نسخه چاپی

پيشنهاد كريمي اصفهاني به مسئولان اقتصادي دولت:

مسئولین اقتصادی مصاحبه نكنند، مشكلات حل می شود!

عکس خبري -مسئولين اقتصادي مصاحبه نكنند، مشكلات حل مي شود!

باور كنید بزرگترین مشكل اقتصادی كشور همین تیم اقتصادی دولت و اظهارات حساب نشده آن هاست!

به گزارش نما به نقل از روزنامه شما، احمد كريمي اصفهاني را همه به صراحت لهجه مي شناسند او سالهاست كه به عنوان دبير كل جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار در خدمت فعال و اسلامي ماندن اقتصاد كشور است . شرايط اخير ارزي و موضوع پيشنهاد تك نرخي شدن ارز وزير اقتصاد را با او به گفتگو نشستيم:

*آقاي كريمي وزير اقتصاد گفته است كه دولت در شرايط حاضر به دنبال تك نرخي كردن ارز است نظر شما چيست؟
بسم الله الرحمن الرحيم فكر مي كنم مسئولين محترم اول بايد معني ارز تك نرخي را عنوان كنند بعد ببينيم امكان تحقق آن هست يا نه؟ و اين كه آيا اين مسئولي كه مي گويد ارز را تك
نرخي كنيم اصلا معني آن را مي فهمد؟
اينكه همين طوري غير كارشناسي تا يك مساله اي در اقتصاد مي شود يك مصاحبه بكنيم و يك طرح موضوع جديد كنيم اين مشكل را حل نمي كند بلكه بي اعتمادي را افزايش مي دهد چون عملي نمي شود. باور كنيد بزرگترين مشكل اقتصادي كشور همين تيم اقتصادي دولت و اظهارات حساب نشده آن هاست!

* مثلا در مورد همين سخن آقاي حسيني توضيح دهيد؟
بله ببينيد ارز تك نرخي يعني در هر كوي و برزن بتوانيم ارز مورد نيازمان را تهيه كنيم و آن هم با قيمت واحد يعني صرافي و اتاق مبادله و دلال هاي خيابان فردوسي دلار را به يك قيمت بدهند. خوب اين چه وقت ممكن است؟ وقتي كه امكانات ارزي ما بتواند پاسخ تقاضا را بدهد آنهم پاسخ كل تقاضا را يعني حتي اگر تقاضاي كاذبي هم هست كه خيلي هم زياد هست بتوانيم پاسخش بدهيم آن وقت ارز تك نرخي مي شود و مي ماند.

* امروز چنين شرايطي داريم؟
مسلما خير همين بي اعتمادي كه در اثر اظهارات لحظه به لحظه و غير كارشناسي اين آقايان در جامعه شكل گرفته است تقاضاي كاذب سيري ناپذيري را در بازار ايجاد كرده است تا اين وجود دارد امكان تك نرخي كردن ارز اصلا وجود ندارد و من معتقدم كسي كه در شرايط حاضر از تك نرخي شدن ارز دم مي زند حقيقتا از كمترين مساله اقتصادي اطلاع ندارد!
البته اشتباه نشود. اين سخن من به معني اين نيست كه ما توان ارزي و پولي پاييني داريم ماجرا كاملا بر عكس است اكنون كشور از توان ارزي و پولي بسيار بالايي برخوردار است و درآمد ارزي در هشت ساله گذشته دقيقا برابر هشت دوره گذشته بوده است و ذخاير ارزي خوبي هست اما آقايان دقت نمي كنند كه ما در شرايط تحريم شديدي هستيم كه قدرت نقل و انتقال ارز مان را به شدت پايين آورده و تا حدودي هم به اين دليل است كه نمي توانيم پاسخ گوي تقاضا باشيم و البته باز اين هم دليل ديگري بر عدم امكان تك نرخي شدن ارز است. كه البته خود اين شرايط هم تا حدودي معلول اظهارات غلط و سو مديريت است.

* ممكن است مثال بزنيد؟
بله در مورد همين ارزان شدن ارز ببينيد اخبار گذشته را بررسي كنيد از ابتداي سال اين اقايان از ارزان شدن ارز سخن گفتند نتيجه چه شد نرخ سركش اين هفته ها همين دليل كافي نيست. بجاي اين حرفها و شعار ها كه بي اعتمادي و هيجان بازار را بيشتر مي كند دست بردارند و تيم اقتصادي دولت چند وقت اظهار نظر و مصاحبه نكنند باور كنيد فضا آرام مي شود و التهاب بازار از بين مي رود. همين روز سه شنبه 15 آبان نرخ دلار رفت زير سه هزار توامان وزير اقتصاد دوتا گفتگو كرد گفت ارز تك نرخي و ... دوباره بازار ملتهب شد و ارز در ساعات پاياني گران شد ديگر از اين ملموس تر مثال مي خواهيد؟
علتش هم اين است كه بي اعتمادي به صحبتهاي تيم اقتصادي دولت تاجايي بالا رفته كه هر سخن آنان براي آرام كردن بازار نتيجه عكس مي دهد و لذا من حقيقتا بر اين باورم كه صحبت نكردن مسئولين تيم اقتصادي دولت براي اقتصاد كشور جدا ثواب است.

* با اين اوصاف اگر شرايط نقل و انتقال ارز در كشور تسهيل شود تك نرخي كردن ارز را ممكن مي دانيد؟
ببينيد اين تك نرخي شدن ارز خيلي موضوع بزرگي است كه آن را اينقدر ساده مي گيرند من فكر مي كنم در آن شرايط هم دولت حداقل بايد به دونرخ تن دهد الان كه چندين نرخ داريم.
ولي در شرايط فعلي هم معتقدم دولت مي تواند تا سه نرخ كاهش دهد ولي حداقل سه نرخ را بايد بپذيرد يكي نرخ صرافي دوم نرخ اتاق مبادلات ارزي و سوم نرخ بازاروگرنه در شرايط حاضر ارز تك نرخي اظهار نظري كاملا غير علمي و بي مبنا است و نيازي به بحث و جدل ندارد زيرا آينده نزديك همين را ثابت خواهد كرد.
مگر اين كه اين اجماع جهاني كه عليه ما است ان شا الله به زودي و با نااميدي كامل دشمنان از بين برود و آن وقت موضوع فرق مي كند.

* اين روز ها صحبت از توافق جديد دولت و بخش خصوصي است مبني بر الزام صادر كنندگان به صرف كردن درآمد صادراتي خود براي واردات يا مستقيم يا از طريق فروش ارز خود به واردكنددگان نظر شما چيست؟

البته در مورد الزام كردن بايد احتياط كرد الزام به صادر كنندگان ممكن اسا اصل صادرات را هم خراب كند.
نكته مهمتر اين كه مگر درآمد صادرات غير نفتي ما چقدر است اگر پتروشيمي و ميعانات گازي را غير نفتي حساب نكنيم؟ خوب درآمد ارزي صادرات پتروشيمي و ميعانات گازي هم كه دست دولت است بيايند ابتدا آن منبع عظيم را به واردات و وارد كننده ها نزديك كنند اگر باز هم كم آمد بعد بخش خصوصي را وادار به كمك كنند.
اما يك نكته مهمتر هم اين جا هست كه صادر كننده خصوصي وقتي خودش در ايران است و در اينجا كار مي كند مگر مي تواند درآمد صادراتي اش را وارد كشور نكند حالا با هر سختي بالاخره مي آورد و تبديل به ريال مي كن پس خود به خود به دست وارد كننده مي سد و ما فقط با اين الزامها كار را درگير مقررات سخت و دست و پا گير مي كنيم و فعاليت اقتصادي را كند تر از اين كه هست مي نماييم.

* برخي از مسئولين و صاحبنظران از كاهش قيمت ارز در ماههاي آينده بخصوص آخر زمستان خبر داده اند نظر شما چيست؟
من عرض كردم كه بر اين اعتقادم به لحاظ توان ارزي وضع بالقوه خوبي داريم اگر اين را بتوانند بالفعل كنند و درست مديريت كنند كه از اين تيم اقتصادي موجود بر نمي آيد بله چرا كه نشود؟
اما اولا بايد عزمي براي اصلاح وجود داشته باشد. من معتقدم توطئه اي داخلي در برخي نهاد هاي تاثيرگذار براي افزايش ناكارامدي اقتصادي وجود دارد كه بايد مشت اين افراد باز شود اگر مديريت موضوع دست كساني بيافتد كه بخواهند كار را درست كنند هرچند دشوتار ولي ممكن است چاره آن افزايش سرعت و سهولت نقل و انتقال ارز و پول است و در پي آن ايجاد قدرت پاسخ دادن به تقاضاي ارزي در بازار

۱۳۹۱/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...