نسخه چاپی

اختصاصی

دست آورد مجلس مطالبه گر

عکس خبري -دست آورد مجلس مطالبه گر

فرهنگ مطالبه گرایی امید را در مردم افزایش می دهد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید از طرف مردم مطالبه گری كنند و مردم نیز به واسطه نمایندگان باید پیگیر مطالبات خود باشند.

به گزارش نما ، جامعه بدون مطالبه، جامعه ای مرده و بدون آرمان است.

اگر مطالبات، رفع مشکلات اقتصادی، اشتغال، مقابله با رکود، مبارزه با فساد و امثال آن است، مطالباتی هستند به حق، قانونی و در مسیر آرمانهای نظام و اگر مطالبات سمت و سوی تحقق امیال بیگانگان را دارد که اساسا" مطالبات باطل و مخالف منافع عمومی است

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان فرمودند: لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمانها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود. متاسفانه بعضا مردم جامعه بشدت دچار بی تفاوتی اجتماعی هستند و نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی دهند که این نادیده گرفتن نشان از میزان پایین مطالبه گری اجتماعی دارد که خود تبدیل به فرهنگ غالب در جامعه شده و به سختی می توان این فرهنگ را تغییر داد. گفتنی است زمانی افراد جامعه دچار بی تفاوتی اجتماعی می شوند که افکار عمومی احساس می کند تاثیری در روند امور یا حل مساله ندارد و در نتیجه یاس و ناامیدی اجتماعی به وجود می آید.

مطالبه گری اجتماعی نقش بسیاری در توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون و مهم تراز ان به قدرت رسیدن مسولین توانمند و پاسخگو و فعالیت در مسیر کارامدی و قانونمندی داشته است.

عمل مطالبه گری و نظارت مردم همچون خونی است که میتواند در شریان توسعه و آبادانی و ریشه کنی فقر و محرومیت در جامعه نقش ایفا نماید .

ضعف در فرهنگ فعالیتهای جمعی و گروهی که بدلیل نداشتن روحیه کار تیمی ،تشکلها نتوانسته اند کارکرد اصلی خویش را داشته و عدم حمایت مناسب حقوقی و اجتماعی مسئولین امر که نتوانسته انگیزه مناسبی برای حضور و مشارکت مردم در این حوزه ایجاد کند.

سلامت اداری کشور درحوزه‌های مختلف و کاهش فساد، مسوولیت‌پذیری بیشتر در قبال مردم درگرو بستر‌سازی برای افزایش مطالبه‌گری اجتماعی در چارچوب قوانین موجود کشور است. بی‌تفاوتی یا کم اهمیت‌دادن به موضوعات و حقوق اجتماعی از جانب هرکسی موجب خواهد شد تا جامعه‌ای بیمار داشته باشیم که از بیماری مزمنی رنج می‌برد و امید خود را برای بهبودی و سلامتی از ‌دست می‌دهد و دست از تلاش برمی‌دارد.

بدون‌شک افزایش مطالبه‌گری اجتماعی و هراس‌نداشتن از مطالبه حقوق اجتماعی توسط مردم و سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌ها، اعتماد اجتماعی بیشتر به مسوولان را به‌دنبال خواهد داشت و پاسخگو‌بودن مسوولان و افزایش پرسشگری در جامعه ضمن افزایش نظارت و کنترل اجتماعی ضامن امنیت اجتماعی پایدار، شایسته‌سالاری، استفاده صحیح از منابع، توسعه شاخصه‌های رفاه اجتماعی و افزایش رضایت اجتماعی را به‌دنبال خواهد داشت.

عدم پیشرفت مناطق ما در استان و کشور مطالبه گر نبودن مردم ماست مردم باید نسبت به تخصیص بودجه های استانی و شهرستانی در سطح کشور حساس باشند و همراه مسئولین محلی پیگیر حقوق اجتماعی و رفاهی باشند و آن را از مسئولین بالا دستی مطالبه نمایند تا شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی و اجتماعی و … در شهرستان باشیم

مقام معظم رهبری فرمودند : « از نظر من هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب دهند. همیشه این ملت نیاز دارد به اینکه مسئولان او پاسخگوی مسئولیت‌های بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد.» نهادینه شدن فرهنگ مطالبه گری در جامعه ضروری است باید فرهنگ مطالبه گری را در جامعه نهادینه کنیم و به جای توجیه، مطالبه گر باشیم.

اگر مطالبه نکنیم، مشکلات حل نمی‌شود! مسئولین با مطالبات عمومی، پاسخگو نیستند صدا و سیما باید به صورت خاص بر روی مطالبات عمومی مردم تمرکز کند یکی از نمونه های عینی ، قراردادهای نفتی که دانش عمومی نسبت به قراردادهای نفتی و حتی مفاهیم اولیه فنی و مهندسی نفت بسیار اندک بود ولی رسانه ها و متخصصان منتقد به قالب این قرارداد، ضمن تشریح بندها و کلیات چارچوب قراردادی مذکور به زبان غیر فنی کوشیدند فضای عمومی جامعه را با مفاهیم قراردادهای نفتی یا جعبه سیاه آشنا سازند که بسیار موثر بود. مطالبه‌گری درست و در راستای اهداف انقلاب می‌تواند تاثیرات به‌سزایی در رشد و پیشرفت و آبادانی کشور و استان داشته باشد.

افزايش مطالبه مردم باعث پيشرفت كشورمي شود بايد روحيه مطالبه گري را در بين تمامي آحاد جامعه گسترش دهيم . فرهنگ مطالبه گرايي اميد را در مردم افزايش مي دهد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید از طرف مردم مطالبه گری کنند و مردم نیز به واسطه نمایندگان باید پیگیر مطالبات خود باشند.

امروزه دیگر برای هیچ یک از مسئولینی که وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و کوتاهی می کنند حاشیه امن خبری وجود ندارد. مسئول جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور شفاف و روشن در اختیار مردم قرار دهد؛ نمایندگان باید شفاف سازی کنند چه اقدامی جهت رفع این بی عدالتی ها مخصوصا اقتصادی انجام داده اند؟ و یا چه اقدامات و حمایتی جهت حمایت از طرح بومی سازی اشتغال صورت داده اند؟ یا جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی شفاف سازی کنید ایا در استان و کشور اقدامی صورت گرفته است یا خیر؟

اما نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. براساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و نه محدود به حوزه انتخابیه‌. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی کار گروهی انجام می دهند نه فردی. همچنین نمایندگی یکی از معدود مسؤلیت های غیر قابل واگذاری و عزل است. وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت است.

معمولا هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی اش، اقدام می کند. نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. و حق دخالت در اجرا را ندارد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد.

نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. البته با چانه زنی های یک نماینده مقتدر میتوان در برنامه ریزی و بودجه نویسی سهم حوزه انتخابیه خود را در این مهم افزایش داد . نماینده حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات ندارد .

نماینده‌ ای که تحت فشار قرار می‌گیرد و جرات بیان و حرف زدن ندارد به درد مجلس نمی‌خورد.

حریت و آزادگی یکی از ویژگی‌های نماینده مجلس است.

چرا در مجلس موضوع شفافیت مطرح می‌شود تعداد کمی رأی می‌دهند؟ چرا فقط از 290 نماینده باید ۱۶۰ نماینده طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا کنند، ولی ۵۹ نفر از نمایندگان حاضر شوند اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند.

شفافیت یکی از اصولی است که برای پیشگیری از فساد ضروری و ضامن سلامت عمومی جامعه است، فاسدین در محیط تاریک می‌توانند رشوه بگیرند و اختلاس کنند. یا یکی از درخواست مردم از نمایندگان مجلس، مطالبه مسکوت ماندن حقوق های نجومی است که دولت هیچ اقدامی برای آن صورت نداد . البته مطالبه‌گری هزینه دارد و هر کار اصلاحی پرهزینه است. فضای مطالبه‌گری باید در طول چهار سال یک نماینده وجود داشته باشد نه اینکه امروز این فضا ایجاد شود.
نویسنده:محمود الفت

۱۳۹۸/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...