نسخه چاپی

جایزه 811 میلیون دلاری برای «افشاگران مالیاتی»

از سال 2006 به بعد اداره مالیات آمریكا توانسته به كمك افشاگران 5 میلیارد دلار فرار مالیاتی را كشف كرده و از محل زنده كردن این پول 811 میلیون دلار به افشاگران پاداش داده است.

به گزارش نما، اگرچه سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا در طرح تشویق افشاگران مالیاتی با دست‌اندازهای جدی روبرو بوده است اما اخیرا توانسته موفقیت‌هایی را در این زمینه کسب کند.

اخبار اقتصادی- طرح حمایت از افشاگران برای سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا که مسئول جمع‌آوری مالیات در این کشور است در سال 2006 توسط کنگره آمریکا تصویب شد و گزارش سوت‌زنان باعث شده است که سازمان خدمات داخلی آمریکا بتواند در 13 سال گذشته 5 میلیارد دلار فرار مالیاتی را کشف کرده و در قالب این طرح 811 میلیون دلار به افشاگران پاداش دهد.

البته مشکل اینجاست که در حال حاضر افشاگران تمایلی به ورود به این مسئله ندارند چرا که هیچ قانون فدرالی برای حمایت از آنها برای اقدامات تلافی جویانه متخلفین وجود ندارد و آنها مشمول قوانین جامع فدرال برای حفاظت و حمایت از سوت زنان نیستند.

سال‌هاست که اداره مالیات آمریکا خواستار اقدام کنگره در تصویب قوانین برای حمایت از افشاگران است.

*حمایت قاطع از افشاگران حلقه گمشده گره فرارهای مالیاتی

در گزارش سالانه سال 2018 اداره مالیات آمریکا به کنگره این سازمان اعلام کرده که فراهم کردن یک فضای ایمن برای حمایت اقتصادی و فیزیکی از افشاگران در برابر آسیب‌های ناشی از اقدامات تلافی جویانه متخلفان برای موفقیت هر گونه طرح گسترش افشاگری ضروری است و کنگره شناخت کافی نسبت به این مسئله را دارد.

این سازمان می‌افزاید: لزوم حمایت از افشاگران در شرایط کنونی اهمیت بسیار بیشتری دارد چرا که متخلفان مالیاتی روز به روز تلاش بیشتری را برای پیدا کردن هویت این افراد برای گرفتن انتقام از آنها به کار می‌گیرند.

طی سال جاری البته کنگره اقداماتی را برای حمایت بیشتر از افشاگران مالیاتی دنبال کرده است.

*فرار مالیاتی سالانه 400 میلیارد دلار در آمریکا

در صورت تصویب طرحی که با حمایت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا ارائه شده است دست اداره مالیات آمریکا برای مبارزه با فرارهای مالیاتی که حدود 400 میلیارد دلار برآورد می‌شود، بازتر خواهد شد.

ایجاد قوانین حمایت کننده علیه اقدامات تلافی جویانه متخلفین می‌تواند افشاگران را تشویق کند تا اطلاعات خود درباره فرارهای مالیاتی را ارائه دهند.

طرح جدید کنگره با عنوان TFA به اداره مالیات یا همان سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا این امکان را می‌دهد تا در کنار حفظ حریم شخصی مالیات دهندگان در زمان افشای اطلاعات با افشاگران یا سوت زنان ارتباط داشته باشد.

از طرف دیگر این قانون مفاد قوانین پیشین برای حفاظت افشاگران را به افشاگران فرارهای مالیاتی نیز تسری و بسط خواهد داد و پس از تصویب این قانون این افراد نیز مشمول حفاظت‌ها و حمایت‌های بیشتر خواهند شد.

* قوانین محکم پای کار حمایت از افشاگران

این قانون همچنین با برنامه جمع‌آوری بدهی‌های شخصی در این کشور هماهنگ بوده و به مردم آمریکا این اطمینان را می‌دهد که شهروندان با درآمد پایین مورد تعقیب اداره مالیات قرار نخواهند گرفت.

قانون TFA ابعاد مختلفی از بهبود روند حمایت از افشاگران گرفته تا به روز رسانی و بهبود اطلاع‌رسانی به اداره مالیات را در بر می‌گیرد.

قرار است در قالب این قانون یک دفتر مستقل در اداره مالیات آمریکا برای دریافت اطلاعات افشاگران تاسیس شود.

از سوی دیگر قانون TFA بر لزوم حفظ اطلاعات شخصی مالیات دهندگان تاکید کرده و از اداره مالیات آمریکا می‌خواهد تا با بازطراحی ساختار خود بهره‌وری را افزایش داده، سامانه‌های فناوری خود را به روز رسانی کرده، امنیت سایبری را بالا برده و نیازهای مالیات دهندگان آمریکایی را در شرایط بهتری تامین کند.

قانون TFA همچنین از مالیات دهندگان در برابر سوء‌ استفاده اداره مالیات از ساختارهای قانونی نیز حفاظت خواهد کرد.

بر اساس بند "ب" ماده 1405 قانون TFA اشخاص حقیقی که به دلیل افشای فرار مالیاتی متخلفان قربانی اقدامات تلافی جویانه آنها شدند حق اقدام علیه متخلفان را خواهند داشت.

از طرف دیگر این قانون اتخاذ تدابیر تلافی جویانه از سوی کارمندان، پیمانکاران، عوامل، و زیر مجموعه پیمانکاران علیه افشاگران را منع می‌کند.

در قوانین وزارت کار و دادگاه عالی آمریکا نیز شاهد اتخاذ سیاست‌های مشابهی برای حفاظت قانونی از افشاگران هستیم.

این قوانین می‌گویند که تمام اشخاص و نه فقط کارفرمایان می‌توانند در زمینه اقدامات تلافی‌جویانه علیه افشاگران مسئول شناخته شوند.

یکی دیگر از بندهای مهم این قوانین می‌گوید پیمانکار یک کارفرما که علیه یک افشاگر فرار مالیاتی اقدام تلافی‌جویانه انجام می‌دهد خود وی نیز به همراه کارفرما به دلیل این اقدام غیرقانونی مسئول شناخته خواهد شد.

قانون TFA افشای بسیاری از اقدامات را در قالب نقض قوانین مالیاتی در بر می‌گیرد.

*قانونی که افشاگران درون سازمانی را نیز حمایت می‌کند

این قانون نه تنها افشای اطلاعات به اداره مالیات را شامل می‌شود بلکه شامل افشاگرانی می‌شود که تخلفات مالیاتی را به صورت درون سازمانی به مدیران رده‌های بالاتر که قدرت اعمال نفوذ و تحقیق درباره تخلف را دارند نیز می‌شود.

این قانون همچنین با سطح وسیعی از اقدامات تلافی‌جویانه از سوی متخلفان نیز برخورد می‌کند که از جمله این اقدامات تلافی‌جویانه که قانون TFA آنها را مشمول برخورد می‌داند می‌توان به اخراج، تنزل درجه، تعلیق از کار، خشونت، تهدید و یا هر اقدام تبعیض آمیز علیه افشاگران در فضای کاری آنها اشاره کرد.

این قانون همچنین رفتارهای غیرشفاف که شامل اقدامات نامحسوس از سوی کارفرمایان و متخلفان برای اذیت کردن و منزوی کردن افشاگران در محل کار را نیز مشمول برخورد می‌دانند.

قانون TFA یا همان حفاظت از افشاگران فرارهای مالیاتی به اداره مالیات آمریکا اجازه می‌دهد تا خسارت‌های ناشی از افشای تخلفات را برای سوت زنان جبران کنند که در قالب آن حتی اجازه دادن پاداش‌های هنگفت به این اداره داده شده است.

از جمله اقداماتی که اداره مالیات آمریکا می‌تواند برای حفاظت از افشاگران انجام دهد نگه داشتن آنها در جایگاه قبلی، بازپرداخت خسارت آنها به همراه سود و همچنین جبران آسیب‌های روحی و یا خدشه دار شدن اعتبار آنها در کنار پرداخت هزینه وکیل، هزینه‌های قانونی و دیگر هزینه‌های آنها است.

*مهلت 180 روزه به افشاگران برای شکایت

قانون TFA به افشاگران 180 روز مهلت می‌دهد تا درباره اقدامات تلافی جویانه متخلفان شکایت خود را مطرح کنند.

این شکایت نیز باید به سازمان امنیت و سلامت شغلی ،‌ زیرمجموعه وزارت کار آمریکا، تسلیم شده تا این سازمان تحقیقات راجع به این ادعا را در دستور کار قرار دهند.

در صورتی که سازمان سلامت و امنیت شغلی در تحقیقات خود به این نتیجه برسد که ادعای افشاگر درباره قرار گرفتن در معرض اقدامات تلافی‌ جویانه متخلفان درست است می‌تواند دستور برخورد با متخلفان و جبران خسارت افشاگران را صادر کند.

۱۳۹۸/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...