نسخه چاپی

درمان تلخی دهان بر اساس روایات معصومین علیهم السلام

تلخی دهان می تواند علل مختلفی داشته باشد، گاهی بر اثر خوردن مواد مغذی یا دارو و گاهی بر اثر رعایت نكردن مسائل بهداشتی پیش می آید لكن عموما عامل تلخی دهان مخصوصا صبح ها می تواند سودا و صفرا باشد .

گاهی اوقات برای همه ما پیش آمده که دهانمان تلخ می شود و برای رفع آن به هر کاری و هر راهی متوسل می شویم و اغلب نتیجه ای دریافت نمی کنیم. این تلخی به اندازه ای آزاد دهنده است که حتی با شستن دهان و با شیرینی خوردن مرتفع نمی گردد و باز همچنان تلخی به حال خود باقیست.

به گزارش نما،تلخی دهان می تواند علل مختلفی داشته باشد، گاهی بر اثر خوردن مواد مغذی یا دارو و گاهی بر اثر رعایت نکردن مسائل بهداشتی پیش می آید لکن عموما عامل تلخی دهان مخصوصا صبح ها می تواند سودا و صفرا باشد .

برخی از علل تلخی دهان

رعایت نکردن بهداشت دهان‌ودندان
مصرف دارو
سیگار کشیدن
رفلاکس معده
بارداری
کمبود ویتامین
جراحی ای که به غدد بزاقی آسیب می رساند
شیمی درمانی و داروهای درمان بیولوژیکی
عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

راه درمان تلخی دهان بر اساس روایات معصومین علیهم السلام

سعد کوفی/اشنان

امام صادق (ع) فرمود : در اشنان ( نوعی گیاه شوینده ) خود سعد قرار دهید ، زیرا دهان را خوش طعم وعمل همبستری را زیاد می کند.

اشنان گیاهی است با شاخه‌های باریک، برگ‌های ریز، و طعم شور که معمولاً در شوره‌زارها می‌روید. از موارد مصارف دارویی آن می توان به برطرف کردن آبله مرغان ، ضد عفونی کننده ، جهت بیماری های پوستی مانند سوریازیس ، برص و … اشاره نمود

پیاز

امام صادق (ع) فرمود : پیاز دهان را خوش طعم می کند.

خلال کردن

امام صادق (ع) فرمود : پیامبر(ص) خلال می کردند ، زیرا خلال کردن دهان را خوش طعم می کند همچ فرمودند : خلال کنید زیرا دهان را پاک می کند.

سرمه

در روایت آمده است " سرمه دهان را گوارا و شیرین می کند .

و در روایت دیگری می فرمایند: سرمه آب دهان را گوارا و شیرین می کند .

همچنین در روایتی دیگر آمده است : وقتی سرمه می کشید ، بلغم برطرف می شود و دهان خوش طعم می گردد.

مسواک زدن با چوب زیتون

پیامبر(ص) می فرماید " بهترین مسواک چوب زیتون است ، زیرا از درخت مبارکی است ، دهان را خوش طعم می کند و جرم دندان را از بین می برد .

نکته مهم در استفاده از چوب زیتون:

برای مسواک زدن با چوب زیتون ، ابتدا باید سر آن را در آب بگذارید ، سپس آن را ریش ریش کرده و مسواک بزنید.

آب آسمان

پیامبر(ص) فرمود : همانا خداوند هر بیماری و درد را از کسی که این آب را بنوشد دفع می کند و دهان را خوش طعم و بلغم را برطرف می سازد.

آب ولرم

در روایت آمده است : پیامبر با حلوا ( شیرینی ) افطار می کردند اگر حلوا نبود با قند یا خرما و اگر هیچ کدام نبود با آب ولرم افطار می کردند و می فرمودند : آب ولرم کبد را پاکسازی می کند و معده ، بدن و دهان را خوش بو می سازد و دندان ها را تقویت می نماید .

۱۳۹۸/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...