نسخه چاپی

اختصاصی

درسی از غدیر

عکس خبري -درسي از غدير

موضوع ولایت امر و رهبری امت اسلامی آن قدر اهمیت دارد كه در كلام الهی از آن به تكمیل دین و اتمام نعمت و شكل گرفتن اسلامِ مرضیِّ خدا یاد شده است.

به گزارش نما ، آموزش های متعددی در غدیر وجود دارد؛ در هر دورانی از تاریخ، درسی گرانبها بر مبنای مقتضیات آن زمانه می توان گرفت و بکاربست.امروز دو نکتۀ مهم را می توانیم به صورت برجسته مطرح کنیم :

اسلام از دوران پیامبر با تهدید مهم و ریشه ای مواجه بوده است و آن تضعیف جبهۀ سیاسی اسلام و مدیریت اجتماعی بر مبنای تعالیم الهی بوده است. از همان صدر اسلام عده ای از صحابه، اسلام را به عنوان شریعت و برای مراسم عبادی قبول داشتند ولی خود را از نظر سیاسی مستغنی از پیامبر می دانستند، هر چند آن را به رو نمی آوردند. آنها بلافاصله پس از رحلت رسول اکرم با شتابزدگی هرچه تمام تر سقیفه را برپا کردند تا تکلیف مدیریت اجتماعی را مستقل از میراث نبوی روشن کنند و درنتیجه انحرافی را در تاریخ اسلام پدیدار ساختند که جبران آن تاکنون میسر نشده است.

موضوع ولایت امر و رهبری امت اسلامی آن قدر اهمیت دارد که در کلام الهی از آن به تکمیل دین و اتمام نعمت و شکل گرفتن اسلامِ مرضیِّ خدا یاد شده است. بعلاوه پیامبر اکرم به مناسبتهای مختلف اهمیت جایگاه خلافت و مدیریت سیاسی جامعۀ اسلامی را با طرح کردن موضوع ولایت به امت اسلام گوشزد می کرد و نمونه های تاریخی صریح آن در سال دهم هجرت به مناسبت حجة الوداع و خطبه های آن حضرت و نیز واقعۀ مهم و حیاتی غدیر و همچنین در سفارش اصحاب به حضور یافتن در سپاه اسامه برای شرکت درجنگ موته می بینیم. بدون استثنا آنهایی که اقتضای اسلام را از لحاظ سیاسی نمی خواستند بپذیرند برای هرکدام از گفته های مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تعبیر و تفسیری ناقص و ضعیف و واژگونه درست کردند تا نگذارند ولایت امری علی علیه السلام محقق شود. برخی به گفته های پیامبر چنان با دید تقدس می نگریستند که مانع اثرگذاری آن در صحنۀ عمل شوند. برخی ولایت را به مفهوم دوستی تلقی کردند تا زیر بار معنای سیاسی آن نروند. بعضی هم قائل بودند که ساختار سیاسی مناسب برای تحقق منویات نبوی مهیا نشده است...

گویی امروز نیز ما همان آسیب پذیریهای صدر اسلام را داریم و آنهایی که بر نمی تابند اسلام ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر کشور از نظر سیاسی اجتماعی حاکم شود ، همان ترفندها را می خواهند تکرار کنند و همان تفسیرهای واژگونه را می خواهند به خورد مردم بدهند و ادارۀ امور جامعه را امری جدا از شریعت اسلام معرفی کنند و به هر صورت ولایت فقیه را جلوۀ بارز اسلام در ابعاد سیاسی و اجتماعی آن است زیر سؤال ببرند. داستان غدیر را از یاد نباید برد زیرا سرنوشت حکومت اسلامی و پیشرفت جامعۀ اسلامی بدان وابسته است و باید نسبت به تمام کسانی که عملا خواهان تجدید نظر طلبی اند تا اسلام سیاسی و ولایت فقیه را خدشه دار بنمایانند، برحذر باشیم.

نویسنده: مهندس سید مصطفی میرسلیم

۱۳۹۸/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...