نسخه چاپی

پشت پرده پیشنهاد ایران در خصوص تفكیك جنسیتی در مسجدالحرام

هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر در نشست خبری خود رسما به عربستان پیشنهاد كرد با توجه به ازدحام بسیار زیاد در مسجدالحرام ساعاتی از روز زنان و مردان طواف كننده از یكدیگر تفكیك شوند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، این پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت بازتاب متفاوتی در رسانه‌ها داشت به‌گونه‌ای که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و سایت های خبری این پیشنهاد را در تناقض با طواف خانه خدا و اصل یک‌رنگی و رهایی از هر امری می دانستند که مسلمانان از یکدیگر تفکیک کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه برخی نظرات درباره این پیشنهاد نماینده محترم ولی‌فقیه در حج و زیارت وجود دارد، اما حوادث تلخی که در سال‌های گذشته پیش‌آمده و کمتر رسانه‌ای شده‌است، راهی جز این پیشنهاد باقی نگذاشته‌است.

عربستان سعودی با توجه به قرار گرفتن شریف‌ترین و مقدس‌ترین مکان‌های زیارتی مسلمانان در این کشور، هرساله میزبان میلیون ها مسلمان است که از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه جهان به زیارت آن می روند.اما متاسفانه تسلط تفکری عجیب بر بخش اصلی مدیریت این مکان های مقدس باعث شده است مشکلات عدیده‌ای برای زائران پیش بیاید.

یکی از موارد بسیار عجیبی که فرقه وهابیت به آن اعتقاد دارند، موضوع «تلصیق» است. در اعتقاد وهابیون اگر مردی بدن زن نامحرم را در حین طواف لمس کند مستحق مجازات زندان و شلاق است.این مجازات به تشخیص قاضی از سه تا شش ماه زندان و صد تا چهارصد ضربه شلاق است!

متاسفانه در سال های گذشته به علت ازدحام جمعیت بویژه در ایام تمتع، ماموران سلفی یا همان وهابیت با ادعای اینکه از طریق دوربین به دقت طواف‌کنندگان را کنترل می‌کنند، زائران زیادی را به جرم تلصیق بازداشت کرده‌اند.

به گفته بسیاری از آگاهان هرسال صدها نفر از زائران که چندنفر ایرانی نیز در بین آنان به چشم می‌خورد به جرم تلصیق بازداشت و شلاق خورده‌اند.زجرآورتین قسمت ماجرا زمانی است که متوجه شویم همه‌ی این افراد با چه مشقتی و تحمل هزینه‌های مالی فراوان خود را از کشورهای دوردست به این مکان رسانده‌اند تا بتوانند اعمال عبادی خود را انجام دهند.

طبیعتا ازدحام جمعیت عامل اصلی بروز چنین مشکلی است و پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نوعی هشدار به مقامات سعودی است؛ بدین شکل که اگر واقعا لمس کردن بدن زنان توسط نامحرم تا این اندازه برای مقامات دینی عربستان غیرقابل تحمل است که حاضر هستند هرسال صدها نفر از زائران را بازداشت و شلاق بزنند، چرا مشکل را به شکل ریشه‌ای حل نمی‌کنند؟

به نظر می‌رسد این پیشنهاد هیچ گاه از سوی مقامات دینی عربستان پذیرفته نشود، اما ابتکارعمل حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در مطرح کردن آن، مفتیان سعودی را با چالش جدی مواجه کرده است؛ چالشی که پیش از این از سوی هیچ‌یک از مقامات کشورهای اسلامی بر آنان وارد نشده‌ بود و انتظار می رود آنان نسبت به رفتار نابخردانه خود با زائران تجدید نظر کنند.

۱۳۹۱/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...