نسخه چاپی

دبير مجمع جهاني حضرت علي‌اصغر(ع) اعلام كرد:

ثبت مراسم شیرخوارگان حسینی در یونسكو

عکس خبري -ثبت مراسم شيرخوارگان حسيني در يونسکو

داود منافی‌پور دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در نشستی خبری خبر از ثبت مراسم شیرخوارگان حسینی در یونسكو داد.

به گزارش خبرنگار نما ، وی در این نشست افزود: مراسم شیرخوارگان امسال، صبح هشتمین روز محرم با حضور 2 میلیون کودک در 2 هزار نقطه جهان برگزار می‌شود.
منافی‌پور با اشاره به اینکه رسالت این مجمع اشاعه فرهنگ حق و حق‌طلبی در جهان است، بیان داشت: اکنون بحث در دنیا بر سر شبهه حق و باطل است و باید گفت نقطه تمایز و آشکار شدن حق در دنیا تنها با پرداختن به واقعه کربلا مهیا می‌شود، زیرا اگر این ماجرا آشکار شود، آن‌گاه استکبار جهانی نمی‌تواند عرضه اندام کند.
وی در ادامه به روایت شهادت حضرت علی اصغر(ع) در عصر روز عاشورا اشاره کرد و افزود: در واقع اصابت تیر به گلوی حضرت علی‌اصغر(ع)، تیر انداختن به جریان حقیقت‌خواهی در طول تاریخ بود.
منافی‌پور با بیان اینکه مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) به دنبال سرباز‌گیری برای نهضت سراسری حقیقت‌طلبی دنیا است، اظهار داشت: این جریان را با هدف بیداری انسانی، بیداری اسلامی و بیداری شیعی در جهان آغاز کرده‌ایم تا بهانه‌ای برای نشان دادن حق در دنیا باشد.
وی با اشاره به اینکه امسال در روز هشتم ماه محرم شاهد برگزاری بیش از 2 هزار جلسه عزاداری حضرت علی اصغر(ع) در سراسر دنیا خواهیم بود، ادامه داد: در 10 سال پیش با دو هزار کودک این جریان را آغاز کردیم و امسال در پایان دهمین سال با حضور دو میلیون کودک این برنامه را اجرا خواهیم کرد و امیدواریم در 10 سال دوم 200 میلیون نفر در جهان اسلام در این مراسم حضور پیدا کنند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با بیان اینکه فرمانده نرم جنگ امروز، مسیح کربلا و زنده‌کننده عاشورا شخص حضرت علی اصغر(ع) است، ابراز داشت: ما کشورها را در حوزه برگزاری مراسم عزاداری طفل شیرخواره حضرت اباعبد‌الله الحسین (ع) به سه دسته تقسیم کرده‌ایم که در دسته اول کشورهایی با بالاترین آمار شیعه از جمله ایران، عراق و بحرین، در دسته دوم کشورهای که آمار شیعیان اقلیت قرار دارند و در دسته سوم نیز کشورهایی قرار می‌گیرند که شیعه ندارند یا تعداد شیعیان بسیار کم است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای اهل تسنن حضور مادران و کودکان در این مراسم بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که از دو ساعت قبل از شروع برنامه در محل حضور داشته‌اند، افزود: در این مراسم فقط به روضه‌خوانی امام حسین(ع) با زبان مرثیه و حزن می‌پردازیم و هیچ گونه جریان‌سازی سیاسی در آن پرداخته نمی‌شود.
منافی‌پور با اشاره به اینکه اولین جمعه ماه محرم امسال در روز جمعه قرار می‌گیرد، خاطرنشن کرد: با توجه به اینکه 13 کشور با ایران اختلاف افق دارند و روز اول محرم در این 13 کشور روز شنبه است، در جلسه‌ هماهنگی مشهد قرار بر این شد که از امسال اولین جمعه ماه محرم که روز اول محرم نباشد، مراسم جهانی طفل شیرخواره امام حسین(ع) برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه مراسم از ساعت 8:30 صبح در کلیه مساجد، حسینیه‌ها به وقت محلی برگزار می‌شود ادامه داد: در این مراسم مادران با کودکان شیرخوار خود با لباس‌های سبز علوی و با پیشانی‌بند یا صاحب‌الزمان(عج) حضور پیدا می‌کنند و سخنرانانی که در ارتباط با نقش مادر در تربیت فرزندان منتظر به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و در انتهای مراسم آئین گهواره‌گردانی انجام می‌شود.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با بیان اینکه امسال برای نخستین بار مراسم نذر‌خوانی مادران طفلان شیرخوار رأس ساعت 10 صبح برگزار می‌شود، اذعان داشت: این مراسم به صورت پخش مستقیم از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد و مادران به طور ایستاده متن نذر‌نامه را قرائت کرده و با بیعت با امام عصر(عج)، فرزندان خود را نذر نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) می‌کنند.
وی با بیان اینکه در برنامه کوتاه مدت مجمع سعی می‌شود که این اثر معنوی ثبت یونسکو شود، افزود: فراخوانی جهانی از هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ستایشگران اهل‌بیت، تولید فیلم کوتاه، فیلم بلند، نمایش، موسیقی، تحقیق علمی، جامعه‌شناسی و روانشناسی نسبت به این حرکت، همچنین برگزاری نقاشی کودک در سطح بین‌الملل با حضور 70 شبکه تلویزیون خارجی، تهیه و تولید میزگردهای علمی برای پاسخگویی و رفع شبهات شبکه‌های صهیونیستی، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی که هدفشان کودک است، تشکیل یک گروه پزشکی با گرایش طب کودک برای کودکان صعب‌العلاج و تأسیس بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، راه‌اندازی شبکه تلویزیونی که در امر زنان و کودکان فعالیت می‌کنند، ساخت مقام حضرت علی اصغر در کربلای معلی از جمله برنامه‌های کوتاه مدت این مجمع است.
منافی‌پور در خصوص برنامه‌های دراز مدت این مجمع تصریح کرد: امیدواریم در پایان 10 ساله دوم بیش از 200 شرکت کننده مسلمان و حتی مسیحی در این مراسم حضور داشته باشند همچنین اطلاع‌رسانی به 4 میلیارد نفر درباره واقعه عاشورا و شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، شناسایی نخبگان شیعه، شناسایی نخبگان جهان تحت عنوان آزادگان جهان، تقسیمات گرایش شناسی نرخ واقعی جمعیت شیعه با عنوان شیعه بیدار، شیعه نامی و مسلمانی که در شرف شیعه هستند، برپایی اجلاس‌های مختلف و برقراری ارتباط زنجیره‌ای با نخبگان شیعه و آزادگان جهان، بحث غنی‌سازی شیعیان با موضوع «کربلا حیات شیعه و حضرت علی اصغر(ع) حیات کربلا» و تشکیل مجمع عمومی از نخبگان شیعه از جمله برنامه‌های دراز مدت این مجمع است.
وی در ادامه با آماری از برپایی مراسم طفل شیرخواره امام حسین در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در کشور عراق 27 جلسه، بحرین 11 جلسه، عربستان در شهرهای قطیف، احسا، عوامیه 7 جلسه، لبنان در شهر بیروت و جنوب کشور 3 جلسه، کویت 2 جلسه، پاکستان 40 جلسه، هند 30 جلسه، افغانستان 11 جلسه، آلمان 2 جلسه، ترکیه 5 جلسه، امارات 3 جلسه، تونس 2 جلسه، آمریکا، کانادا، دانمارک، استرالیا، تایلند، بوسنی، روسیه، ماداگاسکار، سوئد سیرالئون، قطر، عمان نیز شاهد برپایی مراسم خواهیم بود.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به اینکه جزوه‌ای با محتوای شرح حادثه عاشورا و شهادت حضرت علی اصغر(ع) به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اردو در میان حضار توزیع خواهد شد، بیان داشت: نزدیک به 800 نفر در تهران دوخت لباس را انجام می‌دهند که با لحاظ کردن شهرستان‌ها این تعداد به بیش از 3 هزار نفر می‌رسد.
وی با اشاره به برنامه‌های امسال مجمع در روز هشتم ماه محرم افزود: تشکیل یک شبکه اجتماعی از کودکانی که در این 10 سال در این همایش شرکت کرده بودند که جمعیت آنها بالغ بر 4 میلیون نفر است، برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان با این توضیح که پارسال 18 هزار نقاشی کودک با موضوع حضرت علی اصغر(ع) برای شبکه دو ارسال شد، نمایشگاه عکس با حضور هزار عکس منتخب از جمله برنامه‌های امسال است.
منافی‌پور در پایان با اشاره به اینکه از ساعت 7 صبح اتوبوس‌های شرکت واحد در میادین اصلی شهر آماده خدمت‌رسانی به مادران شیرخوارگان است، اظهار داشت: حضور مادران در این مراسم بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که از ساعت 7 صبح صحن شبستان مصلی کاملاً پر می‌شود و از نکات جالب توجه این است که از ساعت 4 صبح مادران شهرستانی همراه با کودکان خویش پشت درهای مصلی حاضر می‌شوند.

۱۳۹۱/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...