نسخه چاپی

سامانه اموال مسئولان فعال شد

مبارزه همه‌جانبه

عکس خبري -مبارزه همه‌جانبه

«سامانه اموال مسئولان فعال شده است» خبری است كه رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام كرده است، اما این سامانه چیست؟

«سامانه اموال مسئولان فعال شده است» خبری است که رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام کرده است، اما این سامانه چیست؟ یکی از وعده‌های آقای رئیسی پس از حضور در رأس قوه قضائیه شفاف‌سازی و ایجاد سازوکارهایی برای نظارت بر اموال و دارایی‌های مسئولان به منظور جلوگیری از رخ دادن هرگونه تخلف و فساد بود، در این راستا طرحی تحت عنوان «سامانه اموال مسئولان» از سوی «مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه» تهیه و اقدامات برای اجرایی‌سازی آن آغاز شد، طبق گفته «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه این طرح در چهار گام تعریف شده است که اکنون گام اول آن یعنی بررسی و ثبت اموال مسئولان نهایی شده و به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
اگرچه متأسفانه تاکنون اطلاعات کمی درباره چگونگی کارکرد این سامانه ارائه شده است و انتظار می‌رود دستگاه قضایی در کنار سرعت عمل و جدیت برای برداشتن گام‌های بعدی و تکمیل‌کننده این سامانه، چگونگی کارکرد و آثار و منافع این سامانه را برای افکار عمومی شرح دهد، اما نکته قابل توجه این است که رونمایی از این سامانه نشان داد، قوه قضائیه نه تنها در برخورد با مفسدان و متخلفان جدی است، بلکه از ایجاد سازوکارهای نظارتی، افزایش شفافیت برای از بین بردن زمینه‌های فساد نیز غفلت نکرده است و برخلاف برخی جریان‌سازی‌ها مبارزه با فساد از سوی این دستگاه به صورت همه‌جانبه در حال پیگیری است که در آینده نه چندان دور نتایج آن نیز بیش از پیش روشن خواهد شد. البته باید توجه داشت این دستگاه به تنهایی توان ریشه‌کن کردن فساد را نخواهد داشت، مجلس و دولت نیز در ایجاد سازوکارهای فسادستیز، اصلاح قوانین و نظارت در پیشگیری از وقوع فساد نقش کلیدی و اساسی دارند.

۱۳۹۸/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...