نسخه چاپی

رد ادعای برادر شهید ركن آبادی از سوی رئیس سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت، ادعای مطرح‌شده از سوی برادر شهید غضنفر ركن‌آبادی را رد كرد.


به گزارش نما، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم بزرگداشت «شهدای منا و مسجدالحرام» در بعثه مقام معظم رهبری، با رد ادعای مطرح شده از سوی برادر شهید غضنفر رکن آبادی اظهار داشت: این ادعا، دروغ محض است. تفاهم نامه‌های سازمان حج و زیارت امضاشده و کاملا روشن و شفاف است و هیچ نکته پنهانی ندارد.

اخبار اجتماعی- او افزود: نخستین بند همه تفاهم نامه‌های ما، حفظ عزت، کرامت، آرامش و امنیت زائران ایرانی است و همواره آن را طلب کرده ایم. کسی که برای زائرین عزت و کرامت را دنبال می‌کند، آیا از حقوق شهدای خود می‌گذرد و با آن معامله می‌کند؟

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «من فکر می‌کنم کسی که این حرف را زده، حتما بی اطلاع بوده یا هنگام صحبت کردن دچار خلجان شده و متوجه نبوده است چه می‌گوید و گرنه می‌داند هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی از خون شهیدانشان نخواهند گذشت.»

رشیدیان تصریح کرد: پیگیری موضوع شهدای منا جزو مسایل مستمر سازمان حج و زیارت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است و با توجه به اینکه در حال حاضر، ایران نمایندگی سیاسی در عربستان ندارد، دفتر نمایندگی حج و زیارت آن را پیگیری می‌کند.

او آخرین مورد را روشن شدن تکلیف شهدای مفقودالاثر در فاجعه منا بیان کرد و اظهار داشت: تا اوایل امسال چند شهید داشتیم که تکلیف آن‌ها روشن نشده بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، سرنوشت و محل دفن آن‌ها مشخص شد و در حال حاضر، هیچ شهید مفقودالاثر و بدون اطلاع از محل دفن او نداریم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در مذاکرات با طرف عربستانی داشته ایم، پیگیری موضوع شهدای منا و مسجدالحرام بوده است.

رشیدیان تصریح کرد: در مذاکره سال گذشته برای بحث بر سر تفاهم نامه حج ، به ما اعلام شد که در موضوع مربوط به حقوق شهدای مسجدالحرام کار تقریبا به پایان رسیده است.

او افزود: به همین دلیل از ما خواستند مشخصات وراث شهدا را برای آن‌ها ارسال کنیم که به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور، مشخصات به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل فرستاده شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در جلسه پیگیری که بعدا داشتیم، به ما اعلام کردند چک مربوطه را ارسال کرده اند در حالی که چنین نشده بود. در جلسات بعدی از جمله نشستی که دو هفته پیش با وزیر حج و عمره عربستان داشتیم، این گلایه را مجددا مطرح کردیم و قرار شد وی بدعهدی و بدقولی را که نسبت به این موضوع شده است از طریق وزارت امور خارجه عربستان پیگیری کند.

رشیدیان گفت که در مورد شهدای منا نیز مذاکراتی با مسئولان عربستانی داشته است، اما آن‌ها اعلام کرده اند که هنوز در این زمینه به جمع بندی نرسیده اند.

او افزود: ما این موضوع را از طریق مسئولان بعثه دیگر کشور‌ها پیگیری کردیم، اما به آن‌ها هم عینا همان جواب ما را داده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی درباره تعیین هویت شهدای فاجعه منا گفت: از همه شهدایی که دفن شده بودند، نمونه دی ان‌ای گرفته شده است و یکی از دلایل طول کشیدن موضوع تعیین هویت شهدا نیز این بود که باید فرزندان یا نزدیکان آن‌ها به عربستان می‌آمدند تا نمونه دی ان‌ای آن‌ها گرفته و با نمونه شهدا تطبیق داده شود.

رشیدیان تصریح کرد: با روشن شدن تکلیف چند شهید باقیمانده، نامه رسمی وزارت حج و عمره عربستان را اوایل امسال راجع به مشخصات شهدا دریافت کردیم و اکنون هیچ شهیدی نداریم که محل دفن او را ندانیم.

«مرتضی رکن‌آبادی» برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزء جان‌باختگان فاجعه منا بود، همزمان با سالگرد آن حادثه درحالی‌که ۸۸ هزار ایرانی در حج حضور دارند، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند.

او گفته است: «واقعا تعجب‌آور است مسؤولان جمهوری اسلامی سال گذشته توافق‌نامه‌ای را در مذاکرات حج امضا کردند که براساس آن پذیرفته‌اند آن‌چه در منا اتفاق افتاد مقصرش ایرانی‌ها بودند تا بتوانند راه حج را باز کنند. به این وسیله راه حج باز شد یعنی روی خون شهدای منا پا گذاشته شد. اطلاع دقیقی دارم و به موقع منبع را اگر نیاز بود حتما معرفی می‌کنم.»

۱۳۹۸/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...