نسخه چاپی

چهار رمز پیشرفت و توفیق نخبگان جوان

عکس خبري -چهار رمز پيشرفت وتوفيق نخبگان جوان

انقلابیگری و بصیرت افزایی و بن بست شكنی و موفقیتهای پیاپی ومسؤلیت پذیری و نقش آفرینی موثر در بستر اعتقاد و ایمان مقولاتی توام هستند، كه نخبگی می‌تواند هم عامل محرك و هم عامل استمرار و ثبات آنها باشد.

به گزارش نما ، جوانی و نخبگی دونعمت الهی هستند که گذر زمان نباید سایه غفلت و تنبلی وتن پروری را بر سر آنها بیفکند. رسول اکرم (ص) جوانی را نعمت قبل از پیری دانستند، که اگر خانواده ها غفلت کنند سرعت زمان، راس و قله منحنی چهل سالگی را و سن میانسالی و سراشیبی رو به پیری و فرسودگی جسم را پیش روی جوآن قرار می دهد و این شرایط که اوج بهره گیری نظام مند و محاسبه شده از شکوفایی و درخشش خلاقیت ها میباشد، و باید محصول و بهره های جوان به خود و خانواده و جامعه برسد، ممکن است با آن غفلت ها و فرصت سوزی ها به بطالت و در نهایت پشیمانی منجر شود.

نخبگی هم نعمت خدا و استعداد متراکم و فشرده و کانون قدرت تفکر و خلاقیت و جذاب و نا آرامی برای مفید بودن و توان بالای نقادی واصلاح گری در محیط پیرامون است، که فرد نخبه را نسبت به سایرین متمایز می کند. با این نگاه حداقلی جوانان نخبه بدانند چرخ پیشرفت علم واصلاح گری وتمدن و برتری ها و درقله ها قرار گرفتن وتامین رفاه وآسایش و زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه، آنگونه که دین از انسان انتظار دارد، همواره و در طول تاریخ، توسط نخبگان حرکت کرده است. اندکی مطالعه تاریخ در خصوص زندگی نام آوران رشته های مختلف، این حقیقت را اثبات می‌کند.

جوانان نخبه بدانند در دفاع مقدس، آنانکه 8 سال با دست خالی در مقابل ابر قدرت‌های جهان، پیروز میدان بودند، جوانان نخبه ای بودند که خوی نخبگی شان گل کرده و با استعداد نخبگی میدان‌های مین را گزینش و با جان معامله کردند تا راه را برای شکوفایی استعداد نخبگان باز نمایند و پیام بزرگترین انقلاب عصر را به گوش جهانیان برسانند که چنین شد و دنیای موفقیت ها را پیش روی نخبگان جوان اینده قرار دادند.

اکنون امام خامنه ای، امام نخبه دوست و نخبه پرور و هدایتگر نخبگان جوان که عزم و اراده و دغدغه وشور پایه ریزی تمدن اسلامی را دارد، چهار توصیه را به جوآنان نخبه و سازندگان آینده امت اسلامی دارند‌.

توصیه اول، تقویت تفکر اسلامی، یعنی درک این مهم، که باید چارچوب‌ها و بنیانهای اعتقادی و اخلاقی و عبادی و تربیتی و تهذیب نفس وتمرین دین باوری ودینداری را تقويت نموده و استحکام بخشید تا تفاوت ها و تمایزهای نخبگانی چون شهید احمدی روشن وشهید شهریاری با نخبگان رذیله صفت و پست شخصیتی چون رجوی ها که نخبگی شان درخدمت دشمنان بشریت قرار گرفته مشخص شود، آن یکی در اوج کمال ومحبوبیت ونشاط وخدمتگزآری، واین یکی در قعر هرنوع زشتی و پلیدی وحیوان صفتی. یا نخبه ای چون شهید تهرانی مقدم، که وجود مبارکش امروز چند ملت یمن، لبنان، فلسطین، سوریه و عراق را نجات می دهد و فردا را صبر کنیم وبنگریم.

توصیه دوم، تقویت تفکر انقلابی، یعنی آن انقلابی که بر مبنای دین، نوعی زندگی، با نظامات اسلامی، وحکومت مردمی و آزادی حقیقی، پیامی تازه و سبک زندگی متفاوت و آرمان عدالتخواهی، مقابل همه قدرت‌های جهان ایستاد ودراوج سختی‌ها و مقاومتها مراحل پیروزی را با اتکاء به قدرت خداوند، پشت سر گذاشت و راه را برای جسارت و بیداری و قیام ملت‌ها هموار نمود ودین را به متن زندگی کشاند.

این انقلاب شاخصها و ویژگیهایی دارد، که جوآن نخبه باید به آنها اراسته شود تابتواند فضا ومحیط را برای کار وتلاش وکوشش و خلق استعدادها ودست یاری به فعالیت‌های دانش بنیان وخدمت به جامعه فراهم سازد. بدیهی است در بطن انقلابی‌گری مبارزه با ظلم و فساد و انحرافات اجتماعی و شکستن اراده های ذلت پیشگی و وابستگی وغرب زدگی وجود دارد و جوهره خودباوری نیز درمتن انقلابی‌گری نهفته است. این نوع رویکرد عدالتخو اهی از ویژگیهای مشتاقانه آرمانخواهی جوانان است و نخبگی نیز مزید بر آن است.

توصیه سوم، تقویت بصیرت، یعنی همان شاه کلیدی که با وجود آن از هر بن بستی، چه در زندگی شخصی و چه در امور اجتماعی رموز پیشگیری فرا گرفته می شود و سپس بن بست شکنی آسان می‌شود.

بی بصیرتی، نقطه مقابل غیر انقلابی، هم هست. انقلابیگری و بصیرت افزایی و بن بست شکنی و موفقیتهای پیاپی ومسؤلیت پذیری و نقش آفرینی موثر در بستر اعتقاد و ایمان مقولاتی توام هستند، که نخبگی می‌تواند هم عامل محرک و هم عامل استمرار و ثبات آنها باشد. جوانان نسل اول تاچهارم انقلاب، که انقلاب اسلامی را از گردنه های سخت عبور داده اند، دارای این ویژگی‌ها بوده اند.

توصیه چهارم، توکل برخدا ودعا، که رمز همه موفقیتها و همه پیروزی‌ها وهمه دارایی‌های مادی ومعنوی است وبا سلاح نخبگی و شخصیت پاک ضمیر جوآن و کمتر آلوده شده به پلشتیهای زندگی، راهگشا در همه حالتها وزمان ها ومکانها صفمیباشد. شهید فهمیده وشهید ابراهیم هادی وشهید حججی دراین حالت‌های معنوی وروحانی مسیر موفقیت را طی نمودند وکتاب حقیقت تاریخ را زرنگار کردند وزندگی شیرین ولذت بخش ماندگار سرشار از نعمت ها، هم از آن آنها است.

نخبگی ظرفیت واستعداد اضافه ایی است که در رقابت بادیگران، شانس تقویت را ذر این چهار خصیصه زیاد می کند واثر آن هم در ساختن جامعه وخدمت به مردم، صد چندان می شود.

۱۳۹۸/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...