feeder Fund توافق کردند. ایجاد بستر صادرات و واردات کالا از مسیر بورس، مشاوره در خصوص مباحث حقوقی و فنی مرتبط با بازار سرمایه از دیگر محور‌های این تفاهم نامه بود.

قندیل در این خصوص خاطر نشان کرد: قرارداد مالی اخیر می‌تواند قدمی بزرگ برای عمق بخشیدن به روابط تجاری و مالی دو همسایه باشد.


۱۳۹۸/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...